کد خبر: 499673
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۰۸:۳۹:۰۰
| |

بهشتی‌پور تشریح کرد:

عملکرد سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: مدیریت سازمان انرژی اتمی یک کار تیمی است و هر کس که در این جایگاه قرار گیرد باید بتواند این تیم را به خوبی اداره کند.

عملکرد سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی
کد خبر: 499673
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۰۸:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن بهشتی پور درباره عملکرد سازمان انرژی اتمی در هشت سال گذشته اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی دوره های مهمی را پشت سر گذاشته و دستاوردهای بسیار زیادی داشته است و با اتکا به جوانان کشور فعالیت درخشانی را نشان داده است، چه دوران قبل از برجام و چه بعد از آن. افرادی که گفتند صنعت هسته ای نابود شده، به دروغ می گفتند و خودشان هم می دانستند، این طور نبود که مثلا با سیمان ریختن در کالندریای راکتور اب سنگین اراک فعالیت ها در این راکتور متوقف شود یا دیگر نتوان در صورت نیاز از طراحی اولیه استفاده کرد. اما متاسفانه منتقدان طوری وانمود کردند که هر کس نداند با این کار کلیه فعالیت ها متوقف شده یا از بین رفته است در حالی که این طور نبود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: آقای صالحی بعدا گفتند که برای کالندریایی که در آن سیمان ریخته شد و با نظر خود ایران هم این کار انجام شد، جایگزین داشتیم تا اگر نیاز شد آن را به کار بریم. به علاوه برای اثبات این که فعالیت ها متوقف نشده است خبرنگاران را بردند و بازدید کردند و این روند و تصمیمات یک شاهکار بود که توسط مدیران و کارشناسان سازمان انرژی اتمی ترتیب داده شد و این کالندریا را می توانیم به راحتی با قبلی جایگزین کنیم.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: برخی دائم فریاد زدند که سایت فردو تاسیساتش جمع شده و می توانند در آن فوتبال کوچک بازی کنند، اما این صحبت ها یا از سر بی اطلاعی آنها بود یا اینکه می خواستند مردم را ناامید سازند اما در کمتر از چند ماه دیدیم که وقتی ایران تصمیم به انجام غنی سازی 20 درصدی گرفت بر اساس گزارش های آژانس توانستیم تا کنون بیش از 50 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصدی تولید کنیم. در نطنز هم ما توانسته ایم بیش از سه هزار کیلوگرم اورانیوم 5 درصد غنی کنیم که با سانتریفیوژهای پیشرفته انجام شد. اگر صنعت هسته ای به واسطه برجام نابود شده بود، اینها چطور در زمانی اندک اتفاق افتاد.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: آقای صالحی در حوزه خود متخصص است. وقتی کارشناسان و متخصصان کشور را از دست می دهیم، می گوییم دشمن اینها را از ما گرفت اما در زمان فعالیت شان با توهین و تهدید با آنها برخورد می کنیم؛ با کسی که جز خدمت برای کشور انجام نداده است. متاسفم که برخی تحت تاثیر بازی های گروهی و جناحی این دستاوردها را نادیده گرفتند و بدون توجه به مسایل فنی صحبت های زیادی علیه منافع کشور انجام دادند. آنقدر این افراد بی اطلاع هستند که راکتور اراک را با راکتور نیروگاه بوشهر مقایسه می کردند. خبر نداشتند که این صحبت ها خدمت به اسراییل بود. اینکه گفته شد با برجام هم صنعت هسته ای نابود شد، هم نتوانستید تحریم را از بین ببریم چیزی جز آدرس غلط به دشمن دادن نیست. در حالی که درباره تحریم ها هم دروغ می‌گفتند. مردم تفاوت شرایط سیاسی و اقتصادی کشور را بعد از 97 و قبل از آن دیدید و متوجه هستند که برداشتن تحریم ها چه تاثیری در روند زندگی و اقتصاد کشور دارد.

وی گفت: سازمان انرژی اتمی با افتخار توسط جوانان کشور که باور دارند می توانند، پیش رفته است البته ضربه هم خوردند و مراکز و افرادی را از دست دادیم و خساراتی وارد شد. اما هیچ وقت ناامید نشدند و باز کار را شروع کردند و به کوری چشم اسراییلی ها پیشرفت ها ادامه دارد.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به خسارت های امنیتی و انسانی که متوجه صنعت هسته ای شده است اظهار کرد: باید مشخص شود که عوامل اطلاعاتی و امنیتی این مساله چیست و از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود. باید برای مساله نفوذ فکری کرد. همه کشورها دنبال نفوذ در کشورهای دیگر به ویژه رقبا و دشمنانشان هستند اما باید با این مساله مقابله جدی شود. نباید با اطلاع به دشمن سعی کنیم به او بگوییم که دقیقا به کجا ضربه زده است. برخی از افراد متاسفانه با جزییات این صحبت ها را بیان می کنند و در عمل به دشمن گرا می دهند که تو به جایی که باید ضربه زدی. از طرف خود ما نباید این صحبت ها مطرح شود. نمی دانم کسانی که این طور صحبت می کنند در جاهای مختلف چه انگیزه ای دارند.

بهشتی پور تاکید کرد: مدیریت سازمان انرژی اتمی یک کار تیمی است و هر کس که در این جایگاه قرار گیرد باید بتواند این تیم را به خوبی اداره کند. آقای صالحی تجربه سیاسی و مدیریتی زیادی دارد، به علاوه که در حوزه خود تخصص لازم را دارد و ترکیب خوبی را برای مدیریت چنین سازمانی به دست داده است. امیدواریم این مسئولیت به کسانی سپرده شود که این صنعت را بتوانند پیشرفت دهند، اما تاکید دارم که فعالیت های هسته ای ایران با همکاری آژانس باید باشد تا بهانه ای به دست دشمنان ندهیم. همکاری با آژانس یک ضرورت است، نباید این همکاری را دست کم بگیریم و به سادگی از کنارش رد شویم. اگر این همکاری قطع شود یا مخدوش شود، فضا را علیه خودمان تشدید کرده ایم. این همکاری ها در جهت شفاف سازی سیاست های هسته‌ای ایران موثر است و فشارها را از ایران دور می کند.

وی خاطرنشان کرد که ابراهیم رییسی رییس جمهور منتخب نیز موضوع همکاری با آژانس را همواره در دستور کار بداند و این روند به هیچ وجه قطع نشود چرا که این همکاری متقابلا سودمند است و تبلیغات و ابزار فشار را از دست دشمن علیه ایران خارج می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها