کد خبر: 505939
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۱۰:۲۳:۲۶
| |

تداوم آتش سوزی ها در غرب آمریکا، تشدید وضعیت در روزهای آینده

شبکه خبری فرانس24 از تداوم آتش سوزی ها در مناطق گسترده ای از غرب آمریکا خبر داد و اعلام کرد: باتوجه به پیش بینی هوای گرمتر و خشک تر و وزش باد، احتمال گسترش آتش سوزی ها در روزهای آینده بیشتر است.

تداوم آتش سوزی ها در غرب آمریکا، تشدید وضعیت در روزهای آینده
کد خبر: 505939
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۱۰:۲۳:۲۶

اعتمادآنلاین| آتش سوزی های گسترده در ایالات متحده دیروز یکشنبه بخش های خشک تری از جنگلهای اورگان را فرگرفت؛ یکی از دهها مورد آتش سوزی های مهمی که سراسر غرب آمریکا را درگیر کرده و این در حالی است که در روزهای آینده براساس پیش بینی های هواشناسی، موجی از هوای گرمتر و خشکتر به این وضعیت دامن می زند. این آتش ویرانگر درست در شمال مرز کالیفرنیا مساحتی بیش از 476 مایل مربع (یک هزار و 210 کیلومتر مربع) را در بر می گیرد که گفته می شود به اندازه کل شهر لوس آنجلس را شامل می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای این شبکه خبری فرانسوی، «جان فلانیگان» رئیس بخش عملیات آتش نشانی ایالت اورگان با دو هزار نیرویی که با شعله های آتش می جنگند، گفت که بادهای نامنظم آتش را تغذیه می کند و شرایط خطرناکی را برای آتش نشانان ایجاد کرده است.

وی افزود: «شرایط آب و هوایی واقعا علیه ماست و این هوا قرار است در روزهای آینده خشک تر و ناپایدارتر شود».

همزمان مقامات ایالتی تخلیه مناطق را تسریع کرده اند و هم اکنون نزدیک به دو هزار نفر از ساکنان را در مناطق روستایی از خانه های خود بیرون برده اند. این آتش سوزی تاکنون دستکم 67 خانه و 100 ساختمان دیگر را به آتش کشیده و این در حالی است که احتمال افزایش خسارت رو به افزایش است.

در سوی دیگر این ایالت، آتش سوزی در کوههای شمال شرقی اورگان تا روز یکشنبه به بیش از 17 مایل مربع (44 کیلومتر مربع) افزایش یافت.

آتش سوزی در منطقه البو کریک (Elbow Creek) که از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد باعث تخلیه چندین اجتماع کوچک در اطراف رودخانه گراند روند (Grande Ronde) در حدود 30 مایلی (50 کیلومتری) جنوب شرقی شهر "والاوالا" در واشنگتن شده است. تاکنون بنا بر گزارش های رسیده تنها 10 درصد این آتش مهار شده است.

مقامات می گویند که ویژگی های طبیعی و زمین شناختی منطقه مانند یک قیف برای باد عمل می کند و شعله های آتش را تغذیه کرده و آنها را غیر قابل پیش بینی می کند.

در کالیفرنیا هم یک آتش سوزی در حال رشد در جنوب دریاچه تاهو باعث دستور به تخلیه بیشتر مناطق شده است.

همزمان آتش سوزی های متعددی هم از کالیفرنیا گزارش شده است که یکی از خطرناکرین آنها در نزدیکی مرز ایالت کالیفرنیا و نوادا منطقه را تهدید می کرد. مقامات گفته اند که دستکم دو سازه در اثر این آتش سوزی تخریب شده است.

هواشناسی پیش بینی کرده است که دستکم تا روز دوشنبه در کالیفرنیا و جنوب اورگان به دلیل امکان وقوع رعد و برق هوا همچنان مساعد آتش سوزی های بیشتر است.

"سرویس ملی هواشناسی" در ساکرامنتو کالیفرنیا هم اعلام کرده است به دلیل خشکی هوا، هر توفان می تواند آتش سوزی های جدید را شعله ور کند.

مقاما ایالتی بر این باور هستند که دلیل عمده این آتش سوزی ها شرایط بسیار خشک و امواج هوای گرم ناشی از تغییرات آب و هوایی است که مبارزه با آتش سوزی را دشوارتر کرده است. تغییر آب و هوا در 30 سال گذشته باعث گرمتر و خشک شدن غرب آمریکا شده است و این وضعیت همچنان با تشدید خشکی و گرمای هوا در آینده با شدت و تکرار بیشتر منجر به آتش سوزی های ویرانگرتر از حال حاضر می شود.

آتش نشانان در کالیفرنیا می گویند شرایط کنونی آتش مشابه اواخر تابستان و پاییز سال گذشته است که در کالیفرنیا رخ داد؛ آتش سوزی که در آن 3 درصد سطح ایالات متحده آتش گرفت و شدیدترین آتش سوزی را در تاریخ ایالات متحده رقم زد.

مرکز ملی آتش نشانی آمریکا اعلام کرده است که در حال حاضر نزدیک به 70 آتش سوزی بزرگ فعال و مجموعه ای از آتش سوزی های متعدد دیگر وجود دارد که نزدیک به یک هزار و 659 مایل مربع (4297 کیلومتر مربع) را در آمریکا سوزانده است. بنا به اعلام سازمان جنگل های ایالات متحده دستکم 16 آتش سوزی عمده فقط در شمال غربی اقیانوس آرام وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها