کد خبر: 508967
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۰۷:۵۱:۰۰
| |

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: با طولانی‌تر شدن مذاکرات وضعیت پیچیده‌تر خواهد شد / از ایران می‌خواهیم به مذاکرات وین برگردد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اگر رئیس‌جمهور رئیسی در عزم خود برای رفع تحریم‌ها مصمم است، این دقیقاً همان چیزی است که در وین روی میز مذاکرات قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: با طولانی‌تر شدن مذاکرات وضعیت پیچیده‌تر خواهد شد / از ایران می‌خواهیم به مذاکرات وین برگردد
کد خبر: 508967
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۰۷:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه امیدوار است تهران اکنون از فرصت‌ برای پیشبرد راه‌حل‌های دیپلماتیک استفاده کند، گفت از ایران می‌خواهیم به مذاکرات وین بازگردد.

به گزارش ایرنا، این مقام آمریکایی این مطلب را روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران پس از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران این بیان کرد.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه هنوز زمان دور هفتم مذاکرات وین مشخص نشده است، گفت که از ایران می‌خواهیم به مذاکرات وین برگردد.

ند پرایس تصریح کرد که اگر رئیس‌جمهور رئیسی در عزم خود برای رفع تحریم‌ها مصمم است، این دقیقاً همان چیزی است که در وین روی میز مذاکرات قرار دارد.


این مقام آمریکایی که در پاسخ به پرسش های متعدد خبرنگاران درباره ایران سخن می گفت، بازگشت به برجام را یکی از اولویت‌های واشنگتن و در راستای منافع این کشور و متحدانش خواند اما در عین حال گفت مذاکرات وین درباره برجام نمی‌تواند برای مدت نامحدود ادامه داشته باشد.


این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که هر چقدر در برگزاری دور هفتم مذاکرات تاخیر شود، پیچیدگی ها برای بازگشت به توافق هسته ای افزایش می یابد.


وی همچون دیگر مقامات آمریکایی بار دیگر ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را مطرح کرد.

سخنگوی کاخ سفید: آماده بازگشت به دور هفتم مذاکرات هستیم

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت آماده بازگشت به دور هفتم مذاکرات با ایران هستیم.


سخنگوی کاخ سفید گفت دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا این است که ادامه گام گذاشتن در مسیر دپیلماتیک رو به جلو در راستای منافع ما است.


وی همچنین با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، این مذاکرات را در راستای منافع ملی آمریکا دانست و مدعی شد مذاکرات با ایران تا زمان نامحدود ادامه نخواهد یافت.

رئیس جمهوری: از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم ها حمایت می کنیم

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنج شنبه پس از ادای سوگند و انجام مراسم تحلیف گفت: نظام جمهوری اسلامی سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبری معظم انقلاب برخود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد.


رئیس جمهوری جدید ایران اظهار داشت: سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد. از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها استفاده می‌کنیم.
رییس دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود، تصریح کرد: از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد و جمهوری اسلامی ایران کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوندان خود می‌داند.

اظهارات مقامات آمریکایی در حالی است که دولت دموکرات بایدن برغم گذشت بیش از شش ماه از روی کارآمدنش و وعده بازگشت به توافق هسته ای (برجام ) اما همچنان بر مواضع و حتی برخی سیاست های دولت قبل که خود آنها را اشتباه می داند، اصرار دارد بی آنکه بخواهد تبعات خروج یکجانبه و غیرقانونی کشورش را که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در اردیبهشت سال 1397 بپذیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ششم مرداد ماه در آخرین دیدار حسن روحانی رییس جمهوری و دولت دوازدهم با ایشان درباره مذاکرات وین با ابراز رضایت از زحمات دیپلمات‌ها و عملکرد خوب بعضی از آنها در این مذاکرات، درباره مواضع دولت جدید آمریکا به صراحت بیان کردند: آمریکایی‌ها در این مذاکرات، بر سر موضع عنادآمیز خود محکم ایستادند و یک قدم هم جلو نیامدند.


ایستادگی آمریکایی ها بر سر مواضع "عنادآمیز"شان در حالی است که راب (رابرت) مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اخیرا در شبکه آمریکایی "‌ام اس ان بی سی" در پاسخ به این سوال که مسئولیت بر دوش ما است که ابتدا به توافق برگردیم چرا که این آمریکا بوده که از توافق خارج شده است؟ بار دیگر بر این واقعیت که "رویکرد سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ به نحو فلاکت‌باری شکست خورده و به منافع آمریکا لطمه زده است"، اعتراف کرد.

"کاظم غریب‌آبادی" نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در گفتگو با تارنمای مرکز نشر آثار آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب گفت که آمریکایی‌ها بسیاری از خواسته‌های ایران را در مذاکرات احیای برجام نپذیرفته‌اند و برای برداشتن بعضی تحریم‌ها شرط‌ گذاشته‌اند.


وی تصریح کرد: آنها کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفتگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره زدند که کاملاً با موضوع مذاکرات غیرمرتبط و مضر است. رفع برخی تحریم‌ها و همچنین خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیماً به پذیرش این بند منوط کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها