کد خبر: 501590
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۱۷:۳۰:۰۰
| |

مردم عراق در اعتراض به قطع برق به خیابان آمدند

یکی از معترضان که یک کارگر 32‌ساله است، به رویترز می‌گوید: «ما با قطعی برق کنار آمدیم، حتی تا 10 ساعت در روز ولی حداقل چند‌ساعتی  به ما برق بدهند».

مردم عراق در اعتراض به قطع برق به خیابان آمدند
کد خبر: 501590
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۱۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| وزیر برق عراق هفته گذشته استعفا داد اما حتی این کناره‌گیری خودخواسته نیز مانع اعتراض عراقی‌ها به قطع برق مکرر در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور نبود. به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها عراقی در اعتراض به قطع پیاپی و طولانی‌مدت آب و برق هم‌زمان با افزایش شدید دمای هوا دست به تجمع در بغداد زدند.


به گزارش شرق، طبق‌ گزارش‌های منتشرشده،‌ در بیشتر استان‌های جنوبی عراق که در روزهای اخیر دمای آن به حدود 50 درجه سانتی‌گراد رسیده، ساعات کار روزانه کاهش یافته است اما قطع انتقال برق از ایران به عراق و حملات تروریستی در چند روز اخیر نگرانی‌ها درباره وقوع اعتراضات تازه را تشدید کرده بود.


این در حالی است که عراق خود را برای انتخابات سراسری ماه اکتبر آماده می‌کند و به باور تحلیلگران، هر‌گونه اعتراض و ناآرامی در میان اقشار مختلف مردم می‌تواند پیامدهای نگران‌کننده‌ای را برای این انتخابات به همراه داشته باشد.


به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، این اعتراض‌ها و انتقادها بیش از هر حزب و گروهی می‌تواند برای جریان صدر مشکل‌ساز شود؛ چراکه وزارت برق عراق به‌طور خاص همیشه در کنترل جریان صدر بوده است. از سوی دیگر، بخش انرژی در عراق به فسادخیزترین بخش‌های ادارات دولتی معروف است و معترضان عراقی بر این باورند که زدوبندهای مالی مشکوک در این بخش باعث شده تا عراقی‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.


قاسم الفهداوی، وزیر برق سابق عراق، اخیرا گفته است‌ همه فکر می‌کنند که حل مشکل برق به دست وزارت برق است، درحالی‌که این مشکلی درهم پیچیده است که وزارت‌خانه نفت و دارایی و دستگاه‌های امنیتی هم باید برای حل آن دخالت کنند. اما احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، می‌گوید که از اصلی‌ترین علل قطعی برق حملات تروریستی به دکل‌ها و نیروگاه‌های برق است

.
به گفته او، با گرم‌شدن هوا، شاهد حملات برنامه‌ریزی‌شده به تأسیسات برقی هستیم که در نتیجه آن خط فشار قوی مسیب قطع شد. به گزارش رسانه‌های محلی، در روزهای اخیر به تعدادی از پست‌های انتقال برق در مناطق مختلف عراق حمله شده بود و داعش، مسئولیت این حملات را پذیرفته است. آمار رسمی مقامات عراقی حاکی از این است که شبکه داخلی برق عراق حدود یک‌چهارم کمتر از میزان عادی برق تولید می‌کند.


این مشکلات جمعه گذشته تشدید شد؛ تا جایی‌که عراق شاهد قطعی سراسری برق بود و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که در ایتالیا به‌سر می‌برد، دستور اقداماتی فوری را صادر و مقاماتی از وزارت برق را برکنار کرد. دفتر الکاظمی همچنین از تشکیل کمیته بحران برای حل مشکل برق در بغداد و دیگر استان‌ها به ریاست نخست‌وزیر و وزرای برق، نفت، دارایی، کشور، دبیرکل هیئت دولت و رئیس دستگاه امنیت ملی خبر داد.


این کمیته مأمور اقدامات فوری برای ازسرگیری خدمات برق و تأمین فوری همه‌گونه حمایت مالی، فنی و لجستیک و امنیتی برای وزارت برق و همچنین مشارکت‌دادن استانداری‌ها در موضوع تولید و توزیع برق است.


به باور تحلیلگران منطقه‌ای، شاید این اقدامات بتواند مشکلات عراق را تاحدی برطرف کند اما تشدید تنش‌های سیاسی داخلی در چند سال گذشته در این کشور باعث شده تا تمامی راه‌حل‌های اقتصادی، تحت‌الشعاع اختلافات سیاسی قرار بگیرد و در این میان مردم عراق بیشترین آسیب را خواهند دید؛ یکی از معترضان که یک کارگر 32‌ساله است، به رویترز می‌گوید: «ما با قطعی برق کنار آمدیم، حتی تا 10 ساعت در روز ولی حداقل چند‌ساعتی به ما برق بدهند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها