کد خبر: 501996
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۰۹:۴۴:۴۰
| |

پارلمان سوئد بار دیگر برای نخست وزیر مستعفی جلسه رای اعتماد می‌گذارد

استفان لوفون که از رای عدم اعتماد ماه گذشته میلادی پارلمان سوئد نتوانست جان سالم به در ببرد و از سمتش به عنوان نخست وزیر این کشور استعفا کرد، حالا روز چهارشنبه و بار دیگر با رای گیری در پارلمان این کشور روبروست تا به پست خود برگردد.

پارلمان سوئد بار دیگر برای نخست وزیر مستعفی جلسه رای اعتماد می‌گذارد
کد خبر: 501996
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۰۹:۴۴:۴۰

اعتمادآنلاین| آندریاس نورلین، رئیس پارلمان سوئد در یک نشست خبری گفت، استفان لوفون، رهبر سوسیال دموکرات را برای پست نخست وزیری کاندیدا کرده چون "اولف کریسترسون"، رهبر رقیب اپوزیسیون وی از حزب "میانه‌رو" نتوانست دولت جدید را تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری The Local، این بدان معناست که پارلمان سوئد روز چهارشنبه قرار است به این مساله رای بدهد که آیا باید بار دیگر لوفون را نخست وزیر کند یا خیر. اگر این رای گیری در پارلمان موفقیت آمیز باشد، رهبر چپ میانه سوئد می‌تواند روز جمعه به پست قبلی‌اش که همان نخست وزیری است، برگردد.

این تنش در عرصه سیاسی سوئد پس از آن شکل گرفت که لوفون در 21 ژوئن سال جاری میلادی نتوانست از رای عدم اعتماد پارلمان این کشور جان سالم به در ببرد. پیشنهاد برگزاری جلسه رای اعتماد از سوی حزب "چپ" سوئد و بابت قوانین اجاره‌ای که دولت اجرا کرده بود، انجام شد. لوفون از سمتش استعفا کرد و باعث شد تا دوری از گفتگوها بین رهبران حزبی و رئیس پارلمان آغاز شود که کارش پیشنهاد کاندیداهای پست نخست وزیری بر اساس ارزیابی از وضعیت دولت مورد حمایت اکثریت پارلمان است.

اگر لوفون بتواند رای اعتماد را در رای گیری روز چهارشنبه به دست بیاورد، احتمالا با تعداد بسیار کمی از آرا خواهد بود. وی به آرای 175 عضو پارلمان نیاز دارد که به او رای بدهند یا رای‌ آنها به صورت ممتنع باشد به عبارت دیگر، تا مادامی که اکثریت علیه کاندیدای نخست وزیری سوئد رای ندهند،‌ این شخص به اکثریت آرا نیاز ندارد.

اما پارلمان سوئد تقریبا به دو گروه حزبی تقسیم شده که شامل اعضای مستقل نزدیک به احزاب سابقشان با طیف راست با 174 کرسی و احزاب متمایل به چپ با 175 کرسی است. پارلمان سوئد در مجموع 349 کرسی دارد.

اگر لوفون در رای گیری روز چهارشنبه موفق شود، احتمالا با سالی پر تنش و چالش پیش از انتخابات پارلمانی سپتامبر 2022 روبرو خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها