کد خبر: 499460
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۱:۵۶:۱۴
| |

وبگاه آمریکایی اینترسپت فاش کرد:

ارتباط مالی ترامپ با آموزش‌دهندگان قاتلان خاشقچی

مدیر اجرایی شرکت آمریکایی آموزش دهنده قاتلان «جمال خاشقچی»، از سال 2016 تا 2020 به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور کمک مالی کرده است.

ارتباط مالی ترامپ با آموزش‌دهندگان قاتلان خاشقچی
کد خبر: 499460
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۱:۵۶:۱۴

اعتمادآنلاین| بعد از رسانه‌ای شدن آموزش نظامی تیم ترور جمال خاشقچی در آمریکا، وبگاه آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی از حمایت‌های مالی مدیر شرکت آموزش دهنده این تیم از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ خبر داد.

به گزارش فارس، «نیویورک‌تایمز» اخیرا گزارش داده بود که تیم ترور جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد ولی‌عهد عربستان سعودی در آمریکا آموزش نظامی دیده بود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی شرکت امنیتی «گروه تایر 1» مستقر در «آرکانزاس» به تعدادی از اعضای تیم ترور خاشقچی تعلیم داده بود. نیویورک تایمز افزود، تیم سعودی بعد از تعلیم در آمریکا برای سرکوب مخالفان دولت عربستان سعودی در اقداماتی از قبیل ربایش، بازداشت و شکنجه شهروندان فعالیت داشت.

وبگاه آمریکایی «اینترسپت» در گزارش روز یکشنبه (امروز) خود به سراغ این خبر رفته و از حمایت‌های مالی مدیرعامل این شرکت امنیتی از کارزارهای انتخاباتی دونالد ترامپ خبر داد. بنا بر این گزارش، رئیس این شرکت از سال 2016 مبلغ 3.2 میلیون دلار برای ترامپ هزینه کرد.

در این گزارش آمده است: «تایر 1 که زیرمجموعه (شرکت) مدیریت سرمایه سربروس (Cerberus Capital Management) است، به برخی از قاتلان خاشقچی و اعضای یک گروه ویژه سعودی که وظیفه دفاع از محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی را برعهده داشتند، آموزش داد. این آموزش در زمان دولت اوباما شروع شد و وزارت خارجه (آمریکا) هم مجوز آن را صادر کرده بود و این آموزش تا حداقل اولین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ ادامه داشت».

طبق این گزارش، «اینترسپت سال گذشته از ارتباطات میان قاتلان خاشقچی، تایر 1 و ترامپ گزارش داده بود. با توجه به سند جدید ارائه شده توسط لوئیز برمر مدیر ارشد (شرکت) مدیریت سرمایه سربروس که گزینه پیشنهادی ترامپ برای یک منصب عملیات‌های ویژه در پنتاگون بود، نیویورک تایمز نقش داشتن تایر 1 در آموزش چهار تن از تیم هفت نفری ترور (خاشقچی) را تایید کرد».

اینترسپت در گزارش خود روی کمک‌های مالی «استفان فاینبِرگ» مدیر اجرایی شرکت مدیریت سرمایه سربروس که شرکت مادر گروه تایر 1 است، تمرکز کرده است.

در گزارش تصریح شده است: «به کمک‌های مالی «استفان فاینبرگ» مدیر اجرایی شرکت مدیریت سرمایه سربروس به ترامپ در سال 2020 تا کنون به ندرت توجه شده است و در پوشش تحولات مربوط به پاسخ ترامپ (در زمان ریاست جمهوری) به قتل (جمال خاشقچی) و رویکرد او در قبال روابط ایالات متحده و سعودی ارتباطی بین این دو موضوع برقرار نشده بود».

به نوشته اینترسپت، «فاینبرگ در سال 2016 مبلغ 1.475 میلیون دلار به یک کمیته اقدام سیاسی(super PAC) حامی ترامپ به نام "همین حالا آمریکا را بازسازی کنید" کمک مالی کرده بود. در آن زمان ریاست این گروه اقدام سیاسی برعهده ریک اسکات فرماندار وقت فلوریدا بود».

مدیر اجرایی شرکت مادر تایر 1 که به قاتلان جمال خاشقچی در آمریکا آموزش نظامی داد، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به چند گروه حامی ترامپ کمک مالی کرد.

به نوشته اینترپست، فاینبرگ تا پایان کارزار انتخاباتی سال 2020 مبلغ یک میلیون دلار به "اقدام اول آمریکا" که گروه اقدام سیاسی اصلی حامی ترامپ بود، کمک مالی کرد و همچنین 725 هزار دلار به "صندوق پیروزی ترامپ" پرداخت کرد.

بنا بر روایت این رسانه آمریکایی، «کارزار انتخاباتی جو بایدن در سال 2020 کمی بیش از 150 هزار دلار کمک مالی از کارمندان شرکت مدیریت سرمایه سربروس دریافت کرد و این کمک ها بیشتر از سوی کارکنان درجه پایین این شرکت و به صورت کمک‌های کوچک چند دلاری انجام شد و هیچ یک از مدیران آن به کمیته‌های اقدام سیاسی حامی بایدن کمک مالی نکردند».

در ادامه گزارش آمده است: «ترامپ در ماه می سال 2018 فاینبرگ را به عنوان گزینه پیشنهادی خود برای ریاست "هیات مشاوره اطلاعاتی" تعیین کرد، هیاتی با سابقه فعالیت 65 ساله و گمنام متشکل از افرادی که کارمندان دولت فدرال نیستند اما به اسناد محرمانه دولت دسترسی دارند».

طبق روایت اینترسپت، استفان فاینبرگ علاوه بر ریاست بر هیات مشاوره اطلاعاتی در دولت ترامپ، با جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ روابطی دوستانه داشت.

تاکید این رسانه بر ارتباط دوستانه فاینبرگ و کوشنر در شرایطی انجام شده که پیش از این روابط صمیمانه داماد ترامپ با محمد بن سلمان و تاثیر آن بر حمایت‌های دولت سابق آمریکا از ولی‌عهد سعودی بعد از افشای قتل خاشقچی جنجال‌های زیادی ایجاد کرده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها