کد خبر: 502085
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۱۱:۳۳:۲۷
| |

عوامل پنج گانه اختلاف میان امارات و عربستان از نگاه تحلیلگر جهان عرب

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله ای نوشت: امارات ، عربستان را متهم می کند که پس از سوق دادن ابوظبی به سوی رژیم صهیونیستی ،از توافق محرمانه پیوستن به روند سازش با تل آویو به دلیل نگرانی از بالا گرفتن خشم عمومی عقب نشینی کرد.

عوامل پنج گانه اختلاف میان امارات و عربستان از نگاه تحلیلگر جهان عرب
کد خبر: 502085
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۱۱:۳۳:۲۷

اعتمادآنلاین| عطوان ،تحلیل گر سرشناس مسائل جهان عرب نوشت: تنش دستکم از سه سال گذشته میان دو کشور شدت گرفت و در نشست دیروز سازمان اوپک این تنش منفجر شد . پنج عامل اساسی می توان برای اختلاف موجود میان ابوظبی و ریاض برشمرد که عبارتند از:

اول : رقابت اقتصادی میان دو کشور که با سیاست های باز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به اوج خود رسید . بن سلمان با در پیش گرفتن سیاست باز داخلی تحت عنوان رفاه و آزادی زنان و ساخت شهر نیوم در دریای سرخ در شمال عربستان به عنوان رقیب شهر دوبی در تمامی موارد بر پی ریزی پایه های اقتصاد گردشگری در رقابت با امارات اصرار و پافشاری دارد. با توجه به اینکه 50 درصد مسافران خارجی شهر دوبی را سعودی ها تشکیل می دهند، می توان به ریشه های نگرانی امارات پی برد.

دوم : آشتی کردن عربستان با قطر که همچون صاعقه بر سر امارات فرود آمد. توافقنامه آشتی " العلا" شکل گرفته در اوایل سال جاری میلادی یک توافق کاملا دوجانبه میان ریاض و دوحه بود که بدون هماهنگی و اطلاع همپیمانان عربستان یعنی بحرین و ابوظبی و احتمالا مصر شکل گرفت . با توجه به تحولات شش ماه گذشته امارات حق داشت نسبت به این امر ترس و نگرانی داشته باشد زیرا طی مدت یاد شده اقدامات صلح آمیز میان ریاض و دوحه سرعت گرفت و از سوی دیگر روابط میان دوحه و ابوظبی به طور کامل دچار رکود و نسبت به گذشته وخیم تر شد. هر کس شبکه تلویزیونی الجزیره و شماری از بازوهای رسانه ای قطر را دنبال کند، متوجه چنین واقعیتی خواهد شد.

سوم : ریاض طی یک تصمیم غیرمنتظره از شرکت های فعال در عربستان خواست تا تمامی مراکز خود را از امارات به عربستان انتقال دهند و هر شرکتی که برخلاف این امر عمل نماید ، تمامی فعالیت هایش در عربستان ممنوع اعلام خواهد شد.

این دستور ضربه هولناک و کشنده ای بر اقتصاد امارات به ویژه دوبی وارد خواهد کرد زیرا مقر اکثر این شرکت ها در کشور امارات و شهر دوبی قرار دارند و تعداد بسیاری از آنها سعودی هستند.

چهارم : عربستان از اینکه ابوظبی بدون هماهنگی و مشورت قبلی با ریاض به طور یک جانبه از جنگ یمن در سال 2019 خارج شد، به شدت خشمگین است. امارات بخاطر تحمل تلفات سنگین در میان نیروهای خود و همچنین به منظور در امان ماندن از تهدیدهای جنبش انصارالله مبنی بر هدف قرار دادن دوبی و ابوظبی با موشک همانند ریاض و جده دست به چنین اقدامی زد تا بتواند بر سلطه خود بر جنوب یمن تمرکز یابد که در آن اثری از نیروهای انصارالله یافت نمی شود و بدین ترتیب از بازگشت کامل دولت در تبعید عبد ربه منصور هادی به عدن دومین پایتخت این کشور پیشگیری به عمل آورد و در آن شورای انتقالی جنوب و ارتشش را تشکیل دهد.

پنجم : ابوظبی عربستان را متهم می کند که امارات را به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و امضای توافق با این رژیم سوق داده است. این امر بر اساس یک تفاهم محرمانه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صورت گرفت که قول داده بود ریاض نیز به امارات ملحق خواهد شد اما ولیعهد سعودی برخلاف توافق عمل کرد و از بیم واکنش های داخلی در عربستان از آن صرف نظر کرد زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان دلال عادی سازی مناسبات میان اعراب و اسراییل از کاخ سفید خارج شد. هر چند بن سلمان با بنیامین نتانیاهو و مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در شهر نیوم عربستان به منظور پی ریزی طرح توافق عادی سازی دیدار و گفت وگو کرد اما از این طرح صرف نظر کرد و نشست سه جانبه مزبور را تکذیب کرد . احتمالا این امر تحت فشار پدرش ملک سلمان صورت گرفت که دیرهنگام در جریان این امر قرار گرفت.

عطوان سردبیر رای الیوم در پایان خاطرنشان کرد: نکته عجیب اینجا است که امارات خط مشی رقیب خود قطر را در پیش گرفت و همانند دوحه در اعتراض به سلطه عربستان بر سازمان اوپک از آن خارج شد . ابوظبی دو روز پیش تهدید به اتخاذ چنین اقدامی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها