کد خبر: 491213
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۴:۲۸:۵۶
| |

سفیر تاجیکستان:

عضویت دائم ایران در شانگهای جزو برنامه‌های اصلی این سازمان است

نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در تهران امروز (یکشنبه) در نشست خبری در محل سفارتخانه این کشور در جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: سازمان همکاری شانگهای از سازمان‌های با نفوذ جهان به شمار می‌رود.

عضویت دائم ایران در شانگهای جزو برنامه‌های اصلی این سازمان است
کد خبر: 491213
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۴:۲۸:۵۶

اعتمادآنلاین| سفیر تاجیکستان در تهران گفت که عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، جزو برنامه‌های اصلی این سازمان است.

به گزارش ایرنا، «نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در تهران امروز (یکشنبه) در نشست خبری در محل سفارتخانه این کشور در جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: سازمان همکاری شانگهای از سازمان‌های با نفوذ جهان به شمار می‌رود.

زاهدی در ادامه به اقدامات تاجیکستان در زمان ریاست بر این سازمان اشاره کرد و افزود: جمهوری تاجیکستان در این دوره فهرست برنامه اساسی را تهیه و تصویب کرد. این فهرست دارای بیش از 100 نشست و همایش است. ریاست تاجیکستان بر اساس اصول برابری، تفاهم و احترام به منافع اعضا است و شعار ما همکاری برای ثبات و شکوفایی است. ضمن اینکه تاجیکستان دوستی و تقویت ثبات در منطقه و تحکیم اعتبار و موقعیت بین‌المللی سازمان همکاری شانگهای را پیگیری می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع تاجیکستان در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای گفت: من نخستین فردی بودم که پیشنهاد عضویت ایران در سازمان شانگهای را مطرح کردم. منتهی قبول قرارها و تصمیات آن باید با رضایت همه کشورها باشد. الحاق ایران به عنوان عضو اصلی جزو برنامه‌های سازمان شانگهای است و اگر کشورهای دیگر آماده پذیرفتن ایران باشند، تاجیکستان هم رضایت دارد.

این دیپلمات تاجیکستانی همچنین در خصوص اجلاس آتی شانگهای گفت: اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای هر سال، یک بار برگزار می‌شود و ریاست بعدی آن در شهریور ماه مشخص خواهد شد و به نظر می‌رسد که بعد از ما ریاست به ازبکستان می‌رسد. کرونا در تاجیکستان تقریبا مهار شده و این نشست به صورت حضوری برپا خواهد شد.

وی همچنین درباره دعوت از ایران در این اجلاس گفت: منتظریم تا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و بعد از آن نامه دعوت به این اجلاس را برای رئیس جمهور جدید ایران ارسال خواهیم کرد.

سفیر تاجیکستان همچنین درباره مناقشه مرزی با قرقیزستان هم عنوان کرد: مناقشه مرزی با قرقیزستان پایان یافت، ولی مسئله مرزی خیلی دشوار است و هر دو طرف تلاش کردند تا این مسئله حل و فصل شود، منتهی حل و فصل این مسئله در مذاکرات خواهد بود نه در تنش در مرزها.

زاهدی یادآور شد: به دنبال تحکیم اعتبار سازمان همکاری شانگهای در عرصه بین‌الملل و گسترش همکاری‌های جمعی، اتحادیه دولت‌های مشترک المنافع، سازمان همکاری اقتصادی، سیکا و آسه آن هستیم.

وی ادامه داد: در این راستا تاجیکستان در نظر دارد در نیویورک اجلاسی در زمینه همکاری بین سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد و در شهر دوشنبه جلسه گروه تماس سازمان همکاری شانگهای و افغانستان را برگزار کند.

این دیپلمات تاجیکستانی در پایان گفت که نشست سران دولت‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای 25 و 26 شهریور 1400 در شهر دوشنبه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها