کد خبر: 503172
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۱:۱۸:۰۰
| |

هشدار اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان:

تبعات جنگ افغانستان دامن منطقه را خواهد گرفت

وزیر امور خارجه افغانستان در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی فارن پالیسی ضمن هشدار در مورد سرایت تعبات ناشی از جنگ داخلی این کشور به سایر نقاط منطقه از گروه طالبان خواست تا به تعهدات دوحه پایبند باشد.

تبعات جنگ افغانستان دامن منطقه را خواهد گرفت
کد خبر: 503172
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۱:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حنیف اتمر در این مصاحبه، نسبت به سرایت منطقه‌ای جنگ داخلی این کشور هشدار داد و گفت: شبکه‌های تروریستی فراملیتی و گروه‌های تبهکار سازمان یافته فراملیتی با همزیستی و همکاری یکدیگر منافع منطقه و جامعه جهانی را تهدید خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، وی همچنین طالبان را به نقض تعهدات دوحه متهم ساخت و افزود که این گروه پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، عملیاتی را آغاز کرده که تاکنون به مرگ 3 هزار و 500 تن و آوارگی بیش از 200 هزار غیرنظامی انجامیده است.

اتمر از طالبان خواست تا طبق تعهداتش در توافق دوحه به کشتن مردم افغانستان پایان داده، با آتش‌بس موافقت کرده و خشونت‌ها را متوقف کند.

*برداشت شما از اوضاع امنیتی جاری در افغانستان چیست؟

از زمان اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان یک کارزار تروریستی گسترده را در سراسر کشور به راه انداخته است. بیش از 3 هزار و 500 نفر کشته شده اند که 30 درصد آنها غیرنظامی بوده ولی اغلب آنهاه نیروهای نظامی اند. بیش از 200 هزار غیرنظامی نیز به خاطر افزایش اخیر خشونت ها به دست طالبان آواره شده اند. این در زمانی رخ می دهد که دولت باید به خاطر همه گیری (کرونا) اقلام اولیه بهداشتی را در اختیار مردم قرار دهد. علاوه بر آن، با خشکسالی ای روبرو هستیم که زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

*با وجود گفت و گوهای متوقف مانده صلح، آیا دولت افغان آماده مشارکت دادن طالبان می شود؟

بله. در برنامه صلحی که رئیس جمهوری افغانستان عرضه کرده ، ما یک دولت فراگیر، تقسیم قدرت، دوره گذار و انتخابات را در نظر داریم.

*خط قرمز شما انتخابات است؟

انتخابات محض خاطر انتخابات نیست. انتخابات فرآیندی کلیدی برای تعیین آینده افغانستان یعنی وضعیت نهایی روند صلح است که باید برای مردم افغان و همچنین جامعه جهانی قابل قبول باشد.


مردم افغان و جامعه جهانی بر سر وضعیتی نهایی توافق کرده اند که بر اساس آن افغانستان متحد، مستقل و مقتدر پناهگاه هیچ شکل تروریسم، مواد مخدر یا جرائم سازمان یافته و رقابت و برتری جویی نیست. حکومت افغانستان باید کاملاً به تعهدات ملی و بین المللی خود در مورد حقوق بشر، مشارکت زنان و حقوق تک تک شهروندان این کشور پایبند باشد. مردم افغان به این وضعیت نهایی رای داده اند که با ارزشهای جهانی ما مطابق بوده و مورد قبول جامعه منطقه ای و بین المللی است. برای دستیابی به این وضعیت، انتخابات ضرورت دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها