کد خبر: 487386
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۰۸:۵۲:۵۷
| |

خلیلزاد:

موضع روسیه و چین درباره صلح افغانستان با نظر آمریکا همخوانی دارد

زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: سیاست‌های روسیه و چین در قبال افغانستان هم راستای ایالات متحده است و آنها نیز نظر مشابهی چون آمریکا درباره روند صلح و مذاکرات جاری دولت کابل و طالبان دارند.

موضع روسیه و چین درباره صلح افغانستان با نظر آمریکا همخوانی دارد
کد خبر: 487386
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۰۸:۵۲:۵۷

اعتمادآنلاین| نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در جریان جلسه‌ای که در کنگره آمریکا برگزار شد، گفت: روسیه و چین هم‌راستای ایالات متحده در روند مذاکرات بین طالبان و دولت کابل و روند صلح افغانستان قرار دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: سیاست‌های روسیه و چین در قبال افغانستان هم راستای ایالات متحده است و آنها نیز نظر مشابهی چون آمریکا درباره روند صلح و مذاکرات جاری دولت کابل و طالبان دارند.

وی ادامه داد: طرف‌های درگیر در افغانستان باید درباره تاریخ نشست در استانبول به نتیجه برسند و با پیشنهادهای خاص در این نشست شرکت کنند.

خلیلزاد افزود: ما از تمایل قطر، ترکیه و سازمان ملل برای برگزاری نشست مجدد در سطح عالی در استانبول استقبال می‌کنیم. طرف‌های درگیر در افغانستان باید خیلی زود بر روی تاریخ نشست توافق کنند. ما از آنها انتظار داریم تا پیشنهادهای قاطعی را نیز برای این نشست داشته باشند.

استانبول قرار بود میزبان کنفرانسی با حضور نمایندگانی از دولت کابل و طالبان به تاریخ 24 آوریل تا چهارم مه سال جاری میلادی و با ابتکار عمل آمریکا باشد اما این کنفرانس چند روز پیش از برگزاری به دلیل امتناع طالبان برای حضور در آن به حالت تعلیق درآمد.

طالبان اعلام کرد که تا زمانی که تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشده‌اند تمایلی به حضور در این نشست ندارد. دولت افغانستان و طالبان از سپتامبر گذشته میلادی در مذاکرات صلح دوحه، قطر شرکت کردند اما این نشست‌ها هیچ نقطه عطفی نداشته است.

مذاکرات در حالی برگزار شد که خشونت‌ها در افغانستان ادامه داشته است و غیرنظامیان مورد حمله قرار گرفته و درگیری‌ها بین نیروهای طالبان و دولت کابل ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

خلیلزاد در ادامه صحبت‌هایش در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت: طالبان پیشرفت‌هایی را در تحقق تعهداتش براساس توافق با آمریکا به دست آورده است که مهمترین آن توقف ارتباط با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده محسوب می‌شود اما واشنگتن به دنبال پیشرفت‌های بیشتر از سوی طالبان است.

وی ادامه داد: این توافق تاکید دارد که طالبان نباید میزبان هیچگونه گروه تروریستی باشد، نباید به آنها اجازه آموزش، تامین مالی و به خدمت گرفتن تروریست‌ها را بدهد چون این اقدامات تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا و متحدان آن است. طالبان همچنین پیشرفت‌هایی را در زمینه این تعهدات داشته است اما آمریکا به دنبال پیشرفت بیشتر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها