کد خبر: 505585
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۰۸:۲۳:۲۰
| |

پوتین به بایدن پیشنهاد استفاده اطلاعاتی از پایگاه‌های روسیه در آسیای میانه را داده است

با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، روزنامه کومرسانت روسیه گزارش داد که ولادیمیر پوتین در ماه ژوئن به جو بایدن پیشنهاد داده بود تا از پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای‌میانه به منظور جمع‌آوری اطلاعات از افغانستان استفاده کند.

پوتین به بایدن پیشنهاد استفاده اطلاعاتی از پایگاه‌های روسیه در آسیای میانه را داده است
کد خبر: 505585
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۰۸:۲۳:۲۰

اعتمادآنلاین| شبه‌نظامیان طالبان با خروج نیروهای آمریکایی پس از 20 سال جنگ پیشرفت بزرگی کرده‌اند و این چالشی امنیتی برای مسکو است که می‌ترسد پناهجویان به حیاط خلوت او در آسیای میانه رانده شوند و جناح دفاعی جنوبی آن بی‌ثبات شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه کومرسانت به نقل از منابع گزارش داد، در پیشنهادی بی‌سابقه در بحبوحه روابط سرد میان واشنگتن و مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مذاکرات 16 ژوئن با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ژنو پیشنهاد داد تا آنها درباره افغانستان هماهنگ شده و از پایگاه‌های روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان "استفاده عملی" کنند.

براساس این گزارش، پیشنهاد مذکور شامل تبادل اطلاعات دریافتی از طریق پهپادهاست اما طرف آمریکایی پاسخ قاطعی نداده است. کرملین به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداد.

اوایل این ماه رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که دولت بایدن در حال مذاکره با قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان برای پذیرش موقت هزاران تبعه افغان است که با نیروهای آمریکایی کار می‌کردند و اکنون با تهدید از جانب طالبان مواجه شده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جمعه تاکید کرد که خروج آمریکا و ائتلاف ناتو از افغانستان وضعیت سیاسی و نظامی را پیچیده‌تر و تهدید تروریستی در این منطقه را تشدید کرده است. لاوروف در کنفرانسی با مقام‌های ارشد آسیای میانه در تاشکند، پایتخت ازبکستان گفت، روسیه مایل به کمک برای آغاز مذاکرات صلح میان طرفین درگیر در افغانستان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها