هشدار نهایی بایدن به پوتین/ بایدن: یا با مهاجمان سایبری برخورد می‌کنید یا با واکنش امریکا روبه‌رو خواهید شد

رییس‌جمهور ایالات متحده به همتای روس خود هشدار داده است که مانع از ادامه حملات باج‌افزاری به اهدافی در خاک امریکا شود و اگر این اتفاق نیفتد واشنگتن نیز حملات مشابهی را آغاز خواهد کرد.

هشدار نهایی بایدن به پوتین/ بایدن: یا با مهاجمان سایبری برخورد می‌کنید یا با واکنش امریکا روبه‌رو خواهید شد
کد خبر: 503368
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۰۷:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا جمعه شب به وقت محلی در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به او گفت زمان برای او و هکرهایی که با حمایت روسیه به ایالات متحده حمله می‌کنند رو به اتمام است و تلویحا به پوتین هشدار داد این آخرین شانس برای او به منظور اقدام درخصوص مجرمان سایبری است که در روسیه پناه گرفته‌اند و علیه منافع امریکا اقدام می‌کنند.


به گزارش روزنامه اعتماد، مقامات دولت بایدن گفت‌وگوی تلفنی اخیر میان روسای جمهوری امریکا و روسیه را یکی از متفاوت‌ترین گفت‌وگوها میان این دو از زمان آغاز


به کار دولت جدید می‌دانند و معتقدند لحن بایدن با همیشه متفاوت بود. نیویورک تایمز در گزارشی در این خصوص به نقل از چند مقام آگاه می‌نویسد: «بایدن طی تماس تلفنی به پوتین هشدار داد که حملات سایبری علیه امریکا از نگاه واشنگتن دیگر در زمره اقدامات مجرمانه به حساب نمی‌آید و کاخ سفید آنها را به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی قلمداد می‌کند؛ در نتیجه ممکن است هر حمله‌ای با واکنشی شدیدتر نسبت به گذشته مواجه شود.» به نوشته این روزنامه، رویکردی که دولت ایالات متحده اتخاذ کرده از نظر حقوقی توجیه‌پذیر است و بسیاری از کشورها زمانی که با تهدیدهای گروه‌های تروریستی یا مواردی نظیر کارتل‌های مواد مخدر مواجه می‌شوند چنین رویکردی را اتخاذ می‌کنند و با توجه به نوع حملات و اهداف هکرها به نظر می‌رسد اتخاذ این رویکرد لازم و ضروری باشد.


بایدن در نشستی که پس از این تماس تلفنی با خبرنگاران داشت، گفت: «من به خوبی روشن ساختم که ایالات متحده چه انتظاراتی دارد. زمانی که هکرها از خاک آنها حمله سایبری انجام می‌دهند، حتی اگر دولت روسیه نقشی در این خصوص نداشته باشد، ما انتظار داریم با اطلاعاتی که ما در اختیار دولت روسیه قرار می‌دهیم اقدامات لازم در راستای پایان دادن به این حملات صورت گیرد.» رییس‌جمهور امریکا در آخرین لحظاتی که تصمیم داشت برای تعطیلات آخر هفته به دلاور برود، به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه «آیا حمله به سرورهایی که حملات به امریکا از طریق آنها صورت می‌گیرد یکی از گزینه‌های پیش روی امریکا خواهد بود؟» با یک «بله» پاسخ و نشان داد که این بار ایالات متحده تصمیم دارد پاسخی عملی به اقدامات هکرهایی بدهد که از خاک روسیه شرکت‌ها و تاسیسات امریکایی را هدف قرار می‌دهد.


به گزارش «اعتماد»، تماس بین رهبران دو کشور درحالی برقرار شده که وقوع یک حمله باج‌افزاری گسترده، باعث اختلال در کار صدها شرکت در ده‌ها کشور جهان شده است. در این حمله که تصور می‌رود گروه روسی REvil عامل آن باشد، اطلاعات صدها شرکت کوچک و متوسط گروگان گرفته شده و اخاذان سایبری برای آزاد کردن اطلاعات تقاضای 70 میلیون دلار باج کرده‌اند. در حملات سایبری با استفاده از باج‌افزار دستگاه‌های رایانه‌ای قربانیان رمزگذاری شده و در قبال تحویل کلمه عبور برای رمزگشایی، مبلغی پول تقاضا می‌شود.


واشنگتن‌پست در این خصوص می‌نویسد: ماه گذشته شرکت جی‌بی‌اس (JBS)، بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت جهان مستقر در برزیل، گفته بود به دلیل یک حمله سایبری که احتمالا از مبدا روسیه انجام گرفته مجبور به متوقف کردن فعالیت‌هایش در امریکا شده است. این شرکت درنهایت مجبور شد مبلغ 11 میلیون دلار به باج‌گیرها بپردازد تا بتواند هدایت سیستم‌هایش را دوباره به دست بگیرد. حمله به جی‌بی‌اس تنها سه هفته پس از آن اتفاق افتاده بود که یک گروه هکر مشکوک مستقر در روسیه سیستم‌های رایانه‌ای شرکت «کولونیال پایپلاین»، بزرگ‌ترین خط لوله انتقال سوخت ایالات متحده را هدف قرار دادند. توقف فعالیت کولونیال پایپلاین موجی از وحشت را در میان رانندگان در ایالت‌های جنوب شرقی امریکا پدید آورد و باعث شد صف‌هایی طویل در مقابل پمپ‌بنزین‌ها شکل بگیرد. کولونیال پایپلاین سرانجام مجبور شد برای راه‌اندازی مجدد بزرگ‌ترین خط لوله انتقال سوخت در این کشور نزدیک به پنج میلیون دلار به هکرهای مستقر در اروپای شرقی یا روسیه باج دهد تا رمز سیستم‌های خود را به دست بیاورد.


امریکا در ماه‌های اخیر شاهد دو حمله سایبری دیگر نیز بوده است؛ اولی نفوذ هکرها به شبکه کامپیوتری چندین نهاد دولتی با استفاده از نرم‌افزار روزآمد شده «سولار ویندز» بود. مورد دوم هم رخنه در تعدادی از سرورهای هدایت‌ کننده ای‌میل‌های شرکت «مایکروسافت» بود. براساس برآورد سرویس‌های اطلاعاتی امریکا، حمله سایبری با «سولار ویندز» به هکرهای تحت حمایت روسیه نسبت داده شده است اما اخلال در سرورهای مایکروسافت احتمالا توسط یک کارزار جاسوسی سایبری چین صورت گرفته است.


واکنش امریکا به این حملات چه خواهد بود؟


یکی از مقامات کاخ سفید، پس از نشست بایدن با خبرنگاران، نشستی توجیهی برگزار کرد و به تشریح سیاست‌هایی پرداخت که ایالات متحده قصد دارد درخصوص مقابله با حملات سایبری اجرا کند. پایگاه خبری اکسیوس در این خصوص گزارش داد این مقام آگاه کاخ سفید که به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کرد، تاکید داشت مقابله با اقدامات اینچنینی بسیار پیچیده و حساس بوده و باید با دقت خاصی سیاست‌ها در این حوزه پیاده شود. به گفته این مقام آگاه، واکنش امریکا «ترکیبی از اقدامات پنهان و آشکار» خواهد بود؛ برخی موارد عمومی خواهد شد و به خبرنگاران اطلاعات لازم در این خصوص منتقل می‌شود، برخی اقدامات نیز برای حفاظت از منافع ایالات متحده به صورت چراغ خاموش اجرایی خواهند شد. او همچنین پیش‌بینی کرده بخشی از این اقدامات برنامه‌ریزی شده در طول روزها و هفته‌های آینده اجرایی شوند.


جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه گفت که امریکا اطلاعات جدیدی ندارد که نشان دهد دولت روسیه دستور حمله هفته گذشته گروه هکرهای ریویل را به شرکت فناوری اطلاعات کاسیا در ایالت فلوریدا صادر کرده، اما خاطرنشان کرد دولت روسیه مسوولیت دارد علیه چنین عملیاتی از داخل روسیه واکنش نشان دهد‌. در همین حال، کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین به بایدن اطلاع داده که با وجود آمادگی مسکو برای برخورد با جرایم سایبری، ماه گذشته روسیه از نهادهای مربوطه در امریکا هیچ تقاضایی برای برخورد با چنین اقداماتی دریافت نکرده است.‌ در مقابل، یک مقام ارشد دولت بایدن در جمع خبرنگاران این ادعای کرملین را رد کرد و گفت امریکا از طریق کانال‌های دیپلماتیک چندین تقاضا را در این زمینه به دولت روسیه ارایه کرده است.


مسیر امریکا تغییر می‌کند؟


از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، دولت امریکا به سکوت و بی‌عملی در مقابل اقدامات تهاجمی روسیه متهم می‌شد و بایدن نیز یکی از منتقدان این وضعیت بود اما از زمان روی کار آمدن دولت بایدن جز تحریم‌هایی که هنوز اثرات آن بر اقتصاد روسیه روشن نیست اقدام خاصی علیه مسکو صورت نگرفته است؛ این وضعیت اما در آستانه تغییر است. چندی پیش روزنامه واشنگتن‌پست در این خصوص نوشت که دو مقام ارشد دولتی به شرط ناشناس ماندن اظهار داشته‌اند که دولت امریکا همزمان با تلاش برای تمدید آخرین معاهده کنترل تسلیحاتی با روسیه، در حال آماده‌سازی برای تحمیل هزینه‌های جدید به روسیه است. انجام این امر منوط به ارزیابی‌های اطلاعاتی است که درخصوص وقایع اخیر از جانب کاخ سفید درخواست شده است. مسوول گردآوری این ارزیابی برعهده آویرال هِینز، مدیر تازه منصوب شده اطلاعات ملی است تا ارزیابی کاملی از ادعاهای مطرح شده درخصوص دخالت روسیه در حملات سایبری گسترده به ادارات و آژانس‌های فدرال، مداخله در انتخابات 2020 امریکا، استفاده از سلاح شیمیایی علیه افشاگر مشهور، ناوالنی و صرف هزینه از جانب روسیه برای حمله به سربازان امریکایی در افغانستان انجام دهد. حالا به نظر می‌رسد با این اقدام بایدن نشانه‌های برخورد و تقابل با روسیه به مرور در حال آشکار شدن است. هر چند پیش‌تر نیز تهدیدهای مشابهی صورت گرفته بود اما روشن است که آن تهدیدها کارگر نبوده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها