کد خبر: 509787
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۰:۱۹:۲۷
| |

وزیر دفاع روسیه:

برای نفوذ تروریست‌ها از سمت افغانستان آماده باشیم

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه از سازمان پیمان امنیت جمعی خواست تا برای نفوذ تروریست ها از افغانستان به کشورهای عضو این سازمان آماده شوند.

برای نفوذ تروریست‌ها از سمت افغانستان آماده باشیم
کد خبر: 509787
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۰:۱۹:۲۷

اعتمادآنلاین| شایگو در یک همایش سیاسی جوانان گفت: برای ما بسیار مهم است که مرزهای افغانستان با ازبکستان و تاجیکستان تحت کنترل گروه طالبان درآمده است.

به گزارش ایرنا از ریانووستی، وی حاطرنشان کرد که تهدیدهایی که از افغانستان منشاء می گرفت ازجمله قاچاق مواد مخدر و نفوذ تروریست ها به روسیه ازطریق تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان کاهش نمی یابد.

وزیر دفاع روسیه این را نیز گفت که نیروهای مسلح تاجیکستان و ازبکستان باید برای مقابله با اعمال تحریک آمیز طالبان به رغم تاکید این گروه بر عدم انجام چنین اقدامات آماده شوند.

در زمان حاضر، در افغانستان بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان جنبش طالبان به دنبال آغاز خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، که از سال 2001میلادی در آنجا بوده اند، درگیری وجود دارد. سال گذشته، ایالات متحده و طالبان توافق آتش بس را امضا کردند که در بخشی از آن نیروهای آمریکایی باید تا 11 سپتامبر افغانستان را ترک کنند.

به گفته مقامات تاجکیستان نیروهای طالبان هم اکنون 90 درصد مرز افغانستان با این کشور را در کنترل خود دارند.

سازمان پیمان امنیت جمعی» گروهی امنیتی منطقه ای شامل 6 کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است.

وزیر دفاع روسیه در ادامه سخنان خود در همایش جوانان یادآوری کرد که روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان پایگاه های نظامی دارد.

شایگو گفت: اکثر افسران ازبک، تاجیک، قرقیز و قزاقستان در مراکز آموزش علی روسیه آموزش می بینند. روسیه به مدرن سازی ارتش های تاجیکستان و قرقیزستان می پردازد.

وی خاطرنشان کرد که در تاجیکستان پایگاه 201 و قرقیزستان پایگاه هوایی کانت مستقر است که در آن نیروی هوافضای روسیه هواپیماهای خود را مستقر کرده است.

پایگاه نظامی 201 روسیه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار گرفته و در ان نیروهای نظامی پیاده و نیز واحدهای زرهی و موتوریزه مستقر شده اند.

روسیه در قرقیزستان پایگاه هوایی کانت و در ارمنستان پایگاه نظامی گیومری را دارد اما پایگاه 201 در تاجیکستان بزرگتر از دو پایگاه دیگر روسیه است.

روسیه چندی پیش شکاری های سوخو-25 در پایگاه 201 برای مقابله با نفوذ احتمالی تروریست ها از افغانستان مستقر کرد.

وزیر دفاع روسیه به تازگی در این رابطه گفت: پایگاه های نظامی روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان درصورت تجاوز از سوی افغانستان وارد عمل می شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها