آمریکا حجم زیادی از تجهیزات و نظامیان خود را از غرب آسیا و جنوب خلیج فارس خارج می‌کند:

برچیده شدن چتر دفاع هوایی امریکا از آسمان سعودی

پنتاگون اعلام کرده است که بخش زیادی از تجهیزات، پرسنل و سامانه‌های مدرن دفاع هوایی خود را از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خارج می‌کند.

برچیده شدن چتر دفاع هوایی امریکا از آسمان سعودی
کد خبر: 497179
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۰۷:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه وال‌استریت ژورنال در شماره روز جمعه خود نخستین رسانه‌ای بود که این گزارش را به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع امریکا اعلام کرد. به نوشته سی‌ان‌ان برخی مقام‌های دفاعی امریکایی اعلام کرده‌اند که این تغییر آرایش با هدف بازآرایی نیروهای نظامی امریکا برای مقابله با چین و روسیه انجام می‌شود، هر چند دولت امریکا از اظهارنظر در خصوص محل استقرار بعدی تجهیزات و نیروهای نظامی مستقر در خاورمیانه در مقصد بعدی، اظهارنظری نکرده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، بر اساس اظهارات جسیکا مک‌نالتی، سخنگوی پنتاگون قرار است که بخشی از تجهیزات مذکور به دلیل فرسودگی یا نیاز به تعمیر از منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه به خاک امریکا بازگردانده شوند، اما گروهی دیگر از این تجهیزات و نیروها به مناطق دیگری خارج از خاورمیانه منتقل می‌شوند که پنتاگون حاضر به اشاره به نام آنها نشده است. به نوشته سی‌ان‌ان دستور فراخوانی نیروها و تجهیزات نظامی امریکایی از منطقه خاورمیانه توسط لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، سه هفته پیش دوم ماه ژوئن به فرماندهی فرماندهی مرکزی امریکا ابلاغ شده است. به نوشته وال‌استریت ژورنال، لوید آستین، وزیر خارجه امریکا مستقیما این خبر را در اختیار همتای سعودی‌اش محمد بن سلمان هم گذاشته است، چراکه عمده تجهیزات و نیروهایی که قرار است از منطقه خارج شوند در عربستان مستقر شده‌اند. این نهاد نظامی امریکایی مشهور به سنتکام که در منطقه خاورمیانه مسوولیت فرماندهی عملیات ارتش و نیروهای مسلح امریکایی در منطقه را بر عهده دارد از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران یک گروه تروریستی تلقی می‌شود. ابلاغ شده و قرار است تا پایان تابستان سال جاری تعداد زیادی از نیروها و تجهیزات نظامی امریکایی از منطقه خارج شوند.

پنتاگون: با هماهنگی کامل کشورهای عربی تجهیزات‌مان را خارج می‌کنیم


جسیکا مک‌نالتی، سخنگوی پنتاگون مدعی شده است که تصمیم امریکا برای جابه‌جایی تجهیزاتش با هماهنگی کامل با کشورهای عربی و دیگر کشورهای میزبان نیروهای امریکایی انجام شده و تاکید کرده است: «ما کاملا بر تعهدات‌مان برای اجرای تعهدات امنیتی در این کشورهای میزبان هستیم. آنچه اتفاق می‌افتد این است که برخی از نیازهای اساسی خود و دارایی‌های پراکنده‌مان را برای استفاده در درگیری‌های بالقوه بعدی مورد استفاده قرار دهیم.» پنتاگون اعلام کرده است که تمایلی به اعلام مقاصد بعدی استقرار این تجهیزات نظامی ندارد هر چند قطعا برخی از آنها برای تعمیر و نوسازی به ایالات متحده امریکا بازگردانده می‌شوند. به گزارش وال‌استریت ژورنال دست‌کم 8 سامانه پاتریوت از عراق، کویت، اردن و عربستان سعودی خارج می‌شوند و تعداد اسکادران‌های جت جنگنده این کشور هم در منطقه خلیج فارس به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کنند.

پشت کردن به عربستان در کمتر از دو سال


انتقال سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت و تاد امریکایی به کشورهایی مانند عربستان سعودی و عراق با ادعای واهی مقابله با تهدیدهای ایران انجام شده ‌بود. امریکایی‌ها ادعا می‌کردند ایران مستقیما از طریق خاک خودش و همچنین گروه‌ها و دولت‌های دوستش در منطقه خاورمیانه تهدیدی علیه منافع امریکا و متحدان این کشور در عراق و عربستان سعودی است. این ادعا در شرایطی بیان می‌شد که دولت امریکا جنگ در عراق را بدون کوچک‌ترین دخالت یا تحریکی از سوی ایران از سال 2003 در عراق آغاز کرده است و جنگ عربستان با یمن هم از سال 2015 با حمله عربستان به یمن و بدون دخالت ایران انجام شده ‌بود. امریکا به بهانه حمایت از عربستان در جنگ با یمن، علاوه بر سامانه‌های پاتریوت، یک سامانه تاد برای رهگیری و انهدام موشک در ارتفاع بالا را نیز در عربستان مستقر کرده ‌بود که قرار است در فرآیند این عقب‌نشینی از این کشور خارج شوند. با این حال گزارشگر روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شده است که عربستان در طول این مدت خودش توانایی‌های نظامی خود را برای مقابله با حملات انتقام‌جویانه یمنی‌ها تقویت کرده است و نیاز کمتری به تجهیزات نظامی امریکایی دارد. هر چند این روزنامه محافظه‌کار افراطی امریکایی، توضیح بیشتری در مورد توانمندی‌های جدید نظامی عربستان نداده است.

این روزنامه در ادامه اعتراف می‌کند که فقط در سال 2021 تاکنون 100 حمله موفق موشکی و پهپادی از سوی مبارزان یمنی به خاک عربستان انجام شده است که علاوه بر تاسیسات نفتی و پایگاه‌های نظامی و هوایی، یکی از آنها یکی از کاخ‌های سلطنتی پادشاهی سعودی را هم هدف قرار داده است. تحلیلگران نظامی می‌گویند که سامانه‌های پاتریوت چندان در مقابل حملات پهپادی موثر نیستند. شهریور ماه سال 1398 بود که بعد از حمله پهپادهای مسلح و موشک‌های انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و توقف 50 درصدی صادرات نفت عربستان بر اثر این حمله، دولت ایالات متحده امریکا اعلام کرد که برای نخستین‌بار بعد از نزدیک به دو دهه، نظامیان خود را برای استقرار در خاک عربستان به این کشور اعزام می‌کند. در آن دوران دولت وقت دونالد ترامپ و متحدان سعودی‌اش، حملات انتقام‌جویانه نظامیان یمنی به تاسیسات نفتی سعودی را به ایران نسبت دادند و اعزام نیروهای جدید به خاک عربستان را با هدف مقابله با تهدید ایران اعلام کردند.

همزمان با اعزام هزاران نیروی زمینی امریکایی به خاک عربستان، دو دستگاه سامانه موشکی ضد موشک پاتریوت و یک سامانه موشکی تاد هم به عربستان سعودی ارسال شده ‌بود. اما حالا قرار است تمامی این سامانه‌ها، تجهیزات و نیروهای نظامی خاک عربستان را بار دیگر ترک کنند. بهار امسال نیز امریکا 3 سامانه موشکی پاتریوت خود را از خاک عربستان خارج کرده ‌بود. اندکی بعد از تصمیم امریکا برای استقرار سامانه‌های ضدموشکی در عربستان سعودی، دولت وقت امریکا با ادعای مقابله با حملات انتقام‌جویانه ایران بعد از عملیات تروریستی ارتش امریکا در خاک عراق و به شهادت رساندن سردارسپهبد قاسم سلیمانی، سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت خود را به خاک عراق منتقل کرد. استقرار برخی سامانه‌های نظامی خطرناک امریکایی در محل ساختمان سفارت این کشور و در نزدیکی اماکن غیرنظامی باعث جنجال‌های زیادی در بغداد و از جمله یک آزمایش ناموفق نظامی این سامانه باعث آسیب رسیدن به اماکن مسکونی حوالی منطقه سبز بغداد و مجروح شدن یک غیرنظامی شد. کمتر از دو سال بعد از این تصمیم، با تغییر دولت در کاخ سفید امریکایی‌ها کاملا از نظر پیشین خودشان مبنی بر ضرورت استقرار تجهیزات ضدموشکی و نظامیان در عراق، کویت و عربستان بازگشته‌اند.

وال‌استریت ژورنال در گزارش خود مدعی شده است که استمرار مذاکرات وین میان 1+4 با ایران و امریکا برای اجرای آنچه این روزنامه از آن با عنوان «نسخه بازنگری شده توافق بین‌المللی 2015 » یاد می‌کند، باعث می‌شود که سیاست دولت بایدن در مقابل مهم‌ترین به‌زعم این روزنامه «خصم» امریکا در منطقه تغییر کند و دیگر ریسک بروز جنگ در پی اجرای سیاست‌ فشارحداکثری و جنگ‌طلبانه دولت ترامپ علیه ایران در منطقه از بین رفته ‌باشد.

از سرگیری نگاه به شرق


به نظر می‌رسد که دوره چهارساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده امریکا تنها یک دست‌انداز و توقف کوتاه‌مدت در استراتژی بلندمدت ایالات متحده امریکا برای خروج کامل توان نظامی و عملیاتی امریکا از خاورمیانه و انتقال آن به پیرامون چین و اقیانوس آرام بود. سیاستی که به عنوان استراتژی امنیتی اصلی دولت باراک اوباما آغاز شد، اما در دوره چهار ساله ترامپ متوقف ماند. حالا هفت ماه بعد از روی کار آمدن جو بایدن، معاون پیشین باراک اوباما، بار دیگر استراتژی انتقال به شرق از سر گرفته می‌شود و هزینه‌های هنگفت پشتیبانی از حکومت‌های خودکامه عربی در منطقه جنوب خلیج فارس، جنگ‌های بی‌پایان در افغانستان و عراق و ستیزه‌جویی فاقد منطق و غیرانسانی علیه مردم ایران و کشورهای متحدش همچون سوریه، یمن و لبنان، جای خود را بار دیگر به تمرکز بر چین به عنوان مهم‌ترین رقیب اقتصادی، صنعتی و فناوری امریکا در جهان امروز و احتمالا رقیب نوظهور نظامی در میان مدت خواهد داد. خروج نظامیان و تجهیزات نظامی امریکایی فقط به کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و عراق منحصر نمی‌شود و همزمان قرار است تا پایان تابستان سال جاری، تعداد بسیار بیشتری از نظامیان امریکا منطقه را ترک کنند.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا اردیبهشت ماه امسال وعده داد که تا روز 20 شهریور تمامی نظامیان امریکایی مستقر در خاک افغانستان که به بهانه پشتی بانی از عملیات نظامیان دولت افغانستان علیه گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان طالبان در خاک این کشور حضور داشتند را نهایی کند. نیروهای مذکور یک‌سال و نیم است که از زمان امضای پیمان دوستی دولت امریکا با گروه شبه‌نظامی طالبان از مشارکت در عملیات پشتیبانی از نظامیان افغانستان برای مبارزه با تروریسم و حملات مسلحانه گروه‌های شبه‌نظامی اجتناب می‌کنند. دولت دونالد ترامپ هم چندی پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش اعلام کرده ‌بود که تعداد نظامیان امریکایی مستقر در عراق را تا 2500 نیرو کاهش می‌دهد. امریکا در دهه اول قرن 21 صدها هزار نیروی نظامی در افغانستان و عراق مستقر کرده‌ بود. یک مقام آگاه دفاعی به وال‌استریت ژورنال گفته است که قرار است این تجهیزات پس از خروج از غرب آسیا برای تقویت جایگاه نظامی امریکا در مقابله با تهدیدهای ادعایی چین و روسیه مورد استفاده قرار بگیرند. در برابر به نوشته وال‌استریت ژورنال، چین و روسیه، مستقیما این اقدام را یک فرصت جدید برای خود نیز تلقی می‌کنند، چراکه برای آنها فرصت‌های صادرات اسلحه و بازرگانی نظامی تازه‌ای جهت فروش تسلیحات به کشورهایی که از این عقب‌نشینی امریکا اثر می‌بینند، به ویژه کشورهای ثروتمندی چون عربستان و کویت ایجاد خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها