کد خبر: 500915
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۱۲:۱۷:۰۰
| |

چرا رسانه‌های ایران به صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین بی توجه بودند؟

سیدحسین طباطبایی در یادداشتی نوشت: دیروز صدمین سالگرد تاسیس حزب کومونیست چین بود. رسانه‌های مختلف جهان از اکونومیست و لوموند گرفته تا الجزیره و دیگر رسانه‌های منطقه به این مهم پرداخته‌اند.نکته مهم اما بی‌توجهی رسانه‌های داخلی به چنین رویدادی بود، خبرگزاری‌های ایران از تسنیم و مشرق گرفته تا انتخاب و جماران خبری در این زمینه ندارند.

چرا رسانه‌های ایران به صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین بی توجه بودند؟
کد خبر: 500915
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۱۲:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدحسین طباطبایی در یادداشتی اختصاصی برای اعتمادآنلاین درباره صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین و رویکرد رسانه های ایرانی به آن نوشت:

دیروز صدمین سالگرد تاسیس حزب کومونیست چین بود. رسانه‌های مختلف جهان از اکونومیست و لوموند گرفته تا الجزیره و دیگر رسانه‌های منطقه به این مهم پرداخته‌اند.

نیویورک تایمز در گزارش زنده از سخنرانی رئیس‌جمهور «شی جینپینگ» خشن‌‌ترین قسمت سخنان را تیتر کرد «ملت چین خون خارجیانی که بخواهند جلوی عظمت پکن را بگیرند می‌ریزد»، درحالیکه جمله ماقبل چنین جمله‌ای بدین شرح بود «چین در طول تاریخ هیچگاه، هیچگاه به اذیت و آزار ملل دیگر نپرداخته».

گزاره‌ای که با واقعیات تاریخی تا میزان بسیار زیادی همخوانی دارد. چین در طول تاریخ همواره به حفظ اتحاد و یکپارچگی تمدن و سرزمین پهناور خود پرداخته و سودای کشورگشایی نداشته، چه آنکه تمدن و کشوری در قامت خود ندیده است.

از هیچ فرهنگی تاثیر آنچنانی نگرفته است و تبادل فکری ‌و فرهنگی با تمدن‌های هند و ایران استثناهای کمرنگ چنین واقعیاتی است.


رئیس‌جمهور «شی جینپینگ»، درحالی به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس حزب صحبت کرد که هزاران نفر با تجمع در میدان «تیان آن من» برای سخنانش ابراز احساسات می‌کردند.

برخی وی را قدرتمندترین رهبر چین بعد از مائو رهبر انقلاب 1949 می‌دانند. اصلاحات سال 2018 قانون اساسی چین نیز که پنجمین اصلاحیه قانون اساسی 1982 بود، امکان انتخاب او برای بیش از دو دوره متوالی را هموار کرده است و نشانه‌ایست از چنین ادعایی.

تاکید بر نظارت بیشتر، مبارزه با فساد، جوانگرایی و توسعه رفاه از جهت‌گیری‌های کلان حزب و رئیس‌جمهور در سالهای اخیر است.


نکته مهم اما بی‌توجهی رسانه‌های داخلی به چنین رویدادی بود، خبرگزاری‌های ایران از تسنیم و مشرق گرفته تا انتخاب و جماران خبری در این زمینه ندارند (یا دست‌کم در صفحه اول و اخبار مهم‌شان نیست).

چین مطابق با آمار و ارقام حال و آینده منطقه ماست. و ما با هر سناریو و نیتی، از قصد بسط همکاری با این کشور گرفته تا مقابله با نفوذش، محتاج شناخت و بررسی مسائل مربوط به این کشور در سطح عمومی هستیم. امید آنکه همه دلسوزان و متخصصان گام در این میدان گذارند؛ ان‌شاءالله.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها