کد خبر: 494722
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ۰۷:۲۳:۰۰
| |

هجوم همزمان راستگراهای امریکایی، اسراییلی‌ها به یک نماینده کنگره:

ایلهان عمر، صدای منتقدی که خاموش نمی‌شود

ایلهان عمر در نشست روز دوشنبه کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان تاکید کرد: وقتی از جنایات در درگیری‌های اسراییل و فلسطین صحبت می‌کنم یعنی هم جنایاتی که از سوی ارتش اسراییل صورت گرفته و هم جنایاتی که حماس مرتکب آن شده است.

ایلهان عمر، صدای منتقدی که خاموش نمی‌شود
کد خبر: 494722
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ۰۷:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهارات ایلهان عمر، عضو مجلس نمایندگان از مینه‌سوتا در خصوص مقایسه اسراییل و ایالات متحده با حماس و طالبان به دعوایی در حزب دموکرات منجر شده که از یک سو گروهی از اعضای حزب، عمر را به «یهودی‌ستیزی» متهم و از سوی دیگر ترقی‌خواهان، مخالفان ایلهان عمر را «اسلام‌ستیز» و «مخالف رنگین‌پوستان» توصیف می‌کنند.


به گزارش روزنامه اعتماد، عمر روز دوشنبه گفته بود نقش دادگاه لاهه در رسیدگی به جنایاتی که در درگیری‌های اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها و همچنین جنگ افغانستان رخ می‌دهد، بسیار می‌تواند مهم باشد. او در نشست روز دوشنبه کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان تاکید کرد «وقتی از جنایات در درگیری‌های اسراییل و فلسطین صحبت می‌کنم یعنی هم جنایاتی که از سوی ارتش اسراییل صورت گرفته و هم جنایاتی که حماس مرتکب آن شده است.» به گفته عمر، این موضوع در افغانستان نیز هم شامل دولت افغانستان می‌شود و هم شامل نیروهای تحت امر گروه طالبان.


این عضو ترقی‌خواه مجلس نمایندگان از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده پرسیده بود «وقتی دادگاهی داخلی نمی‌تواند یا نمی‌خواهد به این‌گونه جنایات رسیدگی کند و زمانی که ما صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری را رد می‌کنیم، قربانیان و آسیب‌دیدگان برای احقاق حق خود و تقاضای اجرای عدالت به کجا باید مراجعه کنند؟» ساعاتی بعد او با بازنشر ویدیوی بحث خود با تونی بلینکن در توییتر، نوشت که «ما باید از میزان پاسخگویی و عدالت یکسانی برای همه قربانیان جنایات علیه بشریت برخوردار باشیم.» عمر تصریح کرد: «ما جنایات غیرقابل تصوری را دیده‌ایم که توسط ایالات متحده، حماس، اسراییل، افغانستان و طالبان انجام شده است.»


به گزارش «اعتماد»، ایالات متحده در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ دیوان بین‌المللی کیفری را به دلیل تحقیقات پیرامون نقش نظامیان ایالات متحده و ماموران سیا در جنایت‌های جنگی علیه مردم افغانستان و همچنین نقش نظامیان اسراییلی در جنایت‌های جنگی علیه مردم فلسطین، تحریم کرده بود. این تحریم‌ها با روی کار آمدن دولت جو بایدن برداشته شد اما واشنگتن همچنان با تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در این خصوص مخالف است و آن را فاقد وجاهت قانونی می‌داند.


بلینکن در پاسخ به ایلهان عمر گفت که هم امریکا و هم اسراییل ساختار قضایی کارآمدی دارند که می‌تواند به همه نیازها در این زمینه پاسخ دهد.

دموکرات‌ها علیه ترقی‌خواهان


این گفت‌وگوی عضو مجلس نمایندگان و وزیر خارجه ایالات متحده آغازی برای هجمه بی‌سابقه اسراییلی‌ها و برخی سیاستمداران امریکایی علیه ایلهان عمر بود. گیلیاد اردان، سفیر اسراییل در ایالات متحده که بسیار از اظهارات این عضو مجلس نمایندگان عصبانی به نظر می‌رسید در توییتر نوشت: «چگونه می‌توان اسراییل و ایالات متحده را - به عنوان دو دموکراسی که نظام حقوقی محکم و پویایی دارند و ارتش‌هایی را که در راستای کاهش تلفات غیرنظامیان تلاش می‌کنند - با تروریست‌های جهادی مقایسه کرد که مستقیما مردم عادی را هدف قرار می‌دهند؟ تفاوت این دو باید برای همه روشن و آشکار باشد.» دو روز بعد تعدادی از هم‌حزبی‌های عمر نیز به این اظهارات واکنش نشان دادند و در بیانیه‌ای عمومی از نماینده مینه‌سوتا انتقاد کردند. روز چهارشنبه بیش از 10 نفر از نمایندگان حزب دموکرات در بیانیه‌ای عمر را متهم کردند که تلاش دارد «پوششی» برای گروه‌های تروریستی فراهم کند و اظهارات او پیرامون مقایسه ایالات متحده و اسراییل با طالبان و حماس را ناشی از «تعصبی عمیق» خواندند. در این نامه نمایندگان حزب دموکرات که به گزارش ان‌بی‌سی نیوز به رهبری براد اشنایدر، نماینده ایلینویز نوشته شده بود، آمده است: «برابر قرار دادن ایالات متحده و اسراییل با گروه‌هایی نظیر طالبان و حماس به همان اندازه که توهین‌آمیز است، گمراه‌کننده نیز هست.» آنها در پایان نامه خواستار «روشنگری» ایلهان عمر از قصد و دلایل بیان چنین مقایسه‌ای شدند.


ایلهان عمر چهارشنبه شب این بیانیه را «توهین‌آمیز» خواند اما یک روز بعد یعنی ظهر روز پنجشنبه در توییتی که به گفته خود او برای «روشنگری» نوشته شده بود، تاکید کرد که هیچ‌گاه دموکراسی‌هایی با نظام قضایی مستحکم را با گروه‌هایی تروریستی برابر نخوانده است.

با این حال این توییت «روشنگرانه» هم باعث نشد، نماینده مینه‌سوتا از حملات در امان بماند. روز پنجشنبه نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان و دیگر رهبران حزب دموکرات در بیانیه‌ای «دامن‌زدن به معادلات و برابری‌های دروغین میان دموکراسی‌هایی نظیر امریکا و ایالات متحده را دلیلی برای ایجاد تعصبات نابجا در جامعه» خواندند و تاکید کردند این‌گونه اظهارات «تلاش‌ها برای رسیدن به صلح و ثبات را تضعیف می‌کند.» در پایان این بیانیه همچنین تصریح شده است که رهبری حزب دموکرات از توضیحات ایلهان عمر استقبال می‌کند.

در مقابل این حملات، برخی هم‌حزبی‌های ایلهان عمر نیز به دفاع از او پرداختند. الکساندریا اوکازیو کورتز روز پنجشنبه ضمن اعتراض به دموکرات‌هایی که آشکارا به صدور بیانیه و محکوم کردن عمر پرداخته بودند، گفت که با این رفتارها آنها هم‌حزبی خود را به‌شدت به خطر انداخته‌اند. اوکازیو کورتز در توییتی نوشت: «آنها هیچ تصوری ندارند که چگونه با نادیده گرفتن امکان گفت‌وگوی خصوصی و دامن‌زدن به دروغ‌هایی که پیرامون او وجود دارد و بنزین ریختن بر آتش شایعات علیه او، ایلهان عمر را به خطر انداختند.»


کوری بوش، عضو ترقی‌خواه مجلس نمایندگان از دیگر کسانی بود که به حمایت از ایلهان عمر برخاست. او نوشت: «شوکه‌کننده نیست زمانی که می‌بینیم جمهوری‌خواهان علیه یک زن مسلمان و سیاهپوست در کنگره موضع می‌گیرند اما زمانی که این رفتار از دموکرات‌ها سر می‌زند جای بسی ناراحتی دارد. ما هم‌حزبی شما هستیم. می‌توانید مستقیما با ما صحبت کنید. دست از این رفتارهای ضد سیاهان و اسلام‌ستیزانه ‌بردارید.»


پرامیلا جی‌پال، از اعضای ارشد جریان ترقی‌خواه در مجلس نمایندگان هم با بیان اینکه ایلهان عمر یکی از اعضای ارزشمند این جریان است، تاکید کرد :«صدای او منتقدانه و حضورش در مجلس ضروری است. هم در حزب دموکرات و هم در کمیته سیاست خارجی این مجلس به وجود صداهایی نظیر او نیاز داریم.» جی پال که به نیابت از تمامی اعضای جریان ترقی‌خواه در مجلس نمایندگان سخن می‌گفت، افزود: «ما نمی‌توانیم هجوم رسانه‌ای جریان‌های راستگرا را که عمدا و به‌طور روزمره به یک زن سیاهپوست و مسلمان در کنگره حمله می‌کنند، نظرات و صحبت‌های او را تحریف می‌کنند و هیچ‌وقت ایلهان عمر و کارمندانش از تهدیدهای آنان در امان نیستند نادیده بگیریم و بدون ملاحظه به صدور بیانیه علیه او اقدام کنیم.»


پیش‌تر نیز در سال 2019، به پیشنهاد گروهی از یهودیان کنگره قطعنامه‌ای علیه اظهارات «ضدیهود» اعضای مجلس نمایندگان صادر شده بود که مشخصا به ایلهان عمر اشاره داشت اما نامی از او در قطعنامه مذکور نیامده بود. هرچند که آن قطعنامه نتوانسته بود مانع از تداوم انتقادات عمر از جنایت‌های ایالات متحده و اسراییل در نقاط دیگر جهان شود اما باعث شد بسیاری از رسانه‌های راستگرا و گروه‌های رادیکال نزدیک به جمهوری‌خواهان بهانه‌هایی برای حملات بیشتر و تهدید ایلهان عمر داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها