کد خبر: 510050
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۱:۱۰:۰۰
| |

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه:

تحولات اخیر منطقه و تحرکات رژیم صهیونیستی،‌ اهمیت برگزاری کنفرانس بغداد را بیشتر می‌کند/ ابتکار عراق نقش بسزایی در بهبود جایگاه این کشور در منطقه و دنیای عرب دارد

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود از پیشنهاد برگزاری کنفرانس امنیتی بغداد استقبال کرده و آن را به فال نیک گرفته است. ما امیدوار هستیم که عراق برای برگزاری چنین نشستی موفق شود چرا که با توجه به تحولات اخیر منطقه و تحرکات رژیم صهیونیستی چنین نشستی با هدف ایجاد ثبات و امنیت می‌تواند بسیار کارساز باشد و اهمیت برگزاری چنین نشستی را بیشتر می‌کند.

تحولات اخیر منطقه و تحرکات رژیم صهیونیستی،‌ اهمیت برگزاری کنفرانس بغداد را بیشتر می‌کند/ ابتکار عراق نقش بسزایی در بهبود جایگاه این کشور در منطقه و دنیای عرب دارد
کد خبر: 510050
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۱:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران به منظور دعوت از مقامات کشورمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی بغداد، در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف عراق برای برگزاری چنین نشستی و همچنین حصول نتیجه مورد نظر طرفین شرکت‌کننده، گفت: موضوع به نتیجه رسیدن اهداف چنین نشستی وابسته به این مساله است که طرف‌های دعوت شده این دعوت را بپذیرفته و در بغداد حضور پیدا کنند و همچنین اهدافی که عراق دنبال می‌کند که همان موضوع استقرار امنیت و ثبات در منطقه است را پذیرا باشند.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود از چنین پیشنهادی استقبال کرده و آن را به فال نیک گرفته است. ما امیدوار هستیم که عراق برای برگزاری چنین نشستی موفق شود چراکه با توجه به تحولات اخیر منطقه و تحرکات رژیم صهیونیستی چنین نشستی با هدف ایجاد ثبات و امنیت می‌تواند بسیار کارساز باشد و اهمیت برگزاری چنین نشستی را بیشتر می‌کند.

این دیپلمات پیشین همچنین در خصوص اهداف داخلی نخست‌وزیر عراق برای تشکیل چنین کنفرانسی برای بازگرداندن نقش منطقه‌ای پیشین با توجه به انتخابات پیش رو در این کشور گفت: قطعا برگزاری این نشست می‌تواند به بازگشت نقش منطقه‌ای سابق عراق کمک کند اما این پروسه زمان بر خواهد بود و با برگزاری یک یا دو اجلاس نمی‌توان چنین دستاوردی را متصور بود؛ هر چند در صورت برگزاری، این کنفرانس می‌تواند نقش بسزایی در بهبود جایگاه عراق در منطقه و دنیای عرب داشته باشد.

میرابیان در پاسخ به این سوال که آیا حضور ایران و عربستان در این کنفرانس به معنی به نتیجه رسیدن مباحث اولیه در نشست‌های دوجانبه است، گفت: امیدوار هستیم که ریاض در اراده حل و فصل مسائل فیمابین با تهران جدی باشد چرا که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که از هر ابتکاری برای کاهش سطح تنش با همسایگان خود استقبال می‌کند و حضور در نشست‌های دوجانبه در بغداد نیز موید همین موضوع است.

وی افزود: لازم است در صورت برگزاری نشست امنیتی بغداد از جانب همه کشورها از جمله عربستان سعودی، مقامات بلندپایه مشارکت کنند تا اگر قرار است مسائل امنیتی منطقه مطرح شده و در حاشیه آن نشست‌های دوجانبه برگزار شود، طرفین بصورت جدی به حل و فصل مسائل بپردازند.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه در رابطه با حضور کشورهایی همچون فرانسه و انگلیس در نشست امنیتی بغداد نیز گفت: الزاما اینطور نیست که کشورهای اروپایی در امنیت خاورمیانه تاثیرگذار باشند؛ این خود کشورهای منطقه هستند که باید برای ایجاد ثبات به یک هم‌پیمانی برسند و مشخص نیست مبنای عراق برای دعوت از کشورهایی اروپایی چیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها