کد خبر: 509966
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۱۲:۴۷:۴۹
| |

العربی الجدید:

اربیل پیش از خروج آمریکا خواهان ضمانت امنیتی است

منابع خبری گزارش دادند به‌رغم استقبال دولت منطقه کردستان عراق از نتایج دور چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد-واشنگتن، اربیل هم‌اکنون به دنبال کسب ضمانت امنیتی پیش از خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق است.

اربیل پیش از خروج آمریکا خواهان ضمانت امنیتی است
کد خبر: 509966
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۱۲:۴۷:۴۹

اعتمادآنلاین| روزنامه «العربی الجدید»، امروز (چهارشنبه)، به نقل از دو مقام عراقی خبر داد که دولت منطقه کردستان عراق به‌رغم استقبال از نتایج دور چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد-واشنگتن که شامل خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق بود، طی روزهای گذشته به برخی از مقامات دولت بغداد و واشنگتن ابلاغ کرده که پیش از پایان روند خروج، خواهان ضمانت امنیتی است.

به گزارش فارس، طبق این گزارش،‌ مهم‌ترین این ضمانت‌ها، تأمین امنیت مرزهای منطقه کردستان و دور کردن نیروهای سازمان الحشدالشعبی و تقویت توانمندی‌های نیروهای پیشمرگه بوده است.

یک ژنرال فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در این خصوص به العربی الجدید گفت: «طرف کُردی پیش از اجرای توافق خروج نیروهای رزمی، خواهان ضمانت امنیتی است».

این مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود، اضافه کرد برخی از مقامات کردستان فشار می‌آورند تا مسئله دور کردن گروه‌های مسلح از مرزهای منطقه [کردستان] را سرعت ببخشند و نیروهای ارتش وظیفه استقرار در آن مناطق و به طور مشخص در محورهای «مخمور»، «زمار»، «سنجار»، «خانقین» به دست بگیرند.

وی با اشاره به حملات پهپادی و راکتی به پایگاه‌های نظامیان آمریکا در فرودگاه اربیل، این اقدامات را علت این خواسته کردستان عراق عنوان کرد.

این مقام عراقی همچنین گفت که اربیل سعی دارد «حمایت نظامی بیشری از ائتلاف بین‌المللی برای نیروهای پیشمرگه دریافت کند که این حمایت شامل [کمک] تسلیحاتی و [اعطای] تجهیزات دفاعی برای تقویت امنیت استان‌های منطقه [کردستان] و به طور مشخص مناطق هم‌مرز با کرکوک، نینوی و دیالی است».

او در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین خبر داد: «مسائل مطرح شده از سوی مقامات پیشمرگه در اربیل و برخی از شخصیت‌های دولت "نیچروان بارزانی" از چند روز پیش تاکنون بر توانمندسازی پیشمرگه و حل مشکلات مربوط به مناطق موردمناقشه متمرکز شده است».

العربی الجدید در ادامه نوشت که این خواسته در آستانه سفر احتمالی یک هیأت نظامی آمریکایی به عراق صورت گرفته است؛‌ هیأتی که قرار است برای بررسی سازوکار اجرای توافق‌های انجام شده در دور چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد-واشنگتن به عراق سفر کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها