کد خبر: 486942
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۷:۱۶:۰۰
| |

ادامه تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای اسلامی

بعد از شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد از اتخاذ یک موضع واحد و محکوم کردن حملات اسراییل به غیرنظامیان غزه، دیپلمات‌های کشورهای اسلامی دور جدیدی از رایزنی‌های بین‌المللی برای فشار به اسراییل برای توقف این حملات را آغاز کرده‌اند.

ادامه تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای اسلامی
کد خبر: 486942
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۷:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از گذشت 8 روز از آغاز حملات رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین به شهروندان غزه، تلفات این جنگ در میان غیرنظامیان غزه به بیش از 230 نفر رسید. بعد از شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد از اتخاذ یک موضع واحد و محکوم کردن حملات اسراییل به غیرنظامیان غزه، دیپلمات‌های کشورهای اسلامی دور جدیدی از رایزنی‌های بین‌المللی برای فشار به اسراییل برای توقف این حملات را آغاز کرده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، وزرای خارجه پاکستان و ترکیه قرار است به نیویورک سفر کنند تا با رایزنی با نمایندگان کشورهای مختلف در سازمان ملل متحد این سازمان را وادار به موضع‌گیری در قبال جنایات اسراییل در غزه کنند و مصر و قطر نیز تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در فلسطین اشغالی را شدت بخشیده‌اند. سازمان‌های حقوق بشری در غزه اعلام کردند که در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه 63 مرکز دولتی، 16 مسجد و 23 مرکز تاسیسات خدماتی تخریب شده است. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از ابتدای جنگ غزه طی 8 روز اخیر هزار و 180 نقطه در مناطق مختلف نوار غزه را بمباران کرده است. یک مقام ارشد یونیسف اعلام کرده که اوضاع وحشتناکی در غزه جاری است. تنها ظرف 5 روز دست‌کم 40 کودک در غزه کشته شده‌اند و بیش از 30 مدرسه آسیب دیده است. این مقام یونیسف گفته است هیچ کجا برای کودکان در غزه امن نیست. شورای امنیت سازمان ملل متحد عاقبت جلسه‌ای بدون نتیجه برای بررسی این درگیری‌ها برگزار کرد.

هر چند دولت‌های تونس، چین و نروژ از هفته گذشته درخواست برگزاری چنین جلسه‌ای را مطرح کرده ‌بودند اما دولت امریکا با برگزاری این نشست مخالفت می‌کرد. نهایتا نشست یکشنبه ‌شب هم بدون رسیدن به یک قطعنامه یا بیانیه مشترک به دلیل مخالفت امریکا پایان یافت. در بیانیه مشترکی هم که 3 کشور چین، نروژ و تونس قرائت کردند نسبت به وضعیت غزه و افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی عمیق کردند و خواستار پایان فوری جنگ‌ها، احترام کامل به قوانین بین‌المللی از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حمایت از غیرنظامیان به ویژه کودکان شدند.

در این بیانیه آمده است: ما خواستار توقف فوری همه اقدامات خشونت‌آمیز، تحریک، تخریب و تخلیه هستیم. علاوه بر این ما در مورد تنش‌ها و خشونت‌ها در شرق قدس به ویژه در اماکن مقدسه و اطراف آن از جمله در مسجدالاقصی ابراز نگرانی می‌کنیم. ما خواستار اعمال حداکثر خویشتنداری و احترام به وضعیت موجود تاریخی در اماکن مقدس هستیم. این 3 کشور بر حمایت خود از راه‌حل مذاکره دو کشور تاکید کردند و خواستار تشدید و تسریع تلاش‌های دیپلماتیک و پشتیبانی در جهت رسیدن به این هدف شدند.روز دوشنبه منابع فلسطینی از شهادت یک فرمانده نظامی جنبش جهاد اسلامی در حمله صهیونیست‌ها به جبالیا در شمال غزه خبر داد. ارتش صهیونیستی نام این فرد را هشام ابو هربید، فرمانده تیپ شمال جهاد اسلامی در غزه اعلام کرده است.

همزمان گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس هم از حمله موفق موشکی به یک ناو نظامی اسراییلی در دریای مدیترانه خبر داده‌اند. مقام‌های غزه از احتمال پایان یافتن ذخیره مواد غذایی و حیاتی در این منطقه تحت محاصره خبر داده‌اند و بیمارستان‌های این منطقه به دلیل افزایش حجم مجروحین حملات اسراییل به مناطق مسکونی با مشکل کمبود جا مواجه هستند.

سازمان پزشکان بدون مرز از کمبود دارو در باریکه غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی به این‌ باریکه ابراز نگرانی کرد. «محمد اشتیه» نخست‌وزیر فلسطین به دنبال حملات مجدد نیروهای اشغالگر قدس به مناطقی از نوار غزه در هشتمین روز این حملات تاکید کرد: رژیم صهیونیستی طرح‌های آتش را نادیده گرفته است. او تصریح کرد: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا جلوی تجاوزات ارتش اسراییل به غزه را بگیرند.

رایزنی‌های دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی


تلاش‌های برخی دولت‌های منطقه برای توقف حملات اسراییل به غزه در طول هفته گذشته همچنان ادامه پیدا کرده است. دولت‌های قطر و مصر، که پیش از این سابقه موفقی در برگزاری آتش‌بس در نوار غزه داشتند، بار دیگر برای میانجی‌گری میان اسراییل و گروه‌های مقاومت فلسطینی تلاش خود را آغاز کرده‌اند. روز یکشنبه، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در گفت‌وگویی تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر در مورد وضعیت فلسطین اشغالی گفت‌وگو کرد.

رییس‌جمهور مصر از تلاش این کشور برای آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها خبر داد. «عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر هم شامگاه یکشنبه در محل اقامت خود در پاریس گفت: اوضاع کنونی نیاز بسیار فوری و واضح به بازگشت آرامش و توقف خشونت و تمام درگیری‌ها دارد. او افزود: ما همواره در این راستا تلاش می‌کنیم و امید همواره وجود دارد و در حال حاضر همه باید برای پایان دادن به خشونت‌ها تلاش کنیم. همچنین وزیرامور خارجه پاکستان قرار است امروز برای حضور در سازمان ملل عازم نیویورک شود. جایی که منابع دیپلماتیک گفتند او با همتای ترکیه‌ای خود قرار است ابتکار مشترکی را برای حمایت از مردم فلسطین و کمک به جلوگیری از تهاجم اسراییل ارایه کند. به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستانی روز دوشنبه اعلام کردند:«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه این کشور با هدف طرح مساله فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل و تلاش مشترک با ترکیه برای ترغیب جامعه جهانی جهت جلوگیری از حملات رژیم صهیونیستی امروز عازم نیویورک می‌شود. منابع آگاه گفتند:«مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز به نیویورک سفر خواهد کرد تا با همتای پاکستانی خود ابتکار مشترک برای دفاع از حقوق ملت فلسطین را ارایه کند.


«فریدون سینیرلی ‌اوغلو» نماینده ترکیه در سازمان ملل در نامه‌ای به ریاست شورای امنیت با بیان اینکه حملات رژیم صهیونیستی به اماکن آموزشی و درمانی تحت مدیریت «آنروا» جنایت جنگی است، نوشت:«از زمان آغاز تجاوزهای اسراییل بیش از 40 کودک در غزه جان خود را از دست دادند. اگر یک کلاس درس مملو از کودکان را در جایی دیگر [از جهان] منفجر می‌کردند چند روز طول می‌کشید تا شورای امنیت جلسه علنی برگزار کند؟» این دیپلمات ترکیه‌ای از سازمان ملل پرسید:«چه چیزی می‌تواند انفعال کنونی شورای [امنیت] در قبال چنین قتل‌عام انسانی که از تلویزیون مستقیم پخش می‌شود، توجیه کند؟ سکوت کردن در برابر حملات بی‌ملاحظه اسراییل به فلسطینی‌ها فقط به جسورتر شدن بنیامین نتانیاهو کمک می‌کند.» بر اساس این گزارش، سینیرلی‌اوغلو با بیان اینکه سکوت در برابر صهیونیست‌ها بود که آنها را به اجرای بزرگ‌ترین عملیات نظامی علیه نوار غزه از سال 2014 ترغیب کرد، ادامه داد:«شورای امنیت باید فورا حملات اسراییل به فلسطینی‌ها را متوقف کند».


تماس‌های تلفنی بلینکن با وزرای خارجه کشورهای عربی


همزمان با این رایزنی‌ها، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا هم در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای خارجه 3 کشور عربی تلفنی گفت‌وگو کرد. بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه قطر، دیپلمات‌های ارشد امریکا و قطر در خصوص «حملات اخیر اسراییلی به نمازگزاران در مسجدالاقصی و نوار غزه» گفت‌وگو کرده‌اند. وزارت خارجه امریکا در روایتی متفاوت موضوع این گفت‌وگو را «تلاش‌ها برای بازگرداندن آرامش به اسراییل و کرانه باختری و غزه در پی تلفات تراژیک غیرنظامی» عنوان کرده است. ثانی در گفت‌وگو با بلینکن خواستار اقدام فوری سازمان‌های بین‌المللی برای توقف حملات وحشیانه چندین باره اسراییل به غزه و مسجد مقدس الاقصی شد. بلینکن در گفت‌وگوهای دیگر با سامح شکری، وزیر خارجه مصر و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی هم در این زمینه رایزنی کرد. قرار است امروز وزرای خارجه کشورهای اروپایی نیز در جلسه ویدیوکنفرانس خشونت‌های جاری علیه فلسطینیان را بررسی کنند.


بیانیه سناتورهای دموکرات برای توقف خشونت‌ها در فلسطین اشغالی


28 سناتور دموکرات امریکایی با امضای بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت‌ها در غزه شده‌اند. در این بیانیه آمده است: برای جلوگیری از کشته شدن بیشتر غیرنظامیان و برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در سرزمین‌های فلسطینی، ما خواستار آتش‌بس سریع هستیم. در بیانیه‌ای مشابه، سناتور کریس مورفی و سناتور تد یانگ، دو عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای امریکا هم خواهان توقف خشونت‌ها از سوی دو طرف شده‌اند. با این حال رهبر دموکرات‌های سنای امریکا، چاک شومر و رییس مجلس نمایندگان نانسی پلوسی، حاضر به امضای این بیانیه نشده‌اند و اعلام کرده‌اند با موضع‌گیری کاخ سفید مبنی بر مشروعیت اقدام‌های اسراییل به عنوان «اقدامات دفاعی» همراهی می‌کنند.


اعتصاب فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی 1948


در حمایت از مردم غزه


کلیه مشاغل عمومی، مراکز دانشجویی و تجاری در کرانه باختری و اراضی اشغالی سال 1948 به منظور اعلام همبستگی با مردم قدس و غزه برای نخستین‌ بار طی چند دهه اخیر برای روز سه‌شنبه خواستار اعتصاب عمومی و نافرمانی مدنی سراسری شدند. به نوشته پایگاه خبری «عربی 21» شوراهای اتحادیه دانشجویی در دانشگاه‌های فلسطینی در کرانه باختری فردا را روز اعتصاب فراگیر اعلام کردند و طی فراخوانی از همه بخش‌ها، مشاغل عمومی و خصوصی و اماکن تجاری خواستند تا برای اعلام حمایت از مردم مقاوم قدس و نوار غزه روز سه‌شنبه در اعتصابی فراگیر مشارکت کنند. این در حالی است که از روز شنبه(15 مه) کلیه مکان‌های تجاری و مغازه‌ها در شهر رام‌الله برای اعلام همبستگی با خانواده‌های شهدای فلسطینی و اعتراض به تجاوزهای نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست علیه مردم فلسطین در سراسر این کشور تعطیل شده‌اند. کاربران فلسطینی در شبکه اجتماعی توییتر نیز با بازنشر این فراخوان با هشتگ‌های «تضامنا_مع_غزه» و (Solidarity_With_Gaza) به معنای همبستگی با غزه خواستار مشارکت حداکثری ساکنان کرانه باختری و اراضی اشغالی 1948 در این نافرمانی مدنی شدند.

خطیب‌زاده: اقدام‌های رژیم اشغالگر جنایت علیه بشریت است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه در نشست خبری هفتگی‌اش با رسانه‌ها اظهار کرد: استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی- اسلامی نیست بلکه یک مسوولیت جهانی است و جمهوری اسلامی ایران- همراه با ملل اسلامی و کلیه ملل آزاده جهان که متعهد به دفاع از مظلوم هستند- در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده است و از دولت‌ها و سازمان‌های مسوول بین‌المللی می‌خواهد که به بی‌طرفی غیرقابل قبول خود در قبال متجاوز پایان دهند. همچنین از ملت‌ها، سازمان‌ها و دولت‌های مسلمان به ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت می‌کنیم تا در یک جبهه واحد در مقابل تجاوز آشکار و اقدامات تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی در کنار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین قرار گیرند.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اقدمات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است و باید به عنوان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت مورد شناسایی قرار گیرد. او ادامه داد: به علاوه به جامعه بین‌المللی هشدار می‌دهیم که رژیم صهیونیستی با تلاش در ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در تمام منطقه به دنبال رسیدن به اهداف شوم و خطرناکی است که سرانجام، صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار می‌دهد. در همین راستا از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم به ماموریت و وظیفه ذاتی خود عمل کند و با فشار بر رژیم جعلی اسراییلی جهت پایان دادن فوری به عملیات تجاوزکارانه و تروریستی خود اجازه ندهد که حقوق مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس و حامیان این رژیم تجاوزکار پایمال شود.


سخنگوی وزارت خارجه افزود: در پایان تاکید می‌کنم که تنها راه‌حل عادلانه مساله فلسطین، اجرای همه‌پرسی مردمی با مشارکت همه ساکنان واقعی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در راستای حق تعیین سرنوشت است. امیدوارم به زودی شاهد لحظه‌ای باشیم که با دیدن فلسطین آزاد شده، امن و بدون اشغال دیدگانمان روشن شود. وما النصر الا من عندالله العزیز الحکیم. او همچنین گفت: امیدوارم به ‌زودی آرمان فلسطین محقق شود و شاهد آزادی فلسطین باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها