کد خبر: 502054
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۱۰:۵۶:۵۱
| |

رودنی شکسپیر، استاد دانشگاه کمبریج:

ایران نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند/ ایالات متحده برای اعتماد‌سازی باید غرامت خسارت ناشی از تحریم‌ها را به ایران پرداخت کند/ ایران، مثل همیشه باید محکم و باافتخار بایستد

استاد علوم سیاسی تاکید کرد که نمی‌توان به راحتی برای احیای برجام به آمریکا اعتماد کرد.

ایران نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند/ ایالات متحده برای اعتماد‌سازی باید غرامت خسارت ناشی از تحریم‌ها را به ایران پرداخت کند/ ایران، مثل همیشه باید محکم و باافتخار بایستد
کد خبر: 502054
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۱۰:۵۶:۵۱

اعتمادآنلاین| «پروفسور رودنی شکسپیر» فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج انگلیس، اقتصاددان، استاد علوم سیاسی دانشگاه، نویسنده کتاب‌ها و رساله‌های علمی- دانشگاهی در زمینه‌ی اقتصاد و... است. «رودنی شکسپیر» از منتقدان نظام‌های کاپیتالیستی و سوسیالیستی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا، به بیان نظرات خود در مورد برجام و تنش‌های فعلی پرداخت.

نمی‌توان به ایالات متحده آمریکا اعتماد کرد

تحریم پرس‌تی‌وی و توسعه برجام به برنامه موشکی ایران از موانع مذاکرات است

رودنی شکسپیر در ابتدا گفت: نظر من این است که یک مشکل اساسی وجود دارد - نمی‌توان به ایالات متحده آمریکا اعتماد کرد که هر توافقی را حفظ کند - و آخرین شواهد نشان می‌دهد که، در بحبوحه مذاکرات، دولت بایدن تلاش می‌کند پرس تی وی و سایر وب سایت‌ها را تحریم کند. علاوه بر این، ایالات متحده در تلاش است تا توافقنامه برجام را با پرداختن به برنامه موشکی توسعه دهد و این موارد مانع احیای برجام است.

ایالات متحده برای اعتماد‌سازی باید غرامت خسارت ناشی از تحریم‌ها را به ایران پرداخت کند

وی افزود: راهی وجود دارد که ایالات متحده می‌تواند اعتماد‌سازی کند و آن پرداخت غرامت برای خسارت اقتصادی و مرگ ناشی از تحریم‌ها علیه ایران است. پرداخت تمام مبالغ بدهی برای پرداخت غرامت به خانواده سردار سلیمانی (و عذرخواهی بابت این ترور) و اطمینان حاصل شود که متحدان آن (به عنوان مثال، انگلیس و اروپا) نیز همه مبالغ بدهی را پرداخت میککنند و به دلیل عدم احترام به توافق، خسارت اقتصادی را پرداخت می‌کنند . با این حال، احتمالاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

ایران، مثل همیشه باید محکم و با افتخار بایستد

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بنابراین من تردید دارم که توافقنامه برجام با موفقیت کنونی احیا شود مگر اینکه ایالات متحده به سادگی از تحریم‌ها عقب‌نشینی کند که در حال حاضر این اتفاق بعید به نظر می‌رسد.

شکسپیر گفت: بنابراین من نسبت به وضعیت بدبین هستم و توجه دارم که اسرائیل نمی‌خواهد توافق برجام احیا شود و مانع این اتفاق است. در مجموع، وضعیت خوبی نیست اما ایران، مثل همیشه باید محکم و با افتخار بایستد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها