کد خبر: 508367
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

رضا میرابیان، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

در توافق تازه واشینگتن-بغداد هیچ اشاره‌ای به خروج آمریکا از عراق نشده است/ در توافق اخیر میان آمریکا و عراق هیچ اشاره‌ای به حریم هوا و فضای عراق نشده؛ یعنی همچنان حریم هوایی عراق در اختیار آمریکاست/ عمده فعالیت‌های هوایی آمریکا در جهت کنترل نیروهای حشدالش

با وقوع تحولات و درگیری‌های اخیر در عراق، از جمله حملات راکتی که دائماً منطقه سبز را تهدید می‌کند، به نظر می‌رسد سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور به واشینگتن که پس از سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق صورت گرفت می‌توانست تکلیف حضور نیروهای آمریکایی را یک بار برای همیشه روشن کند.

در توافق تازه واشینگتن-بغداد هیچ اشاره‌ای به خروج آمریکا از عراق نشده است/ در توافق اخیر میان آمریکا و عراق هیچ اشاره‌ای به حریم هوا و فضای عراق نشده؛ یعنی همچنان حریم هوایی عراق در اختیار آمریکاست/ عمده فعالیت‌های هوایی آمریکا در جهت کنترل نیروهای حشدالش
کد خبر: 508367
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حدیث روشنی- با وقوع تحولات و درگیری‌های اخیر در عراق، از جمله حملات راکتی که دائماً منطقه سبز را تهدید می‌کند، به نظر می‌رسد سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور به واشینگتن که پس از سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق صورت گرفت، می‌توانست تکلیف حضور نیروهای آمریکایی را یک بار برای همیشه روشن کند. پیرو این سفر توافقی میان آمریکا و عراق در زمینه نحوه ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفت که بندهایی از این توافق نیز رسانه‌ای شد. با نگاهی به محتوای بندهای این توافق چنین به نظر می‌رسد که آنچه محل بحث و مذاکره طرفین توافق بوده خروج نیروهای نظامی از عراق نبوده و فقط ماموریت نیروهای نظامی آمریکا تغییر کرده است.

نیروهای آمریکایی از عراق خارج نمی‌شوند

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در مورد توافق اخیر میان واشینگتن و بغداد گفت: توافقی که میان آمریکا و عراق صورت گرفته در پایان سال جاری یعنی ابتدای سال 2022 اجرایی می‌شود. چند نکته در این باره وجود دارد، اول اینکه در این توافق هیچ اشاره‌ای به خروج نیروهای آمریکا نشده است؛ آنچه در این توافق آمده این است که فقط وظیفه نیروهای آمریکایی تغییر کرده و از ماموریت جنگی به ماموریتی آموزشی و پشتیبانی اطلاعاتی برای ارتش عراق تبدیل شده است، و با این تغییر عملکرد نام نیروهای آمریکایی برده می‌شود. بنابراین نیروهای آمریکایی از عراق خارج نمی‌شوند و در گذشته نیز چه معاون وزیر خارجه آمریکا و ژنرال مکنزی فرمانده سنتکام و سایر مقامات آمریکایی از جمله برخی از رسانه‌های معتبر ایالات متحده نظیر نیویورک تایمز بعد از امضای توافق اخیر واشینگتن و بغداد، صریحاً اعلام کردند که بحث خروج آمریکا از عراق اصلاً مطرح نیست.

او ادامه داد: نکته دوم واکنش‌ گروه‌های شیعه عراق از جمله گردان‌های حزب‌الله و سیدالشهدا و عصائب اهل حق و برخی از شخصیت‌های دیگر به این توافق است که اعلام کردند این توافق خواسته مردم عراق و مصوبه پارلمان این کشور را تامین نکرده است. البته برخی گروه‌های شیعی هم از این توافق استقبال کردند از این حیث که وظیفه نیروهای آمریکایی از ماموریت رزمی به ماموریت اطلاعاتی و پشتیبانی تغییر کرده است.

عمده پروازهای شناسایی پهپادهای آمریکایی برای کنترل نیروهای حشدالشعبی است

این کارشناس مسائل منطقه در مورد جزئیات توافق مزبور نیز گفت: مساله دیگر این است که در این قرارداد هیچ اشاره‌ای به حریم هوایی عراق نشده است، به این معنی که همچنان حریم هوا و فضای این کشور کاملاً در کنترل آمریکاست؛ به عبارت دیگر، واشینگتن می‌تواند هر زمان که بخواهد پهپاد به پرواز درآورد کمااینکه اکنون نیز این کار را انجام می‌دهد. عملیات شناسایی را انجام می‌دهد و پرواز‌های جنگی را هم عملیاتی می‌کند؛ همانند عملیاتی که در ترور سردار سلیمانی انجام داد و در شرایط فعلی هم پهپادهای آمریکایی عمدتاً در بغداد در فرات میانه و جنوب عراق در پروازهای شناسایی متمرکزند و عمده این شناسایی‌ها برای کنترل نیروهای حشدالشعبی و جابه‌جایی میان آنها و نیز گروه‌های مقاومت عراق است.

میرابیان توضیح داد: اخیراً گزارش‌هایی تهیه شده مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال حملاتی که به نیروهای کرد وابسته به آمریکا (قسد)، کامیون‌هایی نظامی حامل تجهیزات و مهمات و خودروهای زرهی را از پایگاه آمریکا در اربیل از طریق مرز سوریه و عراق به سوریه منتقل کردند. این نیروها همچنان در 2 طرف مرز سوریه و عراق و چه در اربیل و چه در استان الانبار تحرک دارند و فضای عراق کاملاً در اختیار آنهاست.

جمهوری اسلامی ایران قصد دخالت در امور داخلی عراق را ندارد

میرابیان در پایان این نکته را نیز یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران پیرو تحولات اخیر عراق قصد دخالت در امور داخلی این کشور را ندارد و دولت جمهوری اسلامی ایران در وهله اول این خواسته را مطرح کرده است که مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور اجرایی شود و همچنان هم بر این خواسته تاکید دارد. اما ایران دولت عراق را مسئول اجرا شدن این خواسته می‌داند و این که دولت این کشور خواسته مجلس ملی عراق را اجرایی کند. چون عراق کشوری مستقل است که هم پارلمان و هم دولت دارد و کشورمان هم اگر خواسته‌ای دارد، باید آن را از طریق دولت عراق پیگیری کند.

چکیده گفت‌وگو با رضا میرابیان

-توافق اخیر واشینگتن-بغداد در ابتدای 2022 اجرایی می‌شود

-در توافق آمریکا و عراقفقط وظیفه نیروهای آمریکایی از ماموریت رزمی به ماموریت آموزشی و اطلاعاتی-پشتیبانی تغییر کرده است

-عمده پروازهای شناسایی پهپادهای آمریکایی برای کنترل نیروهای حشدالشعبی است

-جمهوری اسلامی ایران قصد دخالت در امور داخلی عراق را ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها