کد خبر: 495596
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۳:۴۰:۲۶
| |

هاآرتض گزارش داد:

چالش پیش روی وزیر خارجه اسرائیل؛ ایران، فلسطین و رابطه با بایدن

یک رسانه اسرائیلی با توجه به رای اعتماد کنست به کابینه جدید این رژیم به بررسی چالش های پیش روی وزیر خارجه جدید آن پرداخت.

چالش پیش روی وزیر خارجه اسرائیل؛ ایران، فلسطین و رابطه با بایدن
کد خبر: 495596
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۳:۴۰:۲۶

اعتمادآنلاین| روزنامه صهیونیستی هاآرتض در گزارشی می نویسد: بعد از سپری شدن دوران «بنیامین نتانیاهو» و اقداماتی که وی برای تسلط بر سیاست خارجی اسرائیل و بی تاثیر کردن آن انجام داد اکنون «یائیر لاپید» وزیر خارجه جدید، با چالش های متعددی روبرو است که مهمترین آنها عبارتند از: ازسرگیری روابط با فلسطینیان، گرم کردن رابطه با بایدن و رویکرد در برابر ایران.

به گزارش مهر، به نوشته این رسانه صهیونیستی، نتانیاهو در سال های اخیر تلاش کرده تا وزارت خارجه این رژیم را تبدیل به نهادی بی ربط کند و در همین رابطه ضمن کاهش بودجه آن، این نهاد را از بحث تصمیم گیری و سیاست گذاری کنار گذاشت و در مقابل، دفتر وی بخش ویژه ای را برای اجرای سیاست های خارجی دایر کرد.

در این سال ها نتانیاهو با استفاده از رابطه ویژه خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، اموری همچون توافق «ابراهیم» (توافق عادی سازی روابط با برخی کشورهای عربی از جمله امارات، بحرین، مغرب و سودان) و شناسایی بلندی های جولان از سوی آمریکا را به سرانجام رساند.

اما اکنون یائیر لاپید وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی، باید تلاش کند تا اقدامات سلف خود «گابی اشکنازی» که تلاش داشت وزارت خارجه را به وضعیت اصلی خود برساند به سرانجام برساند.

لاپید مجبور است مقامات ارشد وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی را به قلب اقدامات سوق دهد و بودجه قابل توجهی را برای ارتقا فعالیت های خود مهیا کند.

در چنین شرایطی لاپید با چالش های مهمی مواجه است؛ مورد اول آنکه ظرف هفته های آینده کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین به توافق جدیدی در خصوص برجام می رسند.

مورد دیگر آنکه لاپید و نفتالی بنت باید رابطه جدیدی را میان تل آویو و واشنگتن برقرار کنند و موضوع مهم دیگر آنکه لاپید و همکارانش باید سعی در ایجاد رابطه با تشکیلات خودگردان فلسطین داشته باشند.

لاپید چندی قبل در خصوص موضوع ایران گفته بود: من معتقدم که دستیابی به موفقیت در مسئله ایران به مسئله فلسطین بستگی دارد. ما فقط برای بخشی از یک بحث منطقه ای باید برای پیشبرد توافق دیپلماتیک با فلسطینی ها تلاش کنیم. آیا می توانیم مشکل ایران را از مسئله فلسطین جدا کنیم؟ آیا بدون پیشرفت در مقابل فلسطینی ها، می توانیم از حمایت عربستان سعودی، ایالات متحده، کنگره، یهودیان آمریکایی، اتحادیه اروپا و پول کشورهای خلیج فارس استفاده کنیم؟ نتانیاهو می گوید می شود اما من می گویم نمی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها