کد خبر: 488483
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۴:۴۲:۰۸
| |

خبرگزاری اسپانیا:

جنگ 12 روزه، دوستی بایدن و نتانیاهو را در معرض آزمایش قرار داد

خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی با عنوان درگیری 12 روزه فلسطین، دوستی بایدن و نتانیاهو را در معرض آزمایش قرار داد نوشت: دوستی چهار دهه ای بین جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گر چه در فشار آوردن به تل آویو برای پذیرش آتش‌بس به کمک بایدن آمد اما رفاقت بین این دو را در معرض آزمایش قرار داد.

جنگ 12 روزه، دوستی بایدن و نتانیاهو را در معرض آزمایش قرار داد
کد خبر: 488483
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۴:۴۲:۰۸

اعتمادآنلاین| خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی با اشاره به جنگ 12 روزه فلسطین نوشت: تغییر لحن جو بایدن در روزهای اخیر کاملا مشهود است؛ تغییر لحنی که با گذر از حمایت مطلق از حق دفاع برای اسرائیل به حمایت از آتش‌بس و توقف فوری درگیری‌ها محدود شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی با عنوان «درگیری 12 روزه فلسطین، دوستی بایدن و نتانیاهو را در معرض آزمایش قرار داد» نوشت: دوستی چهار دهه ای بین جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گر چه در فشار آوردن به تل آویو برای پذیرش آتش‌بس به کمک بایدن آمد اما رفاقت بین این دو را در معرض آزمایش قرار داد.

به نوشته افه، تماس‌های بایدن با نتانیاهو در حالی در یک هفته اخیر مداوم بوده که کاخ سفید، سیاست آمریکا برای توقف درگیری‌ها در نوار غزه بین اسرائیل و گروه مقاومت حماس فلسطین را «دیپلماسی شدید و خاموش» دانست.

بروس جنتلسون استاد دانشگاه داک آمریکا که از سال 2009 تا 2011میلادی به عنوان مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در دوران باراک اوباما نیز فعالیت داشته در گفت‌وگو با افه گفت: سابقه آشنایی بایدن و نتانیاهو به زمانی باز می‌گردد که نتانیاهو، نفر دوم سفارت اسرائیل در واشنگتن و بایدن سناتوری جوان و علاقمند به سیاست خارجی بود.

جنتلسون با یادآوری اینکه در موارد متعددی نتانیاهو علیه منافع ایالات متحده و حتی به گونه ای توهین‌آمیز با بایدن رفتار کرده، گفت: واقعا بین بایدن و نتانیاهو اعتماد زیادی وجود ندارد. نمونه بارز این بی اعتمادی، سفر بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال 2010 به اسرائیل است؛ زمانی که نتانیاهو بر دوستی و روابط نزدیک خود با بایدن تاکید کرد اما مدت زیادی نگذشت که این روابط متشنج شد.

جنتلسون اینطور ادامه داد: در آن سفر، بایدن احساساتی وقتی متوجه شد نتانیاهو به احترام مادرش در باغی در اورشلیم (بیت‌المقدس) درختی کاشته است، تحت تاثیر قرار گرفت. اما همزمان با سفر بایدن، اسرائیل از تصویب ساخت یکهزار و 600 واحد مسکونی جدید در بیت‌المقدس شرقی خبر داد و این مسئله منجر به بحرانی دیپلماتیک با دولت اوباما و بایدن شد.

بایدن در سال 2010 هر چند با هدف از سرگیری روند صلح خاورمیانه راهی سرزمین‌های اشغالی شد اما اقدام رژیم صهیونیستی در ساخت این واحدهای مسکونی در آن زمان با خشم فلسطینیان و انتقادهای بین‌المللی نیز روبرو شد.

این استاد علوم سیاسی تاکید کرد، رفتار نتانیاهو در آن زمان برای بایدن «توهین‌آمیز» بود اما از آنجا که بایدن یک شخصیت سیاسی با تجربه است به روابط با نتانیاهو ادامه داد.

جنتلسون با اشاره به مسئله توافق هسته ای با ایران به عنوان یکی دیگر از نقاط اختلاف بایدن و نتانیاهو گفت: اختلاف دیگر در سال 2015 زمانی رخ داد که دولت اوباما خواستار حمایت کنگره آمریکا برای پیوستن به توافق هسته ای با ایران شد و بایدن مسئول جلب حمایت در سنا بود؛ نتانیاهو در آن زمان دعوت جمهوری‌خواهان برای سخنرانی در کنگره را پذیرفت و در آن نشست پایبندی آمریکا به توافق برجام را مورد انتقاد قرار داد.

به عقیده این کارشناس سیاسی، به رغم فراز و نشیب‌ها، روابط این دو سیاستمدار حفظ شده اما تغییر لحن بایدن در روزهای اخیر کاملا مشهود است. تغییر لحنی که با گذر از حمایت مطلق از حق دفاع برای اسرائیل به حمایت از آتش‌بس و توقف فوری درگیری‌ها محدود شد.

به نوشته خبرگزاری اسپانیا، شاید بهترین راه برای توصیف رابطه بین این دو مقام سیاسی دقیقا همان جمله بایدن در سال 2014 باشد که خطاب به نتانیاهو گفت: یک کلمه از حرف‌هایت را باور نمی‌کنم اما دوستت دارم. عبارتی که در دوران روابط تنگاتنگ اسرائیل و دولت دونالد ترامپ به فراموشی سپرده شد اما بار دیگر با روی کار آمدن دولت دموکرات، بر مناسبات اسرائیل و آمریکا سایه انداخته است.

در پایان این گزارش آمده است: دنیس راس مذاکره کننده خاورمیانه در سه دولت ایالات متحده از جمله اوباما دیروز جمعه به وال استریت ژورنال گفت «نتانیاهو جهان را بین دوستان و دشمنان تقسیم می‌کند». وی با اشاره به اینکه نتانیاهو، بایدن را همیشه دوست می‌دانست، افزود: (نتانیاهوی) اسرائیلی می‌تواند انتقاد را بپذیرد اما اگر شما دشمن باشید، او بر عکس عمل می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها