کد خبر: 493660
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ۰۹:۰۸:۰۰
| |

محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه:

ائتلاف جدید در تل آویو تا حدودی منطقه را به آرامش می‌رساند

قاسم محبعلی مدیر کل پیشین خاورمیانه گف: نتانیاهو در تلاش است تا با تبلیغاتی که انجام می دهد بتواند رأی کنست را به دست آورد و تأکید می کند که بنت مانند او قوی نیست و شاید ناچار شود برجام را بپذیرد اما تحولاتی که در حال رخ دادن در اسرائیل است می تواند تا حدودی به آرامش در منطقه کمک کند.

ائتلاف جدید در تل آویو تا حدودی منطقه را به آرامش می‌رساند
کد خبر: 493660
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ۰۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه افرادی که در ائتلاف جدید در اسرائیل می خواهند قدرت را به دست بگیرند حداقل به اندازه نتانیاهو تندرو هستند، گفت: نفتالی بنت پس از افزایش درگیری ها در رژیم صهیونیستی به نظر نمی رسد چندان قادر باشد که سیاستی غیر از نتانیاهو در قبال ایران اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا، قاسم محبعلی درباره تحولات رژیم صهیونیستی و برکناری نتانیاهو از قدرت گفت: قبل از درگیری اخیر رژیم صهیونیستی با فلسطینی ها تحولاتی در حال انجام بود و جناح مخالف نتانیاهو به رهبری لاپید در صدد برقراری ائتلاف با اعراب داخل پارلمان اسرائیل (کنست) بودند اما وقتی درگیری اتفاق افتاد این ائتلاف شکست خورد.

وی تصریح کرد: پس از جنگ اخیر نیز مخالفان نتانیاهو یعنی نفتالی بنت رهبر حزب یمینا با لاپید وارد ائتلاف شدند برای اینکه نتانیاهو را از قدرت کنار بزنند. به نظر می رسد نفتالی بنت از نظر فکری و رفتاری اگر نگوییم از نتانیاهو افراطی تر و تندروتر است بلکه کسی است که برنامه هایی چون الحاق کرانه باختری و گسترش شهرک سازی ها را دنبال کرده و حداقل به اندازه نتانیاهو تندرو محسوب می شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: چهارشنبه آینده در پارلمان رژیم صهیونیستی سرنوشت این مسائل مشخص خواهد شد و طی دو سال نخست رهبری حزب تندرو در قدرت خواهند بود که می توانند همان سیاست نتانیاهو را ادامه دهند. نکته مثبت در این تحول این است که نتانیاهو 12 سال سکان قدرت را به دست داشت و از دشمنان سرسخت برجام بود و با کمک ترامپ طرح هایی مانند الحاق جولان و بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی را دنبال کرد، طرح عادی سازی با اعراب را پیش برد.

مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه افزود: در حال حاضر نمی توانیم بگوییم که این ائتلاف جدید این پروژه ها را از بین می برد. زیرا با توجه به روی کار بودن دولت بایدن در آمریکا که علاقه ای به ادامه این سیاست ها ندارد ممکن است سرعت انجام این پروژه ها کاهش پیدا کند.

محبعلی ادامه داد: نتانیاهو در تلاش است تا با تبلیغاتی که انجام می دهد بتواند رأی کنست را به دست آورد و تأکید می کند که بنت مانند او قوی نیست و شاید ناچار شود برجام را بپذیرد اما تحولاتی که در حال رخ دادن در رژیم صهیونیستی است می تواند تا حدودی به آرامش در منطقه کمک کند و یا تهدیدات و اقدامات تروریستی این رژیم را علیه ایران کاهش دهد.

وی اظهار کرد: به نظر نمی رسد نفتالی بنت بعد از آن درگیری راست گرایی و افراطی گرایی که در اسرائیل افزایش یافته چندان قادر باشد سیاست هایی غیر از آنچه نتانیاهو در قبال ایران دنبال می کرد اتخاذ کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان اظهار کرد: دولتی که روی کار می آید از آنجایی که نمی تواند مستقر باشد شکننده خواهد بود و چه بسا امکان دارد قبل از زمان دو سال هم به فروپاشی برسد و به سمت انتخابات دیگری بروند زیرا طرف هایی که در ائتلاف هستند در مورد برکناری نتانیاهو با یکدیگر توافق دارند اما درباره سایر مسائل اختلاف نظرهایی بین آنان وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها