کره‌شمالی اولین دور از تلاش‌های دیپلماتیک فرستاده ویژه جدید امریکا را ناکام گذاشت:

پاسخ منفی به پیشنهاد «مذاکره بدون پیش‌شرط»

کره‌شمالی در حالی که به اذعان رهبر این کشور در تامین غذا و مایحتاج روزانه شهروندان خود با مشکلاتی جدی روبه‌رو است و بخش بزرگی از این مشکلات به تحریم‌های امریکا بازمی‌گردد، پیشنهاد فرستاده وی‍ژه ایالات متحده برای «مذاکره بدون پیش‌شرط» را رد کرد.

پاسخ منفی به پیشنهاد «مذاکره بدون پیش‌شرط»
کد خبر: 498264
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۰۷:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| پیونگ‌یانگ روز سه‌شنبه اعلام کرد که اگر ایالات متحده انتظار دارد مذاکرات پیرامون برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی خیلی زود آغاز شود، با «ناامیدی بزرگی» روبه‌رو خواهد شد. این اتفاق در حالی رخ داد که فرستاده ویژه ایالات متحده در امور کره‌شمالی یک روز قبل از طی اولین سفر خود به شبه جزیره کره پس از انتصاب از سوی جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا گفته بود، آماده است تا «بدون پیش‌شرط، هر جا و در هر زمانی» با مقامات این کشور دیدار کند.


به گزارش روزنامه اعتماد، سونگ کیم که برای دیدار با مقامات کره‌جنوبی در سئول به‌سر می‌برد و در فاصله سال‌های 2014 تا 2016 نیز در همین مقام به عنوان فرستاده ویژه ایالات متحده در امور کره‌شمالی فعالیت می‌کرد، چهره‌ای آشنا برای سران کره‌شمالی است. او به عنوان یک دیپلمات با سابقه، تجربه سفیر بودن در کره‌جنوبی را دارد و در حال حاضر نیز سفیر امریکا در اندونزی است. کمتر از یک ماه پیش رییس‌جمهور امریکا که خواهان احیای دیپلماسی با پیونگ‌یانگ است و تجربه دولت پیشین را شکست خورده می‌داند، تصمیم گرفت سونگ کیم را به عنوان فرستاده ویژه ایالات متحده در امور کره‌شمالی منصوب کند اما به او اجازه داد همچنان سفیر امریکا در اندونزی باقی بماند.


انتصاب یک فرستاده ویژه پاره وقت با انتقاداتی در میان دیپلمات‌های باسابقه و برخی کارشناسان امریکایی در حوزه شبه جزیره کره مواجه شد. جک پریچارد، فرستاده ویژه امریکا در امور کره‌شمالی در سال‌های 2001 تا 2003 در این باره گفت: «وقتی شما با موضوعی بسیار مهم نظیر تهدید کره‌شمالی مواجه هستید، باید علاوه بر طراحی سیاست‌ها و طرح پیشنهادهای عملی، وقت بسیار زیادی را صرف مذاکره با کنگره، وزارتخانه‌های مختلف، نهادهای مسوول و همچنان متحدان ایالات متحده کنید تا بتوانید موفقیتی به دست آورید.» ژوزف دوترانی، یکی دیگر از فرستاده‌های ویژه پیشین ایالات متحده در امور کره‌شمالی نیز معتقد است: «پیشبرد موفقیت‌آمیز این ماموریت ایجاب می‌کند شما به‌طور مرتب زمان زیادی را صرف گفت‌وگو و مذاکره با مقامات پیونگ‌یانگ کنید.»

پاسخ منفی برخلاف انتظار امریکا


به‌رغم این انتقادات اما فرستاده ویژه ایالات متحده، در مدتی کوتاه دیدارهایی مهم را با سران کشورهای منطقه و به ویژ کره‌جنوبی برگزار کرد و در نتیجه این نشست‌ها به کره‌شمالی پیشنهادی برای مذاکره در هر زمان، هر جا و بدون پیش‌شرط را مطرح کرد. از واشنگتن نیز پیام‌هایی مثبت در راستای تمایل کاخ سفید به حل و فصل مساله کره‌شمالی از طریق گفت‌وگو ارسال شد اما روز سه‌شنبه، کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی در بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد، تلاش کرد نشان دهد که پیونگ‌یانگ، دست‌کم در مقطع زمانی فعلی، تمایلی به گفت‌وگو با امریکا ندارد. او در این بیانیه، علاوه بر تمسخر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا به دلیل تعبیر سخنان رهبر کره‌شمالی به «تمایل آشکار یک کشور منزوی به گفت‌وگو» نوشته است: «به نظر می‌رسد ایالات متحده مایل است شرایط را به گونه‌ای تفسیر کند که درک شرایط برایش راحت‌تر باشد.» کیم یو جونگ که نقش سخنگوی رهبر کره‌شمالی را هم ایفا می‌کند، تاکید کرد: «این انتظارات، ایالات متحده را به سوی یک ناامیدی بزرگ‌تر هدایت خواهد کرد.»


کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی روز پنجشنبه هفته گذشته در کنگره عمومی حزب کارگر به اعضای دولت دستور داد که برای هر دو سناریوی مذاکره یا تقابل با ایالات متحده آماده باشند. جیک سالیوان در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی‌نیوز این صحبت‌ها را یک «سیگنال جالب» توصیف کرد و گفت: «کره‌شمالی نیاز دارد پاسخ‌هایی روشن‌تر به درخواست‌های قبلی ایالات متحده بدهد.» مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا تاکید کرد: «پیامی که آنها باید بفرستند، این است که بله بیایید کار را شروع کنیم؛ بیایید دور یک میز بنشینیم و مذاکره کنیم.»


سونگ کیم، نماینده ویژه بایدن در امور کره‌شمالی، هم‌اکنون برای یک دیدار پنج روزه در سئول است تا با مقامات کره‌‌جنوبی و ژاپن درباره دیپلماسی متوقف شده ایالات متحده امریکا بر سر برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها علیه کره‌شمالی صحبت کند. این گفت‌وگوهای سه جانبه پس از نشست سیاسی هفته گذشته کره‌شمالی برگزار شد جایی که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی خواستار تلاش بیشتر برای بهبود اقتصاد کشورش شد که سال گذشته با بسته شدن مرزها به دلیل کرونا با کمبود شدید مواد غذایی روبه‌رو شده است. سونگ کیم، نماینده ایالات متحده امریکا روز دوشنبه پس از دیدار با نو کیو-دوک دیپلمات ارشد کره‌جنوبی گفت که متحدان اظهارات رهبر کره‌شمالی را درنظر گرفته‌اند و امیدوارند که پیونگ‌یانگ در این زمینه پاسخ مثبت دهد: «ما همچنان امیدواریم که جمهوری دموکراتیک خلق کره درباره ارتباط با ما و پیشنهاد ما برای دیدار در هر مکان و هر زمان بدون پیش‌شرط پاسخ مثبت دهد.»


در همین حال، نماینده ویژه ایالات متحده تاکید کرد که امریکا به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که کره‌شمالی را به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای تحریم کرده و سایر کشورها را به این کار ترغیب می‌کند، ادامه خواهد داد. سونگ کیم به خبرنگاران گفت: «کره‌جنوبی و ایالات متحده همکاری نزدیکی را برای حفظ ثبات در شبه جزیره کره و یافتن راهی برای ازسرگیری گفت‌وگوها با کره‌شمالی در اسرع وقت انجام می‌دهد.» با این حال کیم جونگ اون در آخرین سخنرانی‌های سیاسی خود گفته است که سرنوشت دیپلماسی و روابط دوجانبه با امریکا به این بستگی دارد که واشنگتن از «سیاست‌های خصمانه» خود دست بردارد. مقامات امریکایی می‌گویند که بایدن بین ارتباط مستقیم ترامپ با کیم و سیاست «صبر استراتژیک» باراک اوباما، راه میانه را انتخاب می‌کند. اما برخی کارشناسان می‌گویند کره‌شمالی احتمالا باید قبل از اینکه دولت بایدن از تحریم‌ها بکاهد، گام‌های مشخصی را در راستای خلع سلاح هسته‌ای بردارد. چین تنها متحد اصلی کره‌شمالی است که به عنوان یک بازیگر اصلی در تلاش برای حل تنش بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ دیده می‌شود.

بازگشت از تصمیم ترامپ


یکی از نتایج دیدار سونگ کیم، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور کره‌شمالی با همتای کره‌ای تصمیم به حذف یک کارگروه هماهنگ‌کننده سیاست کره‌شمالی بود که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ برای هدایت و تصمیم‌گیری درباره گفت‌وگوها با کره‌شمالی تشکیل شده بود. این کارگروه در سال 2018 به منظور هماهنگی رویکردهای این دو متحد در مسائلی نظیر مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای، کمک بشردوستانه، اجرای تحریم‌ها و روابط دو کره و در بحبوحه طغیان تعامل دیپلماتیک با کره‌شمالی در آن زمان، راه‌اندازی شده بود. هری هریس، سفیر امریکا در کره‌جنوبی سال گذشته درباره پیشنهادهای سئول نظیر بازگشایی گردشگری انفرادی به کره‌شمالی گفت، برای اینکه بعدا سوءتفاهمی پیش نیاید، می‌گوید که این با تحریم همراه خواهد شد و بهتر است که این کار از طریق این کارگروه دنبال شود. گرچه هری هریس گفت ایالات متحده در جایگاهی نیست که بخواهد تصمیمات کره‌جنوبی را تایید کند، اما این اظهارات جنجالی در سئول به پا کرد و بعدا دستیار سابق مون جائه-این، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی در پارلمان کشورش گفت که این کارگروه عمدتا به چشم یک مانع در روابط بین دو کره دیده می‌شود.


رامون پاچکو پاردو، یک کارشناس کره‌ای در دانشکده کینگ لندن می‌گوید که نگاه دولت مون به خاتمه فعالیت این کارگروه مثل یک ژست خیرخواهانه از جانب جو بایدن، رییس‌جمهوری جدید امریکاست. به گفته او، از دیدگاه کره‌جنوبی این کارگروه مکانیسمی بود که برای سد کردن مسیر گفت‌وگوهای دو کره در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ طراحی شد. رامون پاچکو پاردو معتقد است این اقدام دولت بایدن اقدامی هوشمندانه بود و باعث بهبود روند گفت‌وگوها میان واشنگتن و سئول می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها