«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

گزینه‌های تل‌آویو در مقابل نوار غزه کدام است؟

هرچند جنگ 11روزه خاتمه یافته، اما این بار نه اسرائیل و نه گروه‌های فلسطینی هیچ یک در مورد آتش‌بس یا دست‌کم پایان این دور از درگیری سخنی نگفته‌اند و 2 طرف تهدید به آمادگی برای ازسرگیری تقابل می‌کنند، این در حالی است که چند بار نیز حملات هوایی محدودی به نوار غزه صورت گرفته است.

گزینه‌های تل‌آویو در مقابل نوار غزه کدام است؟
کد خبر: 507297
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- هرچند جنگ 11روزه خاتمه یافته، اما این بار نه اسرائیل و نه گروه‌های فلسطینی هیچ یک در مورد آتش‌بس یا دست‌کم پایان این دور از درگیری سخنی نگفته‌اند و 2 طرف تهدید به آمادگی برای ازسرگیری تقابل می‌کنند، این در حالی است که چند بار نیز حملات هوایی محدودی به نوار غزه صورت گرفته است.

سامی ترجمان فرمانده سابق منطقه جنوبی اسرائیل (منطقه‌ای که نوار غزه را هم در بر می‌گیرد) طی مقاله‌ای که در اندیشکده واشینگتن منتشر شد با ارائه چند سناریو در مورد آینده غزه نوشت: اقتصاد عامل اصلی بهبود یا وخامت شرایط تعامل ما با غزه خواهد بود.

به عقیده ترجمان، اولین و مهم‌ترین سناریو مساله اقتصادی است پس اگر بتوان شرایط اقتصادی نوار غزه را بهبود بخشید، می‌توان از این طریق تاثیرات قابل توجهی در روند تعامل با نوار غزه به وجود آورد.

این ژنرال اسرائیلی ادامه داده، سناریوی دیگر دخالت نظامی در نوار غزه است که با هدف کاهش قدرت حماس در این منطقه اجرا می‌شود.

یکی دیگر از سناریوها در همین چارچوب فراهم کردن زمینه توسعه اختیارات تشکیلات خودگردان و تقویت طرفداران محمود عباس در غزه است، اتفاقی که می‌تواند به انقباض قدرت حماس در نوار غزه بینجامد.

با این حال به اعتقاد این ژنرال، اسرائیل باید برای بهبود شرایط اقتصادی نوار غزه تلاش کند زیرا فقط از این طریق است که می‌تواند بهترین راهکار را برای مقابله با نوار غزه به اجرا بگذارد.

او هشدار داده که در صورت وخامت اوضاع در نوار غزه این منطقه به سوی یک هرج‌ومرج شدید پیش خواهد رفت و به تبع آن اسرائیل دچار چالش‌های گوناگونی خواهد شد.

یکی دیگر از سناریوهای مد نظر اسرائیل از دیدگاه این ژنرال فراهم کردن زمینه سلطه تشکیلات خودگردان بر نوار غزه است، زیرا بدین ترتیب می‌توان بدون ریختن حتی یک قطره خون نظامیان اسرائیلی، به نوعی کنترل نوار غزه را در دست گرفت.

گرچه آخرین راهکار همچنان حمله تمام‌عیار به نوار غزه و اشغال آن خواهد بود که مسئولان سیاسی و نظامی اسرائیلی آن را به عنوان آخرین گزینه مد نظر قرار می‌دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها