کد خبر: 490648
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۱۰:۲۷:۰۸
| |

پکن بار دیگر خواستار توقف دخالت آمریکا در امور داخلی چین شد

جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر هشدار داد: هنگ کنگ یکی از مناطق اداری ویژه چین و اصلاحات در نظام انتخاباتی این منطقه از امور خود این منطقه و امور داخلی چین است.

پکن بار دیگر خواستار توقف دخالت آمریکا در امور داخلی چین شد
کد خبر: 490648
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۱۰:۲۷:۰۸

اعتمادآنلاین| سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر هشدار داد آمریکا باید ضمن رعایت اصول مناسبات بین المللی، فورا از دخالت در امور هنگ کنگ و امور داخلی چین دست بر دارد.

به گزارش ایرنا، رادیو بین المللی چین روز شنبه اعلام کرد: «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین افزود "هنگ کنگ یکی از مناطق اداری ویژه چین و اصلاحات در نظام انتخاباتی این منطقه از امور خود این منطقه و امور داخلی چین است".

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای ادعا کرده بود تصویب «پیش نویس لایحه مقررات تکمیل نظام انتخاباتی هنگ کنگ 2021» توسط کمیته قانونگذاری هنگ کنگ مانع مشارکت هنگ کنگی ها در خودمختاری و اظهار بیان آنها در این زمینه می شود.

این مقام چینی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ابراز نارضایتی و مخالفت شدید با اظهارات مندرج در اعلامیه مشترک نشست سران ژاپن و اروپا تاکید کرد، چین قاطعانه از حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه ملی خود دفاع می کند.

ژاپن و اتحادیه اروپا 6 خرداد بعد از برگزاری نشست سران، اعلامیه مشترک دو جانبه ای صادر کردند که در آن بر «اهمیت صلح و ثبات تنگه تایوان و حل صلح آمیز مسائل دو تنگه تایوان» تاکید شده است.

جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به این بیانیه گفت: اظهارات ژاپن و اروپا فراتر از چهارچوب توسعه عادی مناسبات دوجانبه است و به صلح و ثبات بین المللی، اعتماد و درک متقابل کشورهای منطقه و منافع یک طرف ثالث آسیب رسانده و چنین اظهاراتی کاملا با ادعای آنها برای «ایجاد جهان امن تر، دموکرات تر و باثبات بیشتر» مغایر است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: امور هنگ کنگ و سین کیانگ بخشی از امور داخلی چین است و اصلا با حقوق بشر ارتباطی ندارد. هیچ دولت بیگانه، سازمان یا شخصی حق دخالت در آن مناطق را ندارد.

وی ادامه داد: تایوان بخشی از سرزمین چین است و پکن به هیچ وجه اجازه دخالت هیچ کشور دیگری را در آن نخواهد داد.

چین واحد باید و حتما تحقق می یابد. درباره اوضاع تنگه تایوان، وحدت دو تنگه؛ بهترین گزینه برای محافظت صلح و ثبات منطقه و جهان است و چین از ژاپن درخواست می کند هر چه زودتر دست خود را از این مسأله کوتاه کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها