کد خبر: 509104
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۱۰:۰۹:۵۱
| |

گذرنامه سلامت در فرانسه و ایتالیا اجباری شد

به دنبال بحران شیوع کرونا، ارائه «گذرنامه سلامت» برای برخی مشاغل و همچنین ورود به اماکن عمومی در فرانسه و ایتالیا اجباری اعلام شده است. فرانسوی ها در اعتراض به این اقدام قرار است امروز برای چهارمین شنبه متوالی دست به تظاهرات بزنند.

گذرنامه سلامت در فرانسه و ایتالیا اجباری شد
کد خبر: 509104
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۱۰:۰۹:۵۱

اعتمادآنلاین| فرانسوی ها برای چهارمین هفته متوالی قرار است امروز (شنبه) در بیش از 150 شهر فرانسه در اعتراض به واکسیناسیون اجباری و الزامی بودن ارائه گذرنامه سلامت تظاهرات کنند. برخی انجمن ها و نیروهای سیاسی نیز اعلام کرده‌اند که با تائید شورای قانون اساسی، نبرد قضائی به پایان نرسیده و آنان در انتظار انتشار احکام اجرایی قانون هستند تا شاید در آن ها ایراداتی بیابند و اجرای قانون را با ارجاع به نهادهای قضائی به تاخیر اندازند.

به گزارش ایرنا، لوموند افزود: این تظاهرات درحالی قرار است برگزار شود که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته بار دیگر فرانسوی ها را به دریافت واکسن کرونا در اسرع وقت ممکن فراخوانده است.

به گزارش رادیو فرانسه، با اجرایی شدن قانون مدیریت بحران کووید-19، ارائه «گذرنامه سلامت» برای ورود به بسیاری از اماکن عمومی در فرانسه از جمله برخی مراکز خرید، مجتمع‌ها و مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی، رستوران‌ها و کافه‌ها، وسائل نقلیه عمومی میان شهری، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان برای افراد دارای 18 سال و بیشتر از روز دوشنبه 9(اوت/18 مرداد)، اجباری شده است.

قانون مدیریت بحران بهداشتی که برای حصول اطمینان از عدم مغایرت آن با قانون اساسی فرانسه از سوی نخست وزیر و نیز شمار بسیاری از نمایندگان مجلس ملی و سنا به شورای قانون اساسی این کشور ارجاع شده بود، با تغییرات اندکی روز پنج شنبه مورد تائید قرار گرفت و دو ماده اصلی آن یعنی «گذرنامه سلامت» و «واکسیناسیون اجباری» کادر بهداشت و درمان برقرار ماند.

پس از تایید شورای قانون اساسی مبنی بر الزامی شدن ارائه گذرنامه سلامت برای ورود به اماکن عمومی، پاریس شامگاه پنجشنبه نیز صحنه اعتراضات چند صد تظاهرکننده پاریسی در اعتراض به این اقدام بوده است.

دولت فرانسه که به منظور مقابله با گسترش بحران شیوع کرونا در به اجرا گذاشتن این قانون شتاب فراوان دارد، احکام اجرایی آن را پیش از دوشنبه صادر خواهد کرد تا جزئیات و چگونگی اعمال آن روشن شود.

«گذرنامه سلامت» که به صورت رمزینه پاسخ سریع یا «کیو آر کُد» بر روی برگ کاغذ و یا در صفحه تلفن همراه نمایش داده می شود، گواهی می‌کند که صاحب آن هر دو دُز لازم واکسن را تزریق کرده، یا تست شناسائی تازه انجام گرفته او منفی است

براساس این قانون کلیه کارکنان مراکز درمانی و امدادی و خانه‌های سالمندان باید تا 15 اکتبر/23 مهر به طور کامل خود را واکسینه کنند. خودداری از این اقدام می‌تواند به تعلیق قرارداد کار و عدم پرداخت حقوق و دستمزد منجر شود. شورای قانون اساسی با این حال لغو پیشاپیش قرارداد کار برای شاغلین قراردادی را که دارای گذرنامه بهداشتی نیستند، مورد تائید قرار نداد.

عدم اجرای هر یک از مواد این قانون به اعمال مجازات‌های پیش بینی شده در آن منجر خواهد شد. به عنوان نمونه، اگر سهل انگاری در این زمینه در فاصله 45 روز سه بار تکرار شود، مجازاتی برابر با 9000 یورو جریمه و یک سال زندان به دنبال خواهد داشت.

دولت برای تاکید بر موقتی بودن این تصمیمات، دوره اجرائی بودن این قانون را به 15 نوامبر/24 آبان سال جاری محدود کرده است.

از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون، فرانسه با بیش از 6 میلیون و 258 هزار مورد ابتلا به کووید-19 و بیش از 112 هزار نفر جان باخته ناشی از آن در جایگاه پنجم جهان و رتبه دوم اروپا قرار دارد.

همچنین به گزارش رادیو فرانسه، دولت ایتالیا نیز ارائه «گذرنامه سلامت» برای معلمان و همچنین استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه عمومی از جمله پروازهای داخلی، کشتی‌ها و خطوط قطارهای طولانی و مشتریان رستوران‌ها را اجباری کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گذرنامه سلامت از روز گذشته برای ورود به سالن‌های سینما، موزه‌ها و سالن‌های غذاخوری و رستوران‌ها در ایتالیا اجباری است.

این گذرنامه‌ها گواهی می‌دهد که دارنده آن دست‌کم با یک دز از واکسن کرونا واکسینه شده، یا در شش ماه گذشته‌ پس از ابتلا به کووید-19 بهبود یافته، یا در چهل و هشت ساعت گذشته‌ نتیجه آزمایش کرونای او منفی بوده است. کارکنان مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین دانشجویان باید این گذرنامه را داشته باشند.

رسانه‌های ایتالیا اعلام کردند معلمانی که برای پنج روز متوالی این گذرنامه را ارائه نکنند، از کار خود تعلیق می‌شوند و حقوق آنان نیز قطع می‌شود.

از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون در ایتالیا بیش از 4 میلیون و 383 هزار نفر به کووید-19 مبتلا شده اند که از این میان بیش از 128 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها