استرالیا بازگشت به افغانستان را در نظر دارد

استرالیا کمتر از یک ماه پس از خروج از افغانستان، اعزام مجدد نیرو به این کشور جنگ‌زده را در نظر دارد.

استرالیا بازگشت به افغانستان را در نظر دارد
کد خبر: 506455
|
۱۴۰۰/۰۴/۳۰ ۱۳:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| همزمان با خروج نیروهای متحدین از افغانستان، آخرین گروه از نیروها و دیپلمات‌های استرالیایی اواسط ژوئن سال جاری میلادی کابل را ترک کردند.

به گزارش ایسنا، عقب‌نشینی عجولانه آنها باعث تعجب شرکای بین‌المللی شد.

این اقدام همچنین توانایی استرالیا برای جمع‌آوری اطلاعات و نظارت بر تجدید فعالیت طالبان را محدود کرد.

اما غیرنظامیان، نیروهای نظامی و افسران اطلاعاتی استرالیایی ممکن است ظرف چند ماه به افغانستان بازگردند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفت: بازگشت استرالیا به افغانستان به محض اینکه انجام آن امن باشد، صورت می‌گیرد.

وی امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران در کانبرا گفت: ما همیشه صریحا اعلام کرده‌ایم که اگر شرایطی داشته باشیم که نیروهای استرالیایی را با امنیت کامل در افغانستان مستقر کنیم و از تلاش‌هایمان در آنجا حمایت کنیم، حتما این کار را انجام می‌دهیم. به همین خاطر هر زمان که انجام این کار امن باشد، ما همیشه آماده‌ایم تا از این فرصت استفاده کنیم.

موریسون با دیگر رهبران جهان به ویژه در نشست اخیر گروه هفت درباره غیبت استرالیا و برنامه‌ها برای بازگشتش به افغانستان صحبت کرده است.

وی گفت: امیدوارم بتوانیم در اولین فرصت این کار را انجام دهیم اما تنها زمانی که انجام این کار امن باشد.

ماریس پاین، وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفت: غیبت استرالیا از افغانستان موقتی است.

یکی از سخنگویان وزیر امور خارجه استرالیا گفت: برنامه‌ریزی‌های دیپلماتیکی ما همیشه موقتی بوده و زمانی که اوضاع و شرایط اجازه دهد، حضور دائمی‌مان در افغانستان را از سر می‌گیریم. این موضع ماست.

گمانه زنی‌هایی وجود دارد دال بر اینکه تا زمان بازگشایی سفارت استرالیا در کابل، مقامات احتمالا در مجتمع‌های مسکونی آمریکایی و انگلیسی اسکان داده می‌شوند.

این سخنگو افزود: ما به رایزنی با شرکایمان از جمله دولت کابل و شرکای ائتلافی ادامه می‌دهیم. ما درباره موضوعات اطلاعاتی اظهارنظر نخواهیم کرد.

همزمان با اینکه صدها تن از مترجمان افغان که برای استرالیا کار می‌کردند درخواست فوری دریافت ویزای حفاظتی را برای فرار از حملات طالبان ارائه کرده‌اند، بسته شدن سفارت استرالیا در کابل به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

اسکات موریسون گفت: استرالیا در حال بررسی این درخواست‌های ویزا است. دست‌کم 252 تبعه افغان و خانواده‌هایشان به مکان‌های امن منتقل شده‌اند و ما با سرعت در حال بررسی پرونده‌های متقاضیان دیگر هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها