کد خبر: 490576
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۰۸:۴۸:۴۵
| |

اسرائیل چقدر پول از آمریکا دریافت می‌کند؟

میزان کمک آمریکا به اسرائیل در سال 2020 سه میلیارد و 800 میلیون دلار بود. تقریبا تمام این کمک که جزو تعهد سالانه دراز مدت دولت باراک اومابا است، برای مصارف نظامی بود.

اسرائیل چقدر پول از آمریکا دریافت می‌کند؟
کد خبر: 490576
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۰۸:۴۸:۴۵

اعتمادآنلاین| از جنگ جهانی دوم تاکنون، اسرائیل به طور کلی بزرگترین دریافت کننده کمک‌های خارجی آمریکا بوده است ولی اکنون برخی از اعضای حزب دموکرات تعهد کمک آمریکا را زیر سئوال برده اند و در تلاش هستند تا مانع اجرای برنامه ای به ارزش 735 میلیون دلار کمک به تل آویو شوند.

به گزارش بی بی سی ، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد میزان کمک‌هایی که ایالات متحده به اسرائیل می‌دهد با سوالاتی از طرف شماری از اعضای حزب دموکرات روبرو است.

سناتور برنی سندرز، گفته است آمریکا باید کاملا دقت کند که این پول به چه مصرفی می‌رسد.

میزان کمک آمریکا به اسرائیل در سال 2020 سه میلیارد و 800 میلیون دلار بود. تقریبا تمام این کمک که جزو تعهد سالانه دراز مدت دولت باراک اومابا است، برای مصارف نظامی بود.

کمک مورد بحث بخشی از توافقنامه‌ای است که در سال 2016باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا امضا کرد و بر اساس آن آمریکا در دهه 2028-2017 یک مجموعه کمک 38 میلیارد دلاری به عنوان کمک نظامی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.

چنین مبلغی نشان دهنده 6درصد افزایش تعهدات مالی آمریکا (مطابق با نرخ تورم) به اسرائیل برای دهه گذشته است.

علاوه بر این برای کمک به اسکان مجدد مهاجران یهودی، سال پیش آمریکا 5 میلیون دلار به دولت اسرائیل پرداخت کرد. اسرائیل دارای یک سیاست دراز مدت برای پذیرش یهودیانی است که از سایر نقاط دنیا به عنوان شهروند به این کشور نقل مکان می کنند.

اسرائیل چگونه از پول آمریکا استفاده کرده است؟

کمک های آمریکا در طی سال ها در این که اسرائیل بتواند دارای یکی از پیشرفته ترین تجهیزات نظامی در دنیا شود، نقش مهمی داشته و اسرائیل توانسته توان مالیِ خرید این تجهیزات از آمریکا را داشته باشد.

به طور مثال اسرائیل 50 فروند هواپیمای جنگی اف-35 که برای حملات موشکی مورد استفاده قرار می گیرد خریداری کرده و 27 فروند این هواپیما ها را که قیمت هریک حدود 100میلیون دلار است هم اکنون تحویل گرفته است.

همچنین سال گذشته اسرائیل 8 فروند هواپیمای بوئینگ KC-46A (پگاسوس) به قیمت 2 میلیارد و 400 میلیون دلار خریداری کرد. این هواپیماها مانند مدل اف-35 قادر به سوختگیری در حین پرواز هستند.

از 3 میلیارد و 800 میلیون دلاری که در سال 2020 اسرائیل از آمریکا دریافت کرد، 500 میلیون دلار را صرف خرید دفاع موشکی از جمله سرمایه گذاری در گنبد آهنین و سایر سیستم هایی کرده که قادر به رهگیری راکت هایی است که اسرائیل را هدف قرار می دهند.

از سال 2011، آمریکا در مجموع یک میلیارد و 600 میلیون دلار به سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل کمک کرده است.

علاوه بر این اسرائیل با همکاری آمریکا میلیون ها دلار صرف تولید فناوری نظامی کرده؛ مانند سیستمی که می تواند تونل های زیرزمینی را که برای رخنه به خاک اسرائیل است، کشف کند.

دولت اسرائیل برای جبران این که از لحاظ وسعت از بسیاری از قدرت های منطقه کوچک تر است، از کمک های آمریکا برای سرمایه گذاری های سنگین در تجهیزات نظامی و آموزش استفاده می کند.

از جنگ جهانی دوم تا کنون، اسرائیل به طور کلی بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی آمریکا بوده است.

بنا به گزارش آژانس توسعه جهانی ایالات متحده، تازه ترین ارقام منتشره که مربوط به سال 2019 است نشان می دهد اسرائیل پس از افغانستان بیشترین کمک های خارجی آمریکا را در این سال دریافت کرده است.

بخش مهمی از پولی که به افغانستان اختصاص یافته بود صرف کمک به تلاش های نظامی آمریکا برای برقراری ثبات در این کشور شده. افغانستان از تاریخ اشغال توسط آمریکا در سال 2001، درگیر در جنگ بوده است.

ولی از آنجا که قرار است نیروهای آمریکایی تا سپتامبر امسال از افغانستان خارج شوند، برای سال 2021، تنها تقاضای 370 میلیون دلار کمک شده است.

در خاورمیانه، اسرائیل بیشترین کمک خارجی را با فاصله زیادی با سایر کشورهای منطقه، دریافت می کند.

آمریکا به مصر و اردن نیز کمک های قابل توجهی می کند. هر دو کشور دارای توافقنامه های صلح با اسرائیل هستند و تنها یک بار در جنگ با این کشور شرکت داشته اند.

در سال 2019 کمک های آمریکا به هر یک از این دو کشور معادل یک و نیم میلیارد دلار بود.

در همین حال جو بایدن، با از سرگیری پرداخت 235 میلیون دلار به آژانس سازمان ملل متحد برای کمک به پناهندگان فلسطینی موافقت کرده است. دولت دونالد ترامپ در سال 2018 این بودجه را قطع کرده بود.

چرا کمک مالی آمریکا به اسرائیل تا این حد زیاد است؟

دلایل متعددی برای پاسخ به این سئوال وجود دارد از جمله تعهدات تاریخی که به حمایت آمریکا از تاسیس یک دولت یهودی در سال 1948 باز می گردد.

علاوه بر این به دلیل اهداف مشترک و تعهد دو طرف به ارزش های دموکراتیک، آمریکا به اسرائیل به چشم یک متحد حیاتی خود در خاورمیانه نگاه می کند.

دفتر خدمات پژوهشی کنگره می گوید: "کمک های خارجی آمریکا بخش مهمی برای تحکیم و تقویت این روابط است.

"مقامات آمریکا و بسیاری از نمایندگان (کنگره) نیز همواره اسرائیل را شریک حیاتی خود در منطقه دانسته اند".

آژانس توسعه جهانی ایالات متحده می گوید: "کمک آمریکا به تضمین این که اسرائیل بتواند در برابر تهدیدهای بالقوه منطقه، از لحاظ کیفیت، برتری نظامی خود را حفظ کند، کمک می کند."

این نهاد می افزاید: "هدفِ کمک آمریکا....تضمین این است که اسرائیل به حد کافی از امنیت برخوردار باشد تا بتواند برای دستیابی به یک توافق صلح با فلسطینیان و نیز صلح جامع منطقه ای، گام های لازم را بردارد."

برای دهه ها شالوده و اساس سیاست خارجی آمریکا، چه برای دموکرات ها و چه جمهوریخواهان مطمئن شدن از این بوده که اسرائیل بتواند در مقابل تهدیدهای منطقه ای از خود دفاع کند.

در برنامه انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا در سال 2020، "حمایت عدول ناپذیر" از اسرائیل منظور شده بود ولی اکنون برخی از چپگرایان حزب دموکرات تعهد کمک آمریکا را زیر سئوال برده اند.

سناتور برنی سندرز و سایر دموکرات ها در تلاشند تا مانع اجرای برنامه ای به ارزش 735 میلیون دلار شوند که بر اساس آن قرار است آمریکا تسلیحاتی با هدف گیری بسیار دقیق را به اسرائیل بفروشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها