کد خبر: 498298
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۰۸:۰۹:۴۷
| |

بسیج مردمی افغان ها علیه خیز طالبان به سمت مزارشریف

با سرعت گرفتن سقوط ولسوالی‌ها در افغانستان، داوطلبان مردمی در این کشور در شماری از شهرها مسلح شدند تا به جنگ طالبان بروند. این در حالی است که طالبان هدف جدید خود را تصرف مزار شریف قرار داده است و در تلاش برای کشاندن نیروهای خود به سمت دروازه‌های این شهر استراتژیک است.

بسیج مردمی افغان ها علیه خیز طالبان به سمت مزارشریف
کد خبر: 498298
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۰۸:۰۹:۴۷

اعتمادآنلاین| در همین حال «طلوع نیوز» خبر داد، طالبان تحرکات جدید خود برای گرفتن ولسوالی‌های بیشتر را از روز دوشنبه شدت بخشید و نبردها را در 5 شهر میمنه در فاریاب، القان در ولایت تخار، پلخمری در ولایت بغلان و قندوز و همچنین بلخ آغاز کرد و در نهایت نیز بر این مناطق مسلط شد تا آمار ولسوالی‌های سقوط کرده در دو هفته اخیر به رقم 23 ولسوالی برسد. حمله به بلخ با هدف رسیدن به مزار شریف انجام شد.

به گزارش روزنامه ایران، اما همین کافی بود تا زنگ خطر برای بسیاری از مردم افغانستان به صدا درآید. در حالی که شماری از افغان‌ها با وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان و احتمال جنگ داخلی ترجیح داده‌اند این کشور را ترک کرده و رو به مهاجرت‌های غیر قانونی آورده اند، شمار زیادی از مردم افغانستان بویژه در ولایت‌های تخار، بلخ، بادغیس و بغلان برای رویارویی با طالبان مسلح شدند. اغلب این مردم توسط برخی از فرماندهان پیشین جهادی در این کشور سازماندهی شده‌اند. یکی از آنها نجیب‌الله نجیب است که در تخار اقدام به گرد آوردن مردم و مسلح کردن آنها کرده است. مسئولان محلی در تخار نیز اذعان داشته‌اند که هرچند نهادهای دولتی در شماری از ولسوالی‌های این ولایت فعال هستند اما کنترل تعدادی از ولسوالی‌ها از دست دولت خارج شده است.


در این بین وضعیت شهر بلخ از سایر ولایات و شهرها حساس‌تر به نظر می‌رسد. طالبان روز دوشنبه با هدف رسیدن به مزار شریف به بلخ حمله کرد و ضمن گرفتن کنترل آن از دست دولت، کنترل شماری از ولسوالی‌های آن را نیز در دست گرفت.

در پی این رویداد، فرهاد عظیمی، والی بلخ از تلاش فرماندهان پیشین جهادی برای جنگ با طالبان در این ولایت خبر داد و گفت: «فرماندهان پیشین جهادی سپردن ولسوالی‌ها به طالبان را غیر قابل قبول می‌دانند و به همین دلیل برای حفظ ولسوالی‌ها و پس‌گرفتن آنها از طالبان، کنار نیروهای امنیتی قرار گرفتند تا با طالبان مقابله کنند. آنها هزاران نفر از مردم این ولایت را بسیج کرده‌اند تا از شهر مزار شریف و حومه آن دفاع کرده و کنترل ولسوالی‌هایی‌ راکه از دست رفته‌اند بازپس گیرند.»

محمدامین دره‌صوفی، یکی از این فرماندهان پیشین جهادی در بلخ نیز تصریح کرد: «ما سال‌ها با طالبان جنگیدیم، اکنون نیز اطمینان می‌دهم جلو این بی‌نظمی‌های طالبان را بگیریم.» این در حالی است که بسم‌الله محمدی، سرپرست موقت وزارت دفاع ملی افغانستان که این هفته مسئولیت وزارت دفاع را به‌عهده گرفت، از مردم خواسته است در کنار نیروهای امنیتی بایستند. او به مردم وعده داد، حکومت آنان را تجهیز کند. به گزارش روزنامه «هشت صبح» افغانستان، در پی حملات طالبان به بلخ و افزایش تهدیدها و احتمال حمله طالبان بر شهر مزار شریف، مسئولان در قول‌‌اردوی شاهین نیز خبر دادند، برنامه‌هایی برای تأمین امنیت مناطق شمالی افغانستان در دست دارند. خان‌الله شجاع، فرمانده این قول‌‌اردو نیز از برپایی یک نشست اضطراری در سطح ولایت بلخ خبر داد و گفت: در جریان این نشست همه جوانب سنجیده شده و روی کمک نیروهای مردمی نیز حساب شده است.»


آزادسازی بلخ


این تلاش‌ها در نهایت نیمه شب سه‌شنبه به بار نشست. به گزارش «طلوع نیوز»، وزارت دفاع افغانستان در بیانیه‌ای از آزاد سازی ولسوالی دوشی در ولایت بغلان و قول اردوی 209 شاهین نیز در بیانیه‌ای دیگر از بازپس‌گیری ولسوالی بلخ در ولایت بلخ خبر داد. منابع مردمی در بلخ نیز به «طلوع نیوز» خبر دادند که طالبان از این ولسوالی بیرون رانده شده و تجهیزات به‌دست آمده را نیز با خود بردند. با این حال این به آن معنا نیست که طالبان از هدفی که برای تصرف مزار شریف برای خود تعیین کرده، منصرف شده باشد.


بر هم ریختن اوضاع امنیتی در افغانستان که برخی آن را حاصل خروج امریکا از این کشور می‌دانند، واکنش امریکا را نیز برانگیخته است. روز گذشته سخنگوی وزارت دفاع امریکا تأکید کرد که این کشور در حال بررسی چگونگی کمک به نیروهای افغانستان از خارج از این کشور است. جان کربی با اشاره به اینکه پنتاگون نظارت دقیقی بر اوضاع امنیتی افغانستان دارد، تأکید کرد: «برنامه خروج سربازان امریکایی از افغانستان، تغییر نخواهد کرد.» این در حالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از جامعه جهانی، سازمان‌ها و نهادهای داخلی و بین‌المللی خواسته پیش از اینکه روند موجود به کشتار، ویرانی و فجایع انسانی بیشتر بینجامد، از تمامی امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود، برای پایان دادن به خشونت‌ها و جنگ در افغانستان استفاده کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها