آکادمی بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای در منطقه راه‌اندازی می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایجاد شبکه آموزشی و با هدف آماده‌سازی نسل‌های آینده در حوزه‌های مختلف هسته‌ای، آکادمی بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای را با همکاری و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در منطقه آسیا و اقیانوسیه راه‌اندازی می‌کند.

آکادمی بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای در منطقه راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 502605
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۰۸:۲۰:۴۲

اعتمادآنلاین| آکادمی بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای به منظور ایجاد شبکه آموزشی ویژه دانش آموزان، دانشجویان و معلمان در منطقه آسیا و اقیانوسیه راه‌اندازی می‌شود. این مرکز با استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های کشورهای منطقه در زمینه علوم هسته‌ای راه‌اندازی خواهد شد و پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی نیز به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در راه‌اندازی این شبکه بین‌المللی حضور فعال دارد.

به گزارش ایرنا از مرکز دیپلماسی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، این پروژه در راستای فعالیت‌های ترویجی مرتبط با پروژه بین منطقه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با کد RAS0079 است که از سال 2014 در منطقه آغاز شده و پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای به دلیل فعالیت‌های متعدد در زمینه برنامه‌های ترویجی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان در انتهای سال 2020 به آن ملحق شده است.

یکی از مهمترین اهداف این آکادمی آماده‌سازی نسل‌های آینده برای توسعه فناوری هسته‌ای در این منطقه جغرافیایی است. در همین راستا کشورهایی که عضو این آکادمی خواهند شد، با به اشتراک گذاری زیرساخت‌های آموزشی و متخصصین خود زمینه دستیابی به این هدف را ایجاد خواهند کرد.

از جمله فعالیت‌های پیشنهادی کشورهای منطقه برای ارایه در این آکادمی می‌توان به تولید کتاب‌های آموزشی استاندارد، تولید محتوای آموزشی و ترویجی بر پایه نرم‌افزارها و برنامه‌های تحت موبایل، جایزه معلم یا استاد برتر در آموزش هسته‌ای، ساخت ابزار کمک‌آموزشی تعاملی، ایجاد بانک اطلاعاتی از مدرسان، مربیان و سخنرانان برای ارتباط و استفاده از آن‌ها، امکان استفاده و بازدید از آزمایشگاه‌های کشورهای عضو و فرصت‌های مطالعاتی اشاره کرد.

به همین منظور جواد کریمی ثابت معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، روز سه‌شنبه 15 تیرماه در بازدید از زیرساخت‌ها و راکتورهای تحقیقاتی در اصفهان به بررسی و ارزیابی امکانات و پتانسیل‌های موجود برای کمک در راه‌اندازی آکادمی بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای پرداخت.

وی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از توانمندی‌های گسترده پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: پروژه راه‌اندازی آکادمی بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای، بستر مناسبی برای همکاری مطلوب و موثر با وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌های کشور فراهم خواهد نمود و فضای جدیدی در راستای توسعه همکاری‌های آموزشی در کنار فعالیت‌های پژوهشی برای سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایجاد خواهد کرد.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز، در آینده نزدیک، امکان حضور محققان و دانشجویان رشته‌های هسته‌ای از کشورهای منطقه در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برای شرکت در دوره‌های آموزشی و استفاده آن‌ها از آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی موجود از جمله راکتورهای تحقیقاتی کشور ذیل این پروژه بین‌المللی فراهم خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها