کد خبر: 496102
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۹:۳۳:۰۱
| |

پمپئو:

بایدن ناآماده با دست ضعیف به دیدار پوتین می‌رود

وزیر خارجه سابق آمریکا وارد میدان شده و علنا نظرات شخصی خودش را درباره تصمیمات اخیر دولت بایدن گفته و از این فرصت استفاده کرده تا آنچه به ظن او بایدن باید در نشست قریب‌الوقوع ژنو به منظور قوی ظاهر شدن مقابل رقیب روسش انجام دهد، بیان کرده است.

بایدن ناآماده با دست ضعیف به دیدار پوتین می‌رود
کد خبر: 496102
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۹:۳۳:۰۱

اعتمادآنلاین| مایک پامپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا سه‌شنبه در مطلبی برای فاکس نیوز مدعی شد، اگر بایدن سیاست‌های دوره ترامپ را در پیش می‌گرفت می‌توانست در مذاکراتی که با دست ضعیف و عملکرد بدون تحلیل آغاز می‌کند، بسیار قوی‌تر باشد.

به گزارش ایسنا، پامپئو نوشت: ما در دولت ترامپ قدرت نفوذ واقعی علیه روسیه ایجاد کردیم که او میتوانست استفاده کند. در عوض، او انتخاب کرد تا آن را کنار بگذارد. در همین چند ماهی که از حضور دولت جدید گذشته است، بایدن به پوتین علامت داده که ترسیده و برای مقابله با چالش روسیه آماده نیست؛ ضعفی که قطعا پوتین به عنوان عامل سابق کاگ‌ب آن را حس کرده است.

او افزود: بایدن به باد دادن این اهرم نفوذ را آغاز کرده است، بخشی از آن از طریق اعلام دستورکار تغییر اقلیمی به عنوان اولویت امنیت ملی اصلی خود بود. تشویق نظامیان آمریکایی به باور اینکه محیط زیست اولویت اصلی است، هم طرز تفکر مسخره‌ای است و هم بسیار خطرناک است.

پامپئو گفت: این به متجاوزان میگوید که اولویتهای استراتژیک ما از بین رفته است و ما برای بهره برداری آنها آماده‌ایم. بایدن باید برای پوتین روشن کند که ارتش ما تجاوزات روس‌ها را در بالاترین سطح تهدیدات قرار میدهد و او از نیروهای مسلح ما در جلوگیری از آن حمایت خواهد کرد.

وزیر خارجه دوره ترامپ تاکید کرد: هر وعده‌ای که پوتین درباره مقابله با تغییرات آب و هوایی می‌دهد، توخالی است. روسیه یک کشور بزرگ تولیدکننده نفت است و اگر آمریکا تولید نفت و گاز را کاهش دهد، می‌تواند از آن به عنوان اهرمی ژئوپلیتیکی در سراسر جهان استفاده کند. دستور کار اول تغییر اقلیمی بایدن از بسیاری جهات احمقانه است.

او در ادامه توضیح داد که بایدن باید این مساله را برای پوتین روشن کند که "گرم گرفتن با چین ممکن است کشورش را خراج‌گذار حزب کمونیست چین کند و این به نفع روسیه است که در بلندمدت راهش را از چین جدا کند."

پامپئو در ادامه از بایدن خواست تا درخواست آزادی الکسی ناوالنی را مطرح کرده، پوتین را قانع کند تا برای پیوستن چین به پیمان استارت جدید آمریکا-روسیه فشار آورد و برای توقف خط لوله جنجالی نورد استریم 2 که به زودی تکمیل میشود، کاری کند.

این وزیر خارجه سابق آمریکا افزود: سالها دموکراتها گلایه میکردند که ترامپ به روسیه سختگیری نمی‌کند، در حالیکه حقایق را انکار میکردند. اکنون رئیس جمهور بایدن باید به آنچه میگوید عمل کند. اگر بایدن برای آمریکا ناجور عمل کند یا نسخه‌های رویایی برای همکاری بپیچد، پوتین ضعف را حس میکند و سیاست آمریکا در قبال روسیه برای سه سال و نیم دیگر همین خواهد بود.

اظهارات پامپئو درباره نشست امروز رهبران روسیه و آمریکا در ژنو در شرایطی مطرح میشود که این مقام سابق دولت ترامپ یک کمیته اقدام سیاسی جدید برای حمایت مالی از نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات میان دوره 2022 راه اندازی کرده است.

پامپئو در مصاحبه با فاکس نیوز تاکید کرد، این ابتکارعمل برای رساندن "افراد خوب" به نقشهای رهبری در سراسر آمریکا کمک میکند و در نهایت آمریکا را به "با عظمت‌ترین کشور در تاریخ" تبدیل میکند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها