کد خبر: 492702
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۳ ۱۴:۱۱:۳۹
| |

اقدام رئیس جمهور اوکراین برای گرفتن قدرت از الیگارش‌ها

رئیس‌جمهور اوکراین از نمایندگان پارلمان خواست تا قانونی را تصویب کنند که به دهه‌ها قدرت و نفوذ سیاسی الیگارش‌ها بر کشور خاتمه می‌دهد.

اقدام رئیس جمهور اوکراین برای گرفتن قدرت از الیگارش‌ها
کد خبر: 492702
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۳ ۱۴:۱۱:۳۹

اعتمادآنلاین| متحدان و اهدا کنندگان عمده اوکراین بارها انتقاد کرده‌اند که چرا به نفوذ تعداد انگشت شمار بازرگانان ثروتمند، که بسیاری از آنها کانال‌های تلویزیونی را در دست داشته و سیاست‌های پشت پرده را شکل می‌دهند، خاتمه داده نمی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که قانون پیشنهادی ، که به مدت 10 سال لازم الاجرا است، باید «اولین قدم برای از بین بردن سیستم اولیگارشی باشد».

براساس آن ، افرادی که تعریف الیگارش را دارند، ثبت می شوند و از تأمین بودجه احزاب سیاسی و شرکت در خصوصی سازی منع می‌شوند و باید اظهارنامه درآمد سالانه را ارائه دهند.

رسانه‌های محلی حدس زده‌اند که این تعریف شامل 10 اوکراینی از جمله ایهور کولومویسکی، مالک کانال 1 + 1 تلویزیون که به زلنسکی ، کمدین وقت ، یک پلت فرم قدرتمند در طول مبارزات انتخاباتی‌اش داد تا در بهار 2019 با شعار ضد فساد اداری پیروز شود.

پارلمان کنونی که طرفداران زلنسکی در آن اکثریت دارند ، در همان سال انتخاب شد.

در پیش نویس قانون آمده است که مقامات از جمله رئیس جمهور ، نخست وزیر ، رئیس بانک مرکزی ، قانونگذاران ، مقامات ارشد نظامی و سایر مقامات عالی کشور لازم است پس از هرگونه تماس با الیگارش‌ها اظهارنامه ارائه دهند.

دفتر زلنسکی گفت: «این لایحه نقض حقوق اساسی افرادی نیست که تحت تعریف یک الیگارش قرار می گیرند ، بلکه فقط حلقه این افراد را مشخص می کند و قوانین روابط شفاف آنها با مقامات دولتی را تعیین می کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها