کد خبر: 500169
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۱۲:۵۶:۲۲
| |

شغل بعدی دوترته، معاون ریاست جمهوری فیلیپین

دوترته گفته، اگر فضا برایش آماده باشد پس از پایان دوران ریاست جمهوری شاید برای سمت معاون ریاست جمهوری فیلیپین در سال آتی میلادی کاندیدا شود.

شغل بعدی دوترته، معاون ریاست جمهوری فیلیپین
کد خبر: 500169
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۱۲:۵۶:۲۲

اعتمادآنلاین| اپوزیسیون و مخالفان رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین چنین دورنمایی از سوی وی را "بدترین شوخی" می‌دانند.

به گزارش ایسنا، اظهارات تلویزیونی دوترته که دوشنبه شب مطرح شد، قوی‌ترین نشانه‌ای است که بیان می‌کند وی به درخواست‌ها از سوی متحدان حزب حاکم برای کاندیدا شدن به عنوان معاون رئیس جمهوری و برای ادامه برنامه‌های دولتش واکنش نشان داده و دارد آنها را بررسی می‌کند.

دوترته هم‌چنین رسما و برای نخستین بار "مانی پاکوئی‌آنو"، سناتور فیلیپینی و متحد دیرینه‌اش را بابت اینکه اعلام کرد فساد در دوران ریاست جمهوری‌اش بدتر شده، مورد انتقاد شدید قرار داد.

روسای جمهوری فیلیپین بر اساس قانون اساسی 1987 این کشور پس از یک دوره شش ساله‌ دیگر نمی‌توانند کاندیدا شوند.

دست کم دو تن از روسای جمهوری سابق این کشور "جوزف استرادا" و "گلوریا ماکاپاگال آرویو" پس از پایان دوران ریاست جمهوری خود پست‌های کم اهمیت در دولت فیلیپین داشتند اما هیچکدام معاون ریاست جمهوری نبودند.

بر اساس قانون اساسی فیلیپین معاون ریاست جمهوری نیز به صورت جداگانه و با انتخابات تعیین می‌شود. آنهایی که برای این پست انتخاب می‌شوند می‌توانند به صورت بالقوه برای نقش ریاست جمهوری هم مناسب باشند اگر که رئیس جمهوری بمیرد یا به هر دلیلی مناسب سمتش نباشد یا نتواند کارش را به خوبی انجام دهد.

دوترته 76 ساله با اشاره به دورنمای معاونت ریاست جمهوری فیلیپین گفت:‌ این ایده ابدا بد نیست و اگر جایش باشد،‌ شاید کاندیدای این سمت باشم. اما اگر فضای مناسبی برای من وجود نداشته باشد، هر کسی می‌تواند طالب این سمت باشد چون زمان من دیگر به سر آمده است.

رهبران حزب حاکم فیلیپین قرار است 16 تا 17 ژوئیه سال جاری میلادی برای تحکیم جایگاه کاندیداهای خود برای انتخابات سال آتی میلادی ریاست جمهوری، معاونت و انتخابات پارلمانی 9 مه 2022 جلسه‌ای داشته باشند. متقاضیان تا هشتم اکتبر 2021 فرصت دارند کاندیداتوری خود را ثبت کنند.

اعضای حزب دوترته در جلسه اولیه خود در ماه گذشته میلادی درخواست‌ها برای کاندیداتوری وی را برای معاونت ریاست جمهوری سال آتی میلادی تایید کردند. دوترته در ابتدا گفته بود که می‌خواهد پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش بازنشسته شود و در مقابل این درخواست مقاومت کرده بود، اگرچه به صورت رسمی این درخواست را رد نکرد.

یک ائتلاف جدید اپوزیسیون موسوم به 1Sambayan نیز باب درونمای مطرح شده درباره کاندیدا شدن دوترته به عنوان معاون ریاست جمهوری فیلیپین شوکه شده و ابراز تعجب کرده و رهبر آن گفته است:‌ این مساله مصداق بدترین شوخی است. واقعا مضحک است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها