رویترز: ایران آماده صادرات ذخایر نفتی است

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت در صورت دستیابی به توافق در روند مذاکرات برجامی در وین و لغو تحریم ها، ایران آماده است تا صادرات نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

رویترز: ایران آماده صادرات ذخایر نفتی است
کد خبر: 497761
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۱۳:۵۳:۳۱

اعتمادآنلاین| رویترز نوشت: ایران می تواند به سرعت میلیون ها بشکه نفت ذخیره شده خود را در صورت توافق با آمریکا بر سر برنامه هسته ای اش صادر کند و این مقدار نفت را در مکانی برای آغاز صادرات ذخیره کرده است.

به گزارش ایرنا، رویترز با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم هسته ای ایران و آمریکا برای احیای برجام به نقل از دو مقام دیپلمات نوشت: بعد از وقفه در مذاکرات در روز یکشنبه همزمان اعلام نتایج انتخابات ایران، انتظار می رود مذاکرات با حدود 10 روز وقفه ادامه یابد.

رویترز به نقل از منابع حوزه نفت نوشت: ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را در اختیار دارد و بشدت به درامد حاصل نفت نیاز دارد. اگر دولت جو بایدن و دولت ایران به توافقی دست یابند که به موجب آن تحریم ها برداشته شوند، ایران می تواند تولید نفت خود را از حدود 2 میلیون و 100 هزار بشکه در روز به 3 میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز افزایش دهد.

این امر می تواند تولید نفت ایران را به قبل از اعمال تحریم ها بازگرداند اما به دلیل سالها سرمایه گذاری پایین در میادین نفتی و کاهش سنگین تولید این رویه به زمان نیاز دارد.

براساس براورد شرکت های مشاوره ای و نظارتی انرژی انتظار می رود شرکت ملی نفت ایران ذخایر نفتی را که در سکوهای نفتی دریایی و دکل های زمینی ذخیره کرده و محتوی 200 میلیون بشکه نفت است صادر کند.

این مساله باعث خواهد شد این امکان را به وجود می آورد که ایران برای بیش از 6 ماه، یک میلیون بشکه نفت بیشتر یا یک درصد عرضه جهانی را به بازار صادر کند.

رویترز به نقل از ایمان ناصری مدیرعامل شرکت مشاوره ای اف جی ای نوشت: ایران از تقریبا 60 میلیون بشکه موجودی نفت خود استفاده خواهد کرد که 30 تا 35 میلیون بشکه از آن در دو سال گذشته و در چند ماه لغو تحریم ها تولید شده است.

رویترز نوشت: افزایش یک میلیون بشکه نفت خام ایران می تواند فشار بر قیمت های جهانی نفت را کاهش دهد اما بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس ماه گذشته گفت که بازار جهانی نفت باید بتواند بسرعت مازاد نفت را جذب کند. تقاضای سوخت همزمان با از سرگیری فعالیت های اقتصادی ناشی از همه گیری افزایش یافته است و تولیدکنندگان نفت اوپک و متحدان آنها درباره افزایش عرضه در بازار محتاطانه عمل می کنند تا یاز شوک ناشی از عرضه نفت ایران جلوگیری کنند.

فلورین تالر مدیرعامل شرکت مشاوره ای اویل ایکس در این زمینه گفت بازگشت ایران به بازار نفت نباید مقاصد اوپک پلاس را برای افزایش تدریجی تولید تا وقتی تقاضا از اروپا و آمریکا ادامه دارد، از مسیر اصلی آن خارج کند.

این رسانه افزود برخی از تانکرهای نفتی ایران همین حالا نیز در آسیا حضور دارند که از نظر تاریخی بزرگترین بازار نفت ایران را تشکیل می دهد.

این گزارش به نقل از یک تاجر ارشد نفتی چینی نوشت: ایران صادرات خود به چین را در ماه های آوریل و می کاهش داد و نفت بیشتری را ذخیره کرد که احتمالا هدف ان فروش این محصول به قیمتی بالاتر در صورت لغو تحریم ها است.

رویترز به نقل از شرکت های مشاوره نفتی اف جی ای و اویل ایکس افزود: ذخیره شناور نفت ایران به شکل میعانات است که ماده اولیه ترجیحی برای شرکت های پتروشیمی در چین، کره جنوبی و امارات را تشکیل می دهد.

به گفته اف جی ای، ایران تقریبا 120 میلیون نفت خام و میعانات گازی در یک انبار زمینی دارد که تقریبا یک سوم تاسیسات ذخیره نفت برون مرزی این کشور عمدتا در چین را تشکیل می دهد.

رویترز به نقل از تحلیلگر ارشد شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، نوشت انتظار می رود شرکت های نفتی چین و هند و مشتریان اروپایی مانند ساراس، اِنی و ریپسول به خرید نفت ایران علاقه نشان دهند.

مقامات ایرانی نسبت به افزایش تولیدات خود خوشبین هستند و یک مقام ارشد شرکت نفت ایران ماه جاری گفت که بیشتر تولید در یک ماه از سر گرفته خواهد شد اما ناظران انتظار دارند که این امر زمان بیشتری طول بکشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها