کد خبر: 489580
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۳:۵۲:۴۷
| |

تحلیل نیویورک تایمز:

اسرائیل در مسیر رویگردانی از آمریکاست

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با پرداختن به موضوع رویگردانی تل آویو از واشنگتن با  تحلیل مکس فیشر (Max Fisher) خبرنگار امور بین الملل خودمی نویسد: اسرائیل که  دهها سال است به حمایت های سیاسی و نظامی آمریکا به شدت وابسته بوده، اما این موضوع مدتی است که تغییر کرده و اهرم های فشار تاثیر گذار آمریکا بر رفتارهای اسرائیل، کارایی خود را از دست داده است.

اسرائیل در مسیر رویگردانی از آمریکاست
کد خبر: 489580
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۳:۵۲:۴۷

اعتمادآنلاین| نیویورک تایمز در گزارشی نوشت باتوجه به آنچه درجنگ12روزه غزه گذشت، تحلیلگران می گویند تل آویو با وجود دریافت کمک های عظیم نظامی و اقتصادی از آمریکاطی پنج دهه گذشته، حالا بی سروصدا در حال روی برگرداندن از این متحد خود و در پیش گرفتن رویه نافرمانی از واشنگتن بعنوان بزرگترین حامی خود است.

به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز در حالی این گزارش را منتشر کرده که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به تل آویو به سر می برد.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با پرداختن به این موضوع با تحلیل «مکس فیشر» (Max Fisher) خبرنگار امور بین الملل خودمی نویسد: اسرائیل که دهها سال است به حمایت های سیاسی و نظامی آمریکا به شدت وابسته بوده، اما این موضوع مدتی است که تغییر کرده و اهرم های فشار تاثیر گذار آمریکا بر رفتارهای اسرائیل، کارایی خود را از دست داده است.

تحلیلگر این نشریه آمریکایی می نویسد: این وابستگی ممکن است سرانجام روزی به پایان رسد، درحالی که اسرائیل همچنان بهره مند از کمک های چشم گیر آمریکا است، اما کارشناسان مسائل نظامی امنیتی و تحلیلگران سیاسی می گویند تل آویو به آرامی و بی سرصدا درحال رسیدن به یک «خودمختاری» از آمریکا است.

«ویپین نارانگ» (Vipin Narang) از «موسسه فن آوری علوم سیاسی ماساچوست» که در زمینه «راهبرد اسرائیل» به مطالعه می پردازد دراین زمینه به نیویورک تایمزگفت: شاهد مستقل تر شدن اسرائیل از آمریکا هستیم.

اسرائیل نیاز یه تضمین های امنیتی آمریکا ندارد

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: اسرائیل خود را نیازمند به تضمین و کمک های امنیتی آمریکا در قبال دولت های همسایه خود نمی بیند و لزومی هم به اقدامات میانجی گرانه آمریکا بخصوص در زمینه مناقشه با طرف فلسطینی نمی بیند.

بی توجهی به فشارهای سیاسی آمریکا

تحلیلگر این نشریه آمریکایی نوشت: زمانی اسرائیل به تسلیحات نظامی آمریکا به شدت وابسته بود اما با گذشت زمان اکنون خود تولید و سازنده بسیاری از تسلیحات ضروری بصورت بومی شده است؛ به همین دلیل از لحاظ سیاسی نیز خود را مستقل تری یافته و کم تر به فشارهای واشنگتن بر اقدامات (جنایتکارانه علیه فلسطینیان) خود درمنطقه حساس بوده و وقعی نمی نهد.

نیویورک تایمز درادامه این گزارش نوشت: درحالیکه کمک های آمریکایی ها به اسرائیل همچنان در شرایط کاملا بالایی ادامه دارد، اما طی چند دهه گذشته بنیه اقتصادی آن توسعه یافته بطوریکه 10 درصد از بینه اقتصادی اسرائیل در اوایل دهه هشتاد قرن بیستم راکمک های اقتصادی آمریکا شامل می شد اما اکنون و در سال 2020 اسرائیل تنها نزدیک به چهار میلیارد دلار از آمریکا کمک اقتصادی دریافت کرد، یعنی سطح وابستگی اقتصادی آن به آمریکا به یک درصد رسیده است.

تحلیلگر نیویورک تایمز نوشت: اکنون شاهد آن بودیم که هفته گذشته واشنگتن چندان رغبتی برای مداخله در مناقشه (جنگ) به راه افتاده از سوی اسرائیل در باریکه غزه نبود و همچنین آنتونی بلینکن وزیرامورخارجه آمریکا نیز که به منطقه سفر کرده است اعلام داشت که واشنگتن مایل به از سرگیری مذاکرات صلح (سازش) بین اسرائیل و فلسطینیان نیست.

نیویورک تایمز درادامه تحلیل خود می نویسد: اکنون اسرائیل کوچک در پی کسب استقلال از بزرگترین حامی خود است.

نیویورک تایمز نوشت که اکنون پس از گذشته 50 سال شاهد آن بودیم که اهرم فشار آمریکا بر رژیم صهیونیستی در قضیه اقدام جنایتکارانه اخیر بر ساکنان باریکه غزه اثری نداشت و نوشت: این آمریکا بود که ارتش اسرائیل را ساخت و به آن استقلال سیاسی بخشیدو اکنون واشنگتن توان وارد کردن فشار بر آن را ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها