کد خبر: 504495
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۰۸:۳۳:۱۸
| |

معمای نیروهای امنیتی در افغانستان

همزمان با پیشروی نیروهای طالبان در نقاط مختلف افغانستان، بیش از هزار نیروی امنیتی از پست‌های مرزی گریخته و به خاک کشورهای همسایه پناه برده‌اند. رسانه‌های افغانستان روزانه گزارش‌های متعددی درباره تسلیم تعدادی از نیروهای ارتش و پلیس به طالبان دارند.

معمای نیروهای امنیتی در افغانستان
کد خبر: 504495
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۰۸:۳۳:۱۸

اعتمادآنلاین| عقب‌نشینی و سقوط شهرها به کلیدواژه خبرهای افغانستان طی هفته‌های اخیر تبدیل شده است. همه اینها باعث‌شده تا ناگهان، نگاه‌ها از حملات طالبان فاصله‌ بگیرد و متوجه سمت دیگر میدان شود. نیروهای ارتش و پلیس افغانستان در تامین امنیت مناطق مختلف این کشور ناکام بوده‌اند.


به گزارش روزنامه همشهری، وضعیت امروز ریشه در یک سال قبل دارد. امضای نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا و معاون سیاسی طالبان که پای توافق صلح نشست، برخی از مقام‌های بلندپایه نظامی در کابل احساس خطر کردند؛ چراکه توافق دوحه شامل بندی بود برای خروج نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای خارجی از افغانستان. آمریکایی‌ها تصمیم خود را گرفته بودند. زمان تصمیم‌های سخت در کابل رسیده بود اما اشرف غنی، رئیس‌جمهور و حلقه اطرافیان او نشان دادند برای اتخاذ تصمیم‌های سخت آمادگی و شاید تجربه لازم را ندارند.


اسدالله خالد، وزیر دفاع وقت افغانستان، در جلسه‌‌ای به اشرف غنی گفت که همزمان با آغاز روند خروج نیروهای خارجی، زمان ایجاد تغییرات در مواضع نیروهای ارتش و پلیس در سراسر افغانستان فرارسیده است. پیشنهاد او این بود که نیروهای امنیتی، پست‌های دورافتاده در روستاها را تخلیه کنند و به‌جای آن مواضع خود را در شهرها، جاده‌ها، گذرگاه‌های مرزی و مناطق استراتژیک تقویت کنند. اسدالله خالد تأکید داشت که مهلت باقیمانده تا زمان خروج کامل آمریکا فرصتی برای تغییر آرایش نیروهای نظامی افغان است چراکه این نیروها باید خود را با کاهش پشتیبانی هوایی آمریکا در جنگ با طالبان وفق دهند.


اشرف غنی و مشاور امنیت ملی او حمدالله محب، اما مخالف بودند. این دو، مدارج دانشگاهی را طی کرده‌‌اند اما تجربه میدانی در جنگ ندارند. شاید دلیل این تصمیم هم همین مسئله بوده است. رسانه‌های افغانستان همان زمان به نقل از محب نوشتند: «حتی از یک سانتی‌متر از خاک کشورمان هم عقب‌نشینی نمی‌‌کنیم.» کمتر از یک سال بعد از این صحبت‌ها، طالبان بر بخش‌های مهمی از خاک افغانستان تسلط پیدا کرده است. نیروهای طالبان، هم آن پست‌های دورافتاده را در دست دارند و هم برخی از مهم‌ترین جاده‌ها، شهرها و گذرگاه‌های مرزی را.


به‌جای عقب‌نشینی، مناطق مختلف افغانستان درگیر سقوط پی‌درپی شده‌اند. بیش از 200شهرستان از مجموع بیش از 400شهرستان افغانستان اکنون در اختیار طالبان است. دست‌کم 150شهرستان فقط طی 2‌ماه گذشته سقوط کرده‌اند. کار به جایی رسیده که نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد سقوط پایتخت هم هشدار داده‌اند.


دولت، ناتوان از مدیریت بحران امنیتی اخیر، دست نیاز به سمت فرماندهان جهادی دراز کرده است. نتیجه اینکه شمار زیادی از هواداران آنها در مناطق مختلف برای مقابله با حملات طالبان مسلح شده‌اند. اینکه، این گروه‌ها در سایه ادامه ناامنی‌ها بار دیگر سلاح‌های خود را تحویل دهند یا خیر، سؤال دیگری است که فعلا کسی در افغانستان به آن فکر نمی‌کند.


به ساختار ارتش و پلیس افغانستان و توانایی آنها در تامین امنیت شهرها و روستاها همیشه انتقاداتی وارد بوده اما کسی فکرش را نمی‌کرد شیرازه نیروهای امنیتی با چنین سرعتی از هم بپاشد. حتی نیروهای طالبان هم از سرعت پیشروی‌های خود شگفت‌زده شده‌‌اند. 300هزار نیروی ارتش و پلیس در برابر حدود 70هزار نیروی طالبان، در موقعیت ضعف و شکست‌های پی‌درپی قرار گرفته‌اند. آمریکا پس از سقوط طالبان، برای ایجاد نیروی پلیس و ارتش این کشور تعلل بسیار کرد اما به هر حال این نیروها سال‌هاست که در جنگ با طالبان هستند و در میدان جنگ آبدیده شده‌اند. نیروهای کماندوی ارتش، در بهترین دوره‌های آموزشی در کشورهای غربی آموزش دیده‌اند و تجربه جدی میدان دارند. نیروهای پلیس به‌شدت درگیر فساد مالی هستند اما شمار آنها آن‌قدر زیاد است که در تمام نقاط افغانستان حضور دارند. سؤال مهم در این روزهای بحرانی افغانستان که پیشروی‌های طالبان ادامه دارد، این است که آیا ارتش و پلیس می‌تواند خود را احیا کند.

با افزایش حملات طالبان به استان‌های بامیان، دایکندی و غزنی در مناطق هزاره‌جات، دولت 2والی جدید در این مناطق معرفی کرده است. محمدطاهر زهیر، به‌عنوان والی بامیان و ژنرال مرادعلی مراد به‌عنوان والی دایکندی تعیین شده‌اند. هزاره‌جات جزو معدود مناطقی است که هنوز پای طالبان به آنها باز نشده است. دولت اعلام کرده به‌دنبال تقویت نیروهای امنیتی در هزاره‌جات است.


حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، در نشستی در کابل به مردم وعده داد که به‌زودی مذاکرات جدی صلح برای پایان‌دادن به درگیری‌ها آغاز شود. او گفت که ریشه جنگ کنونی در مداخله قدرت‌های جهان در افغانستان در بیش از 200سال اخیر است. کرزی همچنین از مردم خواست به ‌خود اعتماد داشته باشند و کشور را ترک نکنند.


عبدالله عبدالله، رئیس شورای‌عالی صلح افغانستان، روز جمعه 25تیر در رأس هیأتی عالی‌رتبه برای دیدار با سران طالبان به قطر سفر خواهد کرد. جزئیات این سفر هنوز مشخص نیست. اما هفته گذشته سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه تا یک‌ماه آینده طرح مکتوب خود برای صلح با دولت افغانستان را ارائه خواهد کرد.


شماری از ساکنان استان قندوز در شمال افغانستان با راه‌اندازی اعتراض‌هایی، از دولت و طالبان خواستند به درگیری‌ها پایان دهند. آنها از طرفین درگیری خواسته‌اند که در آستانه عید قربان، آتش‌بس کنند.


امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان، بار دیگر پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد. او گفت: از دید تشکیلاتی، طالبان به 3 بخش تقسیم شده‌اند که بخش نخست آنان را هسته‌های نیروهای اصلی تشکیل می‌دهند که از پاکستان هدایت و راهنمایی می‌شوند.

دیروز ویدئوی کوتاه 19ثانیه‌ای در شبکه‌های‌ اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد نیروهای طالبان 22کماندوی ارتش را که به نشانه تسلیم دست خود را بالا آورده و سلاح‌های خود را تحویل می‌دهند، به رگبار می‌بندند. این نیروها در شهر دولت‌آباد استان فاریاب در مرز تاجیکستان در حال مقاومت در برابر نیروهای طالبان بودند. نرسیدن نیروهای کمکی و تمام‌شدن مهمات باعث شد تا این نیروها تصمیم بگیرند خود را تسلیم کنند. نیروهای طالبان که این افراد را محاصره کرده‌اند، با وجود تسلیم آنها، با فریادهای ‌الله‌اکبر کماندوهای ارتش را به رگبار می‌بندند. در ویدئوی 45ثانیه‌ای دیگری که ساعتی بعد منتشر شد، یکی از ساکنان دولت‌آباد که شاهد این صحنه است، با التماس فریاد می‌زند: «شلیک نکنید.» او به زبان پشتون می‌گوید: «چطور شما پشتون‌ها خون افغان‌ها را می‌ریزید؟»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها