کد خبر: 486564
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۰۷:۳۰:۵۱
| |

جنایت علیه راویان جنایت

به نوشته کمیته بین‌المللی حمایت از روزنامه‌نگاران اسراییل در طول یک هفته گذشته دفاتر بیش از 10 رسانه عربی و بین‌المللی را هدف حملات مستقیم خود قرار داده است.

جنایت علیه راویان جنایت
کد خبر: 486564
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۰۷:۳۰:۵۱

اعتمادآنلاین| در هفتمین روز از حملات رژیم اشغالگر فلسطین به غزه، تلفات فلسطینیان از 180 شهید از جمله بیش از 50 کودک عبور کرد. افزایش تلفات غیرنظامی فلسطینیان، به ویژه در میان کودکان و زنان در حالی اتفاق می‌افتد که ارتش اسراییل با هدف قرار دادن دفاتر رسانه‌ها در نوار غزه، سعی در خاموش کردن صدای رسانه‌ها و پنهان کردن جنایاتش از دید افکار عمومی جهان دارد.

به گزارش روزنامه اعتماد، به نوشته کمیته بین‌المللی حمایت از روزنامه‌نگاران اسراییل در طول یک هفته گذشته دفاتر بیش از 10 رسانه عربی و بین‌المللی را هدف حملات مستقیم خود قرار داده است. روز یکشنبه حملات هوایی اسراییل به مناطق مسکونی غزه دست‌کم 33 شهید بر جای گذاشت و دو ساختمان بزرگ مسکونی دیگر در این نوار سرزمینی تحت محاصره از خاک فلسطین با خاک یکسان شد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، جنگنده‌های اسراییلی روز یکشنبه منزل یحیی سنوار از رهبران ارشد حماس را نیز هدف حمله قرار دادند. در برابر این جنایات، گروه‌های مقاومت غزه به موشک‌باران بی‌وقفه سرزمین‌های اشغالی مجاوز غزه و عمق مناطق اشغالی در شمال و شرق سرزمین فلسطین ادامه می‌دهند. اوری گوردین، فرمانده جبهه داخلی ارتش رژیم اشغالگر گفته است که از دوشنبه هفته گذشته که نبردهای اخیر اسراییل علیه غزه آغاز شده است بیش از 3000 موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. به گفته این مقام ارتش اشغالگر در هیچ نبردی تاکنون با این شدت حملات به سمت سرزمین‌های اشغالی صورت نگرفته است و نسبت موشک‌های شلیک شده به تعداد روزها از تمام نبردهای گذشته از جمله جنگ 33 روزه لبنان و درگیری‌های تمام سال 2019 با غزه، بیشتر بوده است.


در طول مدتی که حملات اسراییل به مناطق مسکونی غزه ادامه دارد بیش از 5 هزار فلسطینی مجروح شده‌اند. همزمان ارتش و نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر در کرانه باختری هم در سرکوب اعتراضات شهروندان قدس و دیگر شهرهای کرانه باختری تاکنون 13 فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند. در برابر ارتش اسراییل از کشته شدن10 اسراییلی بر اثر حملات موشکی مقاومت به سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهد. جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بامداد یکشنبه با صدور بیانیه‌ای حملات جنایتکارانه دشمن صهیونیستی به مناطق مسکونی و خانه‌های فلسطینیان در نوار غزه را به‌شدت محکوم کرد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این جنبش تاکید کرد که سران رژیم صهیونیستی به خاطر شدت ضربات مقاومت به اراضی اشغالی دیوانه شده‌اند. این جنبش تاکید کرد که دشمن صهیونیستی هر جنایتی را علیه غیرنظامیان مرتکب شود، تاوان آن را بلافاصله خواهد داد و مقاومت قادر است ضرباتی سخت و دردناک به آن وارد کند.

حمله به رسانه‌ها


حمله روز شنبه جنگنده‌های اسراییلی به برج الجلا که محل استقرار دفاتر رسانه‌های بین‌المللی در نوار غزه بود، با واکنش گسترده بین‌المللی مواجه شده است. کارشناسان حقوق بشر این اقدام را در ابعاد جنایت جنگی توصیف کرده‌اند و تحلیلگران رسانه‌ای معتقدند که اسراییل با این اقدام جنایتکارانه و از بین بردن دفاتر رسانه‌ای در نوار غزه، قصد دارد جنایات خود علیه شهروندان غیرنظامی را از دید رسانه‌ها پنهان کند. این نخستین‌بار نیست که در طول نبردهای اخیر، ارتش اسراییل دفاتر رسانه‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد. به نوشته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در طول یک هفته گذشته، اسراییل به دو ساختمان دیگر یعنی برج الجوهره و برج الشروق که میزبان دفاتر تعدادی از رسانه‌های عرب‌زبان بوده است هم محله کرده و آنها را از بین برده است. به نوشته این نهاد بین‌المللی دفاتر رسانه‌هایی همچون تلویزیون العربی، روزنامه و پایگاه خبری فلسطین، تلویزیون التجاه وابسته به کتائب حزب‌الله عراق، تلویزیون الکوفیه، نزدیک به جنبش فتح، تلویزیون المملکه، وابسته به دولت اردن، خبرگزاری سبق، نزدیک به حماس، پایگاه خبری البوابه 24، خبرگزاری الوطنیه، نهاد انجمن روزنامه‌نگاران فلسطینی، تلویزیون و رادیو الاقصی، روزنامه القدس تودی، روزنامه الحیات‌الجدیده و موسسه رسانه‌ای PMP در این دو برج قرار داشتند که هفته گذشته هدف حمله ارتش اسراییل قرار گرفته‌اند.


اسراییل در برابر مدعی شده است که ساختمان مذکور محل استقرار نیروهای حماس بوده است. حساب کاربری ارتش اسراییل در توییتر با انتشار پیامی مدعی شده است که یگان‌های اطلاعات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در این ساختمان مستقر بودند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر هم مدعی شده است که این ساختمان یک ساختمان «بی‌گناه» نبود. این ادعا با تکذیب مالک ساختمان و مدیران رسانه‌های بین‌المللی مستقر در برج الجلا مواجه شده است. مدیرعامل خبرگزاری آسوشیتدپرس این اقدام ارتش اسراییل را بهت‌آور و هولناک توصیف و تاکید کرده است که اسراییلی‌ها از استقرار دفتر این رسانه در این ساختمان با خبر بوده‌اند. به نوشته الجزیره، کمتر از یک ساعت پیش از حمله به این ساختمان، ارتش اسراییل در تماس با مالک آن هشدار داده‌بود که تمام ساکنین باید از آن خارج شوند، چرا که قرار است با حمله به این ساختمان دوازده طبقه آن را با خاک یکسان کند. دوربین شبکه تلویزیونی الجزیره بعد از باخبر شدن از این مساله به صورت زنده و مستقیم حمله و تخریب این ساختمان را از این شبکه تلویزیونی پخش کرد.


روز یکشنبه، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در تماس تلفنی با مدیر خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس، حمله به این ساختمان را مورد انتقاد قرار داد. بر اساس بیانیه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، بلینکن در این گفت‌وگو تلفنی با‌گری پروییت، مدیرعامل ای‌پی «حمایت غیرقابل تغییر از روزنامه‌نگاران و سازمان‌های رسانه‌ای در سراسر جهان» را به اطلاع او رسانده است و «بر غیرقابل جایگزین بودن اطاع‌رسانی رسانه‌های مستقل از مناطق درگیری در جهان» تاکید کرد. سخنگوی کاخ سفید روز شنبه در واکنش به تخریب برج الجلا در غزه که محل استقرار دفاتر رسانه‌های خارجی بود، از رژیم صهیونیستی خواست از ایمنی و امنیت روزنامه‌نگاران اطمینان یابد.


مصطفی سواق، مدیرکل شبکه رسانه‌ای الجزیره، حمله به دفتر این رسانه در غزه را «نقض آشکار حقوق بشر و جنایت جنگی» توصیف کرده است و از جامعه جهانی خواسته تا این اقدام را مکوم کنند و «اسراییل را به خاطر حملات عامدانه به روزنامه‌نگاران و موسسات رسانه‌ای مورد محاکمه قرار دهند.» ایگناسیو، میگوئل دلگادو، مدیر منطقه‌ای کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در واکنش به این حمله در بیانیه‌ای تاکید کرد: «بمباران و تخریب دفاتر رسانه‌ها و به خطر انداختن جان خبرنگاران توسط اسراییل کاملا غیرقابل قبول است، به ویژه زمانی که مقام‌های اسراییلی از محل استقرار این رسانه‌ها با خبر هستند. مقام‌های اسراییلی باید تضمین دهند که روزنامه‌نگاران می‌توانند بدون نگرانی از جان و امنیت‌شان به کار خود ادامه دهند.»

عفو بین‌الملل: اسراییل جنایت علیه بشریت مرتکب می‌شود


صالح حجازی، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا در گفت‌وگو با الجزیره گفته است که اسراییل تلاش می‌کند اقداماتش را در غزه پنهان کند و از سال 2012 تاکنون اجازه ورود تیم تحقیقات عفو بین‌الملل به نوار غزه را نداده است. این فعال حقوق بشر گفته است: «در حال حاضر پرونده تحقیقات جنایت جنگی اسراییل در دیوان کیفری بین‌المللی مفتوح است و ما از این دیوان می‌خواهیم که به حادثه اخیر حمله به ساختمان رسانه‌ها در نوار غزه رسیدگی کند.» مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در واکنش به ادعای رژیم اسراییل در خصوص حضور نیروهای حماس در این ساختمان تاکید کرده است: «حتی اگر هدف موجه نظامی هم در این ساختمان وجود داشته‌باشد، حمله به این شکل و تخریب کامل ساختمان یک اقدام غیرمتناسب و در نتیجه غیرمشروع است.» حجازی معتقد است: «چنین اقدامات نامتناسبی در ابعاد جنایت جنگی ارزیابی می‌شود به اضافه اینکه استمرار الگوی همیشگی مجازات دسته‌جمعی علیه شهروندان غیرنظامی در غزه است.» به گفته این فعال حقوق بشر از زمان آغاز حملات اسراییل تاکنون دست‌کم 51 ساختمان مسکونی غیرنظامی تخریب شده‌اند.


جواد مهدی، مالک برج 12 طبقه‌ای که دفاتر رسانه‌های خارجی مستقر در غزه در آن قرار داشت اظهارات مقام رژیم اشغالگر در خصوص حضور نیروهای حماس در این ساختمان را تکذیب کرده است. مالک برج الجلا گفته است هیچ شواهدی برای اثبات این ادعا توسط اسراییل ارایه نشده است. او گفته است: «در کنار مستاجران مسکونی، چند دفتر وکالت، مهندسی و رسانه‌ای، از جمله دفتر الجزیره و آسوشیتدپرس در ساختمان بود و هیچ فعالیت دیگر در آن انجام نمی‌شد.»

نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا


جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده است که وزرای خارجه 27 کشور عضو این اتحادیه روز سه‌شنبه در نشستی مجازی اوضاع جاری در فلسطین را بررسی می‌کنند. جوزپ بورل در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «در نتیجه استمرار تنش‌های میان اسراییل و فلسطین و افزایش غیرقابل قبول تلفات غیرنظامی، من جلسه فوق‌العاده تله‌کنفرانس مجازی وزرای خارجه اتحادیه اروپا را روز سه‌شنبه برگزار می‌کنم. ما در این جلسه بهترین واکنش ممکن از سوی اتحادیه اروپا به خشونت‌های جاری را مورد بحث و هماهنگی قرار می‌دهیم.»


وزیر خارجه چین روز یکشنبه به عدم واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد به خشونت‌های اسراییل علیه غزه واکنش نشان داد. ونگ‌ئی که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، ایالات متحده امریکا را به علت به تاخیر انداختن برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی موضوع مورد انتقاد قرار داد. تونس از سوی کشورهای عربی عضو سازمان ملل متحد درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت برای محکوم کردن حملات اسراییل به غزه را خواستار شده است. خبرگزاری شینهوا به نقل از ونگ‌ئی، وزیر خارجه چین نوشته است: «متاسفانه شورا تاکنون از رسیدن به یک توافق بازمانده است و ایالات متحده امریکا همچنان در جناح مخالف عدالت بین‌الملل قرار گرفته است.» هر چند قرار بود جلسه شورای امنیت سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شود، اما ایالات متحده امریکا تا روز یکشنبه از برگزاری این جلسه جلوگیری کرده‌بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها