کد خبر: 503927
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۲:۲۰:۲۹
| |

بازداشت‌های گسترده در ترکیه مرتبط با کودتای پنج سال قبل

125 مظنون به همکاری با عوامل کودتای نافرجام پنج سال پیش ترکیه، در جریان عملیات‌های پلیس در چهل‌ودو استان این کشور بازداشت شدند.

بازداشت‌های گسترده در ترکیه مرتبط با کودتای پنج سال قبل
کد خبر: 503927
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۲:۲۰:۲۹

اعتمادآنلاین| در ادامه اقدامات دولت ترکیه علیه مخالفان و پاکسازی این کشور از اعضای گروه وابسته به «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین، 125 نفر امروز (دوشنبه) بازداشت شدند.

به گزارش فارس به نوشته خبرگزاری «آناتولی» دادستانی ازمیر امروز برای 229 نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست‌داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای 2016 حکم بازداشت صادر کرد.

این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا - متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

عملیات امروز نیروهای امنیتی ترکیه به صورت همزمان در 47 شهر استان ازمیر انجام گرفت که از میان مظنون‌هایی که برایشان حکم بازداشت صادر شده بود، 86 نفر سرباز فعلی ارتش و 143 نفر دانشجوی دانشگاه افسری بودند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام 15 جولای 2016 می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود 250 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

هفته قبل از نیز نیروهای امنیتی ترکیه یک داعشی را که قصد داشت در استان آدانا عملیات تروریستی انجام دهد، بازداشت کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها