لبنان؛ معرفی 2 گزینه برای جانشینی حریری پس از استعفا

منابع لبنانی از معرفی دو گزینه احتمالی برای جانشینی سعد حریری در ماموریت تشکیل دولت پس از استعفای وی خبر دادند.

لبنان؛ معرفی 2 گزینه برای جانشینی حریری پس از استعفا
کد خبر: 503126
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۰:۱۲:۲۲

اعتمادآنلاین| به نظر می‌رسد موضوع استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان از ماموریت تشکیل دولت در این کشور کاملاً جدی شده است؛ مگر اینکه اتفاق غیر منتظره‌ای بیفتد.

رایزنی برای یافتن جایگزین سعد حریری در ماموریت تشکیل دولت

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع سیاسی لبنان در این زمینه گزارش می‌دهند که سعد حریری ظاهراً تنها نیاز به یک بازه زمانی برای اعلام رسمی استعفای خود دارد؛ به گونه‌ای که هیچگونه اتهامی در زمینه بن‌بست سیاسی لبنان متوجه وی نشده و این استعفا برای او یک سود تلقی شود نه شکست.

به گفته این منابع از سوی دیگر حزب الله که از حامیان ادامه ماموریت حریری در تشکیل دولت بود در این مرحله و پس از پیچیده شدن امور دیگر مخالف استعفای وی نیست؛ چرا که همه تلاش خود را برای موفقیت سعد حریری در این ماموریت انجام داد، اما برخی موانع اساسی مانع از تحقق این امر شد.

منابع مذکور در ادامه افزودند، اگر نخست وزیر مکلف تصمیم جدی برای استفاده داشته باشد و «نبیه بری» رئیس پارلمان نیز با این تصمیم سعد حریری مخالفت نکرده و نگاهی واقع بینانه به آن داشته باشد شرط اصلی برای استعفای حریری معرفی یک جایگزین برای وی است که مورد قبول خود حریری باشد و احتمالا توسط او معرفی گردد. به همین دلیل راه حل منطقی در مرحله کنونی روند تشکیل دولت لبنان پیدا کردن یک جایگزین مناسب برای سعد حریری قبل از اعلام رسمی استعفای اوست تا تجربه شکست دولت «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور در سال گذشته تکرار نشود.

به گفته منابع داخلی لبنان تاکنون دو گزینه برای جانشینی سعد حریری معرفی شده که یکی از آن‌ها «نجیب میقاتی» و دیگری «تمام سلام» نخست‌وزیران پیشین لبنان است؛ ضمن اینکه منابع جریان 8 مارس تمام سلام را ترجیح می‌دهند اما هنوز وی از پذیرش ماموریت تشکیل دولت خودداری می‌کند.


منابع سیاسی برجسته لبنان نیز گزارش دادند که توافق اولیه برای مکلف کردن نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشین لبنان به تشکیل دولت پس از استعفای حریری صورت گرفته است. به همین دلیل حریری چند روز گذشته بدون حضور میقاتی که در خارج از کشور است، با فواد السنیوره و تمام سلام، نخست وزیران پیشین لبنان دیدار کرد و ایده تلاش برای تبلیغ میقاتی را به آنها پیشنهاد داد.

طبق گفته منابع مذکور، السنیوره از پیشنهاد حریری ناراضی بود و تمام سلام نیز موضع نهایی‌اش را اعلام نکرد و اختلاف شدیدی با حریری در این زمینه شکل گرفت.

با این حال، منابع دیگر اشاره کردند که هر توافق درباره جایگزینی حریری به زودی به دست نخواهد آمد و آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد چیزی غیر از اتلاف وقت نیست و واقعیت این است که دولت حسان دیاب به اقدامات خود به عنوان دولت پیشبرد امور تا زمان نظارت بر انتخابات پارلمانی آینده لبنان ادامه خواهد داد.

شکست حریری در جلب رضایت عربستان

منابع آگاه لبنان نیز فاش کردند که اخیراً یکی از طرف‌های منطقه‌ای به سعد حریری توصیه کرده تا از ماموریت تشکیل دولت و نیز شرکت در انتخابات آینده پارلمان کناره گیری کند. این منبع که نام آن فاش نشده به سعد حریری اعلام کرده با وجود تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای جلب رضایت عربستان جهت نخست‌وزیری وی در دولت آینده لبنان، سعودی‌ها در حال حاضر قصد باز کردن باب روابط با حریری را ندارند. علاوه بر آن تیم رئیس‌جمهوری و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی ساختاری که سعد حریری برای دولت آینده معرفی می‌کند را نمی‌پذیرند.

از طرف دیگر برخی منابع معتقدند که با وجود همه اختلافات میان سعد حریری با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و نیز تیم وی؛ اما یکی از مهمترین عواملی که مانع از تشکیل دولت در این کشور می‌شود وابستگی سعد حریری به مواضع عربستان است؛ به ویژه اینکه حریری می‌داند اگر حمایت ریاض نباشد دیگر کشورهای منطقه‌ای و بین المللی نمی‌توانند کمکی به او در نخست وزیری آینده لبنان کنند.

توطئه آمریکایی-فرانسوی علیه حزب‌الله در عربستان

منابع لبنانی همچنین به سفر«دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان با «آن گریو» همتای فرانسوی به عربستان اشاره و اعلام کردند، این سفر به منظور جلب حمایت عربستان برای تشکیل دولت لبنان به گونه‌ای که حزب الله از آن حذف شده و یا حضور کمرنگی در این کابینه داشته باشد صورت گرفت.

همچنین تلاش‌های آمریکایی- فرانسوی برای رسیدن به توافقی با عربستان سعودی درباره یافتن جایگزینی قابل قبول برای سعد حریری به منظور تشکیل دولت در لبنان وجود دارد و در صورتی که ریاض همچنان از انجام مذاکرات سیاسی در این خصوص امتناع ورزد تلاش آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها بر این است که دست کم حمایت مالی عربستان را برای لبنان جلب کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها