کد خبر: 488672
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۹:۵۰:۱۲
| |

گروه های مقاومت عراق:

نظامیان اشغالگر آمریکایی را هدف قرار می دهیم

پس از گفت وگوی راهبردی که اواسط فروردین ماه بین آمریکا و عراق صورت گرفت، مقتدی صدر در بیانیه ای خطاب به نیروهای مسلح عراق گفت که حق ندارند به نظامیان آمریکائی حمله کنند، اما اگر واشنگتن  از وعده خود برای خروج از عراق و نیز احترام به حاکمیت سیاسی و حریم هوایی کشور، او (صدر) هیچ حمله ای را بعید نمی داند.

نظامیان اشغالگر آمریکایی را هدف قرار می دهیم
کد خبر: 488672
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۹:۵۰:۱۲

اعتمادآنلاین| با گذشت حدود دو ماه از گفت وگوی راهبردی بغداد با واشنگتن و آغاز نشدن خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق؛ "ستاد هماهنگی مقاومت عراق" با انتشار بیانیه ای، از افزایش حملات خود علیه نظامیان آمریکایی خبر داد.

به گزارش ایرنا، درحالیکه به طور تقریبی هر روز کاروان های لجستکی آمریکا در عراق که تجهیزات نظامی ارتش این کشور را جابجا می کردند، مورد هدف بمب های کنار جاده ای قرار می گرفتند، روزهای اخیر حملات علیه نیروهای آمریکا کاهش یافته بود.

همچنین حملات راکتی و پهپادی به پایگاه های تحت سیطره آمریکا در عراق نیز مدتی است متوقف یا کمتر شده است.

پس از گفت وگوی راهبردی که اواسط فروردین ماه بین آمریکا و عراق صورت گرفت، «مقتدی صدر» در بیانیه ای خطاب به نیروهای مسلح عراق گفت که حق ندارند به نظامیان آمریکائی حمله کنند، اما اگر واشنگتن از وعده خود برای خروج از عراق و نیز احترام به حاکمیت سیاسی و حریم هوایی کشور، او (صدر) هیچ حمله ای را بعید نمی داند.

نیروهای مقاومت اسلامی عراق در همان زمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اگر شرط خروج نیروهای نظامیان آمریکا از عراق محقق نشود، نتایج این گفت وگو هیچ معنا و ارزشی نخواهد داشت و تعیین نکردن محدوده زمانی را به معنای تعلل، تاخیر و اتلاف مطالبات عنوان کردند.

این نیروها با اعلام تلویحی آتش بس اعلام کردند که با پایان آتش پس در صورتی که گفت وگوی راهبردی منجر به اعلام موعد نهایی خروج نیروهای اشغالگر از عراق نشود، با تمام قدرت و صلابت، حملات گسترده و دقیقی را علیه آنها آغاز خواهند کرد و دیگر درخواست مهلت از سوی برخی طرف های عراقی در انتظار نتایج گفت وگو یا مذاکرات سیاسی را قبول نخواهند کرد، بلکه راه حل نهایی را سلاح مقاومت با قدرت و یاری خداوند تعیین می کند.

سرانجام دیشب کمیته هماهنگی بین این گروه ها بیانیه ای منتشر و عنوان کرد که «پس از چندین مداخله توسط برخی سیاستمداران عراقی، مقاومت بیش از یک فرصت به دولت این کشور که در حال مذاکره با طرف آمریکایی در مورد سرنوشت نیروهای خارجی بود، اعطا کرد، اما آنچه از این گفت وگوها حاصل شد - به ویژه در دور مضحک دوم - بسیار بد و تاسف آور بود».


در ادامه این بیانیه آمده است: مقامات ارتش آمریکا گفتند که هیچ برنامه قریب الوقعی برای عقب نشینی نیروهای آنها از عراق وجود ندارد و این دولت بغداد است که از آنها خواسته، در کشور بمانند و دولت فعلی نیز این اظهارات را انکار نکرد که این مساله وضع را بدتر کرده است.

اشاره این بخش بیانیه به سخنان «میک کینزی» فرمانده «سنتکام» است که حدود یک ماه پیش در سخنانی جنجال برانگیز گفته بود که به رغم گفت وگوی راهبردی با عراق، "برای خروج از این کشور نه تصمیم قریب الوقوعی وجود دارد و نه تصمیمی دائمی و آمریکا به درخواست دولت واشنگتن در عراق مانده است". این سخنان باعث واکنش های منفی بسیاری در عراق شد.

هرچند مشاور امنیت ملی و رییس جمهوری عراق به پایبندی بر مفاد گفت وگوی راهبردی بغداد و واشنگتن تاکید کردند و حضور نیروهای آمریکا را "حضور غیرنظامیان" و برای "آموزش نظامی" خواندند، اما این حضور را "به درخواست دولت" عنوان کردند.

بیانیه نیروهای مقاومت عراق، دولت این کشور را "بی‌صداقت و بی‌صلاحیت" عنوان کرده که "قادر به تحقق اراده ملت عراق برای اخراج نیروهای اشغالگر از سرزمین خود و حفظ حاکمیت و دفاع از قانون اساسی آنها نیست".
در انتها نتایج گفت وگوی راهبردی را "کاملا مردود و در راستای اتلاف وقت" و ادامه حضور نیروهای آمریکا را "اشغالگری در زمین و آسمان" و "نقض مداوم قانون اساسی عراق و مصوبه مجلس" برشمردند که بی احترامی به خواسته ملت عراق است.

نظامیان آمریکا به رغم مصوبه پارلمان عراق در این کشور حضور دارند و آمار دقیقی نیز از تعداد نیروهای خود ارائه نمی دهند، اما دولت بغداد همواره مدعی است با "گفت وگو و مذاکره" توانسته "60 درصد" نیروهای نظامی خارجی را از کشور خارج کند. این نظامیان پایگاه های هوایی عین الاسد، بلد، ویکتوریا و الحریر را تحت سیطره داشته و همچنین به سفارت آمریکا در بغداد نیز تجهیزات منتقل کرده و کاروان های لجستیکی حامل تجهیزات مختلف سنگین و پیشرفته نیز از کشور کویت به عراق منتقل و یا از خاک این کشور به سوریه فرستاده می شوند.

نیروهای مقاومت عراق تاکید کردند که "امتناع آمریکا از خروج از عراق این پیام واضح را برای ما ارسال کرده است که آنها فقط زبان زور را می فهمند" و اعلام کردند که حملات خود علیه منافع و مواضع آمریکا در کشورشان را آغاز و تشدید خواهند کرد تا "آمریکا را مجبور به خروج" کنند.

پیشتر چندین گروه مقاومت اسلامی عراق با بیانیه هایی از وارد شدن مبارزه به مرحله جدید سخن گفتند و پس از چندی حملات پهپادی به پایگاه های تحت سیطره آمریکا ترتیب دادند که در نوع خود بی سابقه بود.

آمریکا مدعی است این پایگاه ها را برای تمرین نظامی نیروهای عراقی و آموزش نیروهای مسلح این کشور استفاده کرده و شرکت ها و پیمانکاران غیرنظامی را در این پایگاه ها اسکان داده و سازماندهی می کند.

«مصطفی الکاظمی» پس از گفت وگوی راهبردی بغداد با واشنگتن، کمیته ای فنی برای اجرایی کردن مفاد آن تشکیل داد، اما هنوز جلسه ای از این کمیته تشکیل نشده؛ در این رابطه «هادی العامری» رییس «ائتلاف الفتح» در پارلمان عراق و از چهره های ذی نفوذ سیاسی و نظامی، نیز چند روز پیش خواستار تشکیل هرچه سریعتر این کمیته و اخراج کامل نیروهای خارجی و بازگرداندن حاکمیت به عراق شده بود.

آمریکا به رغم ادعاهای خود از پایگاه های تحت سیطره برای جابجایی تجهیزات نظامی و رصدهای اطلاعاتی و جاسوسی از مرزها و سایر نقاط این کشور بوسیله پهپادها استفاده می کند. همچنین نظامیان اشغالگر آمریکایی در سوریه نفت و گندم این کشور را سرقت کرده و به پایگاه «الحریر» در اربیل در اقلیم کردستان عراق جابجا می کنند.

بعضا جابجایی تروریست های «داعش» و «قسد» (از گروه های کرد سوریه) نیز در قالب کاروان های لجستیکی و تجهیزاتی صورت می گیرد. یکی دیگر از ادعاهای آمریکا حضور نیروهای ائتلاف موسوم به بین المللی است که برای "آموزش های نظامی" در عراق حضور دارند.

مخالفان حضور آمریکا در عراق معتقدند که واشنگتن نه تنها خود حضور نظامی داشته و از آن برای تجسس اطلاعات بهره می برد که نیروهای ائتلاف به سرکردگی واشنگتن را هم در همین راستا در عراق سازماندهی می کند و این حضور به رغم تمام ادعاها "غیر نظامی" نیست.

صبح امروز (یکشنبه) در اولین روز اعلام پایان آتش بس گروه های مقاومت اسلامی عراق، یک کاروان لجستیکی آمریکا در شهر «ناصریه» در جنوب عراق مورد هدف قرار گرفت.

اخیرا شرکت آمریکایی معروف صنایع جنگی "لاکهید مارتین" اعلام کرد که به دلیل حملات پهپادی و راکتی به پایگاه «بلد» (محل دفتر و تجهیزات این شرکت) دیگر در عراق نمانده و این کشور را ترک خواهد کرد. مسوولان این شرکت اعلام داشتند که دولت عراق سعی داشته آنان را راضی به ماندن کند، اما موفق نشدند.

این شرکت گفته تا زمانی که دولت امنیت کارکنان این شرکت را تامین نکند به عراق بازنخواهد گشت و نیروهای خود را نیز به خارج از این کشور و بخشی از آنها به پایگاه الحریر در اربیل منتقل خواهد کرد.

هرچند نظامیان آمریکا سعی دارند حملات علیه منافع و مواضع خود را که توسط گروه های مقاومت صورت می گیرد به سازمان «الحشدالشعبی» عراق و نیز ایران نسبت می دهند، اما نه تنها هیچ مدرکی برای ادعای خود ندارند، بلکه این گروه ها نیز ارتباط خود را با ایران و هر کشور دیگری رد کرده اند. در یکسال و نیم گذشته ادامه حضور آمریکا در عراق بیش از 15 گروه مسلح اعلام موجودیت کرده که خود را مبارزان با اشغالگری می دانند.

میک کینزی چند روز پیش با الکاظمی دیدار و گفت وگو داشت. در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمد که کینزی وعده "خروج نظامیان ائتلاف" را داده، اما به زمان خروج اشاره ای نشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها