کد خبر: 499585
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۴:۵۷:۲۸
| |

ونزوئلا برنامه واکسیناسیون با واکسن کوبایی را کلید زد

دلسی رودریگز معاون ریاست جمهوری ونزوئلا با امضای قرارداد دریافت 12 میلیون دوز واکسن کوبایی آبدالا، از آغاز روند ایمنی سازی مردم ونزوئلا با این واکسن کوبایی خبر داد.

ونزوئلا برنامه واکسیناسیون با واکسن کوبایی را کلید زد
کد خبر: 499585
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۴:۵۷:۲۸

اعتمادآنلاین| مقامات بهداشتی ونزوئلا امروز یکشنبه روند ایمنی سازی علیه کووید-19 با واکسن کوبایی آبدالا را آغاز کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کوبا، رسانه‌های دولتی کوبا، چند روز قبل در یکم تیر از اثربخشی 92.2 درصدی کاندیدای واکسن علیه کووید-19 موسوم به «آبدالا» بر اساس تجزیه و تحلیل‌های به دست‌آمده در مرحله سوم و پایانی کارآزمایی‌های بالینی خبر داده بودند.

به دنبال اعلام آمادگی دولت ونزوئلا برای واکسیناسیون با واکسن کوبایی، ساکنان شهرک فوئرته تیونا در کاراکاس اولین داوطلبان برای دریافت نخستین دوز آبدالا شدند.

در همین راستا، «پدرو آلمنارز» به عنوان نماینده گروه صنایع دارویی کوبا در گفت وگویی با تلویزیون ونزوئلا گفت: آبدالا بسیار ایمن و قابل اعتماد است و در نتایج تحقیقات اخیر اثربخشی 92.28 درصدی از خود نشان داده که این واکسن را در رتبه چهارم واکسن های جهان قرار می دهد.

آلمنارز درباره عوارض جانبی دارو اطمینان داد تا این لحظه بیش از 80 درصد افراد واکسینه شده با آبدالا، به دلیل عوارض جانبی بسیار ناچیز و جزئی این دارو نیاز به هیچ دارو و درمانی نداشته اند.

با اعلام کارآیی92.2 درصدی این نمونه واکسن تولیدی مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا، «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری این کشور پیشتر، با توصیف آبدالا به عنوان «یک واکسن عالی»، دستیابی به این واکسن را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست.

همچنین براساس آخرین نتایج به دست‌ آمده از مرحله سوم کارآزمایی‌های بالینی، واکسن ضد ویروس کرونا که توسط موسسه "فینلای" کوبا موسوم به «سوبرانا 02» تولید شده تا 62 درصد برای مقابله با این بیماری موثر است.

آبدالا و سوبرانا02، دو مورد از پنج کاندیدای واکسن در دست بررسی کوبا هستند که مرحله نهایی آزمایش‌های بالینی آن‌ها به پایان رسیده و نام این جزیره را به عنوان نخستین کشور آمریکای لاتین در فهرست کشورهای دست یافته به واکسن تولید داخل قرار خواهند داد.

ونزوئلا و کوبا قراردادی مبنی بر دریافت 12 میلیون دوز واکسن آبدالا را امضا کردند که این محموله به تدریج از چند روز آینده در بازه زمانی سه ماهه جولای تا اکتبر (تیر- مهر) از هاوانا وارد کاراکاس خواهد شد تا مأموریت مصونیت بخشی به 70 درصد مردم ونزوئلا در شش ماهه اول سال را برعهده گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها