کد خبر: 492051
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۳:۱۳:۲۳
| |

ژنرال اسرائیلی:

سیاست‌های ما در قبال حماس اشتباه است/ عملیات زمینی در جنگ آتی ضروری است

عاموس یدلین، فرمانده پیشین دستگاه اطلاعات نظامی -امان و رئیس سابق پژوهشکده امنیت داخلی در دانشگاه تل‌آویو در شبکه 12 تلویزیون اسرائیل گفت: سیاست تل‌آویو در قبال حماس و غزه بر مبنای فرضیه‌های اشتباه است و خواهان انجام عملیات نظامی زمینی در جنگ آتی هستیم.

سیاست‌های ما در قبال حماس اشتباه است/ عملیات زمینی در جنگ آتی ضروری است
کد خبر: 492051
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۳:۱۳:۲۳

اعتمادآنلاین| یک ژنرال اسرائیلی با بیان اینکه سیاست تل‌آویو در قبال حماس و غزه بر مبنای فرضیه‌های اشتباه است، خواهان انجام عملیات نظامی زمینی در جنگ آتی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی 21، عاموس یدلین، فرمانده پیشین دستگاه اطلاعات نظامی -امان و رئیس سابق پژوهشکده امنیت داخلی در دانشگاه تل‌آویو در شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: یک رویارویی نابرابر دیگر میان اسرائیل و حماس بعد از 11 روز درگیری بدون حصول موافقتی متقابل یا آتش بس بلندمدت، پایان یافت.

یدلین عنوان داشت: با وجود حملات شدید اسرائیل به حماس، اما این جنبش عملیات استراتژیک چندجانبه‌ای که فراتر از رویارویی نظامی در غزه بود، به راه انداخت و خود را در جایگاه رهبری سیاسی، ایدئولوژیک و استراتژیک در صحنه فلسطین قرار داد و موفق شد بافت حساس روابط یهودی -عربی در اسرائیل را از بین ببرد و موجی از انتقادها را علیه اسرائیل در زمینه حقوق بشر برانگیزد.

وی تاکید کرد: جنگ غزه همچون عملیات‌های پیشین، بازدارنده بوده و تعیین کننده نبود و برنامه ریزان آن برآورد کردند که بازدارندگی با آسیب شدید به حماس و ضربه به توانمندی‌های نظامی آن حاصل می‌شود. مهم است که این مسأله درک شود که فروپاشی کامل آن با مانورهای زمینی و کنترل بر اراضی محل شلیک موشک‌ها حاصل می‌شود، اسرائیل امکان تحقق این امر را نداشت، چراکه اساسا از ویژگی ضروری غافلگیری جهت تحقق دستاوردها در رویارویی نابرابر با حماس برخوردار نبود.

وی گفت: با وجود حملات گسترده نیروی هوایی در غزه، اما پاره‌ای از دستاوردهای نظامی اساسی را محقق نکرد که مهم‌ترین آنها این است که رهبری ارشد سیاسی و نظامی حماس آسیب ندید و در این مورد نباید اسرائیل نسبت به فروپاشی این جنبش در غزه هراس داشته باشد، این جنبش دشمنی سرسخت است که دارای ایدئولوژی "رادیکالی" و توانمندی‌های نظامی است که تهدید بزرگی را برای اسرائیل ایجاد می‌کند و "فروپاشی حماس درس بازدارنده‌ای برای هر طرفی خواهد بود که نوار غزه را تحت کنترل در می‌آورد."

وی افزود: تحرکات نظامی زمینی باید بخشی از برنامه ریزی برای هر عملیاتی در آینده در نوار غزه باشد این گام هدفش اشغال کامل غزه توسط اسرائیل نیست بلکه یک مسأله ضروری برای آسیب زدن به مراکز توانمندی‌های نظامی و سیاسی حماس است.


یدلین خاطرنشان کرد: اسرائیل باید به درخواست‌های خود جهت خلع سلاح مقاومت و جلوگیری از گسترش سلاح آن در آینده پایبند باشد، چراکه این امر عنصری ضروری در هر سازشی در آینده با فلسطینی‌ها است، بازسازی غزه جز در ازای گام‌هایی برای توقف تسلیحاتی آنها انجام نخواهد شد و مهم است که در سطح نظامی و سیاسی از خروجی‌های جنگ اخیر به غزه درس گرفته شود تا اسرائیل بتواند به راه حل‌های استراتژیک بهتری برای رویارویی آتی دست یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها