کد خبر: 503937
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۲:۳۰:۴۶
| |

تزریق واکسن آنفولانزا اثرات شدید کووید-19 را کاهش می دهد

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به نتایج جدیدترین پژوهش نوشت: بررسی ها نشان می دهد بیماران مبتلا به کووید-19 که واکسن آنفلوانزا تزریق کرده اند، در برابر اثرات شدید ویروس کرونا ایمن هستند.

تزریق واکسن آنفولانزا اثرات شدید کووید-19 را کاهش می دهد
کد خبر: 503937
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۲:۳۰:۴۶

اعتمادآنلاین| بررسی 75 هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا حاکی از مشکلات کمتر میان کسانی است که پیشتر واکسن آنفلوانزا تزریق کرده بودند.

به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه، براساس یک پژوهش تازه، افرادی که علیه آنفلوانزا واکسینه شده اند ممکن است تا حدی در برابر برخی از اثرات شدید ویروس کرونا محافظت شوند و کمتر به مراقبت های اورژانسی نیاز پیدا کنند.

گاردین در ادامه افزود: بررسی 75 هزار بیمار مبتلا به کووید-19 نشان داد که این گروه از افرادی که واکسن آنفلوانزا تزریق کرده بودند، کاهش قابل توجه سکته مغزی، لختگی خون در وریدهای عمقی پاها یا به اصطلاح پزشکی ترومبوز ورید عمقی، عفونت خونی و بستری کمتر در بخش مراقبت های ویژه را نشان دادند.

در حالیکه در این پژوهش هرگونه کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-19 را به دلیل تزریق واکسن آنفلوانزا را رد می کند، تحقیقات پیشین نشان می دهد که ممکن است این واکسن با تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا موثر باشد.

درواقع این پژوهش نشان می دهد بیمارانی که واکسن آنفولانزا زده اند ممکن است از نظر وضعیت عمومی در شرایط بهتری نسبت به بیمارانی باشند که واکسن مزبور را نزده اند.

«دویندر سینگ» نویسنده اصلی این پژوهش و استاد جراحی بالینی دانشگاه میامی گفت: «ما ارتباطی را یافته ایم که به نظر می رسد واکسیناسیون آنفولانزا در برابر برخی علائم شدید کووید-19 موثر است».

به نظر می رسد در صورت تائید یافته های این پژوهش، استفاده از واکسن آنفلوانزا در کشورهایی که نتوانسته اند برای دریافت واکسن کووید-19 با کشورهای ثروتمند رقابت کنند و همچنین مناطقی که ترکیب آنفلوانزا و کووید-19 تهدیدی برای بخش سلامت بشمار می رود، موثر واقع شود.

هرچند پروفسور سینگ در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «لازم به تاکید است که ما واکسن کووید-19 را ترجیح می دهیم و به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنیم که واکسن آنفولانزا جایگزین واکسن کرونا شود».

پژوهشگران در این مطالعه پرونده الکترونیکی سلامت 37 هزار و 377 بیمار مبتلا به کووید-19 را در انگلیس، ایالات متحده و کشورهای دیگر که واکسن آنفلوانزا را دریافت کرده بودند، با همان تعداد افرادی که در برابر کووید-19 واکسینه نشده بودند، مقایسه کردند. بیماران در دو گروه از نظر سن، جنس، قومیت، مشکلات سلامتی از جمله دیابت و بیماری های ریوی و سبک زندگی مانند رژیم غذایی و سیگار کشیدن مورد بررسی قرار گرفتند. سپس دانشمندان به بررسی اثرات بالقوه جدی کووید-19 از جمله لختگی خون و حملات قلبی گرفته تا نارسایی کلیه و تنفسی پرداختند.

یافته های ارائه شده این پژوهش نشان می دهد که واکسن آنفلوانزا ممکن است از برخی مشکلات پزشکی ناشی از کووید-19 محافظت کند. براساس این پژوهش بیماران کوویدی که علیه آنفلوانزا واکسینه نشده اند، 45 تا 58 درصد بیشتر دچار سکته مغزی، حدود 40 درصد بیشتر دچار لختگی خون در وریدهای عمقی پا و 36 تا 45 درصد بیشتر دچار عفونت خون می شوند. این گروه از افراد همچنین در مقایسه با واکسینه شدگان در برابر آنفلوانزا، بیشتر در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند و بیشتر به بخشهای اورژانس بیمارستان ها مراجعه می کنند.

به عقیده پژوهشگران دلیل عمده این امر ممکن است این باشد که واکسن آنفلوانزا سیستم ایمنی بدن را به طور خاص تحریک می کند. با این وجود دانشمندان اکیدا توصیه می کنند بهترین راه مقابله با کووید-19 تزریق واکسن ویروس کرونا است.

تاکنون بیش از 187 میلیون و 600 هزار نفر در سراسر دنیا به کووید-19 مبتلا شده و از این میان بالغ بر چهار میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها