کد خبر: 510110
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا سفر مدیر «سیا» به فلسطین اشغالی خط و نشان بایدن برای بنت بود؟

چند روز پیش ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به سرزمین‌های اشغالی سفر و با رهبران اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیا سفر مدیر «سیا» به فلسطین اشغالی خط و نشان بایدن برای بنت بود؟
کد خبر: 510110
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- چند روز پیش ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به سرزمین‌های اشغالی سفر و با رهبران اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

گرچه مسائل و پرونده‌های مختلفی در مورد سفر این مسئول آمریکایی در رسانه‌ها منتشر شد، اما نکات خاصی هم در میان است که می‌تواند این بار یکی از سنتی‌‌ترین سفرهای مسئولان آمریکایی را به سرزمین‌های اشغالی از دیگر سفرها متمایز کند.

هرچند رسانه‌های اسرائیلی و جهانی کوشیدند تا ایران را محور اصلی گفت‌وگوهای مرد شماره یک اطلاعاتی آمریکا در اسرائیل معرفی کنند، اما پرونده‌های مهم دیگری همچون سرنوشت تشکیلات خودگردان فلسطین که امروز بدترین شرایط خود را پشت سر می‌گذارد، مشکلاتی که پیش روی اردن قد علم کرده، نوع روابط اسرائیل با چین و به طور حتم مشکلات داخلی رژیم اسرائیل نیز در این مذاکرات به بحث و بررسی گذاشته شده است.

نکته مهم دیگری که این سفر را از سفر دیگر مدیران سیا متمایز می‌کند پیشینه دیپلماتیک برنز است؛ مردی که بعد از 33 سال حضور در وزارت خارجه آمریکا اکنون نهاد امنیتی آمریکا را در دست گرفته، به هر حال نمی‌تواند پیشینه خود را نادیده بگیرد.

در زمان انتصاب برنز به مدیریت سیا بسیاری از طرفدارانش گفتند جو بایدن در واقع به دنبال انتصاب وزیر خارجه دومی برای آمریکا بود و به همین دلیل او را برای این پست برگزید.

رسانه‌های اسرائیلی هم در تحلیل‌های خود از این سفر، برنز را وزیر خارجه ثانوی آمریکا قلمداد کرده و از این رو صرفاً این سفر را حضور رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی نمی‌دانند.

حال آیا برنز که در مقالات مختلفی پیش از تصدی این پست امنیتی به اشتباهات ایالات متحده بعد از وقایع 11 سپتامبر اعتراف کرده، به دنبال گوشزد کردن یا هشدار دادن نسبت به تکرار این اشتباه‌ها از جانب اسرائیل در شرایط بغرنج کنونی بوده است؟

آیا آمریکا بعد از آنکه برایش مسجل شده هیچ طرفی قابلیت پیروزی و سلطه کامل را بر منطقه خاورمیانه ندارد، این بار در صدد قبولاندن این واقعیت به تل‌آویو است؟

آیا مذاکرات برنز با مسئولان اسرائیلی هشداری به آنها برای پذیرش واقعیت‌های منطقه‌ - همچون وجود ایرانی قدرتمند در آن - است؟

با نگاهی به اطلاعات منتشرشده از دیدارهای برنز در رسانه‌های اسرائیلی درمی‌یابیم که به نوعی این پیام به رهبران اسرائیل رسیده است، پیامی که ظاهراً این بار و در سایه خروج آمریکا از افغانستان و فشار شدید بر واشینگتن برای خروج از عراق، در کنار وحشت کاخ سفید از گرفتار شدن در جنگ دیگری در خاورمیانه، به نوعی شکل هشدار هم به خود گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها