پیروزی رسمی نامزد چپگرا در انتخابات ریاست جمهوری پرو تایید شد

با گذشت بیش از شش هفته از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پرو (ششم ژوئن/ 16 خرداد) و کشمکش‌های فراوان پیرامون اعلام برگزیده نهایی این رویداد سیاسی دو قطبی، سرانجام دادگاه عالی انتخاباتی پرو (JNE)، «پدرو کاستیو» نامزد چپگرا را به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب اعلام کرد.

پیروزی رسمی نامزد چپگرا در انتخابات ریاست جمهوری پرو تایید شد
کد خبر: 506264
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۹ ۱۳:۲۷:۴۸

اعتمادآنلاین| در حالی که پدرو کاستیو معلم روستایی با کسب 50.12 درصد مجموع آرای جمع‌آوری شده بر «کیکو فوخیموری» نامزد محافظه کار راستگرا غلبه کرد اما ادعای تقلب و ارائه بیش از 270 درخواست ابطال آرا از سوی احزاب حامی فوخیموری سبب شد تا اعلام پیروزی قاطع کاستیو تا کنون به تاخیر بیفتد.

به گزارش ایرنا، به این ترتیب پدرو کاسیو به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب، 28 ژوئیه (ششم مرداد) همزمان با دویستمین سالگرد استقلال پرو سوگند یاد خواهد کرد.

ساعاتی پس از اعلام قطعی نتایج انتخابات، کاستیو در نشستی مجازی در مقابل صدها نفر از حامیان خود، مردم پرو را به «وحدتی گسترده» فراخواند و رویکرد دولت آینده را «عادلانه تر، شرافتمندانه تر و انسانی‌تر» دانست.

فوخیموری نیز پیش از اعلامیه رسمی دادگاه عالی انتخاباتی اطمینان داد که به رغم اینکه همچنان فکر می‌کند پیروزی رقیبش «نامشروع» است اما نتایج را به رسمیت خواهد شناخت.

«آلبرتو فرناندز» رئیس جمهوری آرژانتین، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهوری سابق برزیل و «اوو مورالس» رئیس جمهوری سابق بولیوی از جمله مقام‌های آمریکای لاتین هستند که تا کنون پیروزی کاستیو را تبریک گفته و برای افزایش همکاری‌ها اعلام آمادگی کرده اند.

بیش از 25 میلیون شهروند پرو به امید رسیدن به ثبات سیاسی، در مرحله نخست انتخابات، 11 آوریل 2021 (22 فروردین 1400) برای تعیین رئیس‌جمهوری و 130 عضو کنگره این کشور برای دوره پنج ساله (2021- 2026) پای صندوق‌های رای رفتند تا از میان 18 نامزد انتخاباتی که سودای ریاست جمهوری پنج سال آینده را در سر می‌پرورانند، رئیس‌جمهوری جدید را جایگزین «فرانسیسکو ساگاستی» رئیس جمهوری موقت پرو کنند.

در دور دوم انتخابات ششم ژوئن 2021 (16 خرداد 1400) «پدرو کاستیو» از حزب چپگرای «پروی آزاد» با کسب 50.12 درصد آراء از «کیکو فوخیموری» (دختر آلبرتو فوخیموری رئیس‌جمهوری سابق پرو که هم اکنون به جرم نقض حقوق بشر و فساد در زندان به سر می‌برد) از حزب راستگرای «نیروی مردمی» با 49.87 درصد آراء پیشی گرفت.

پرو در دو دهه اخیر شاهد پیگرد قانونی پنج رئیس جمهور سابق این کشور به اتهامات فساد بوده است و همین امر باعث شده تا بی‌اعتمادی عمیقی در بین مردم پرو نسبت به سیاستمداران شکل بگیرد. این کشور در چند ماه اخیر برکناری و استعفای سه رئیس جمهوری را به طور متوالی تجربه کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها