کد خبر: 484846
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

بامداد خونین مسجدالاقصی

نظامیان رژیم صهیوننیستی در جدیدترین خشونت‌های خود علیه مردم مظلوم فلسطین، صبح دیروز به سمت مسجدالاقصی یورش بردند و تلاش کردند با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی، نمازگزاران فلسطینی را متفرق کنند و درنتیجه شمار زخمی‌ها تا بعد از ظهر دیروز به 305 نفر نیز رسید.

بامداد خونین مسجدالاقصی
کد خبر: 484846
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در ادامه درگیری‌ها در شهر قدس، روز گذشته، نظامیان رژیم صهیونیستی به مناسبت جشن سالانه اشغالگری خود در قدس شریف، به فلسطینیانی که از روز جمعه در بیت‌المقدس و خارج از مسجدالاقصی به‌سر می‌برند، حمله کردند و بیش از 305 نفر از آنان را زخمی کردند. به گفته جمعیت هلال احمر فلسطین، حال دست‌کم 80 نفر از آنان وخیم است.

به گزارش روزنامه ایران، برخی منابع نیز از شهادت یک فلسطینی در این یورش خبر دادند. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، نظامیان رژیم صهیونیستی در جدیدترین خشونت‌های خود علیه مردم مظلوم فلسطین، صبح دیروز به سمت مسجدالاقصی یورش بردند و تلاش کردند با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی، نمازگزاران فلسطینی را که برای اقامه نماز صبح در مسجدالاقصی حاضر شده بودند، متفرق کنند و فضا را برای راهپیمایی جوانان صهیونیست افراطی که قرار بود عصر دیروز در قدس شرقی حاضر شده و سالگرد اشغالگری خود در قدس را جشن بگیرند، فراهم آورند. عصر دیروز نیز رژیم صهیونیستی ضمن صدور مجوز راهپیمایی یهودیان مسیر این راهپیمایی را که از محله الشیخ جراح و شهرک قدیمی در قدس شرقی عبور خواهد کرد، تغییر نداد که موجب خشم فلسطینیان شد.


در نتیجه این یورش صدها نفر زخمی شدند که بنا بر اعلام هلال احمر فلسطین شمار این زخمی‌ها تا بعد از ظهر دیروز به 305 نفر نیز رسید. در جریان این یورش شش روزنامه نگار فلسطینی نیز بدلیل گاز اشک آور مجروح شدند. یکی از آنها نیز مورد حمله باتوم به دستان صهیونیست‌ها قرار گرفت. «نور مثور»، زن فلسطینی که برای عبادت‌های ویژه ماه رمضان شب را در مسجدالاقصی به سر برده بود و از نخستین دقایق درگیری‌ها شاهد حملات نظامیان اسرائیلی بود، می‌گوید: «تیراندازها در همان ابتدای یورش، به پشت‌بام مسجد رفتند و شروع به شلیک گلوله‌های پلاستیکی کردند. همزمان با آنها تعداد زیادی از نظامیان صهیونیست هم از جهات مختلف وارد صحن مسجد شده و به نمازگزاران و عبادت‌کنندگان حمله کردند. آنها با باتوم نه فقط به فلسطینیان که به پرستاران اورژانس‌هایی که در محل حاضر شدند هم حمله کردند.» نظامیان رژیم صهیونیستی با وجود این حملات نتوانستند مقاومت فلسطینیان را بشکنند، و ظهر دیروز پس از 4 ساعت درگیری شدید با فلسطینیان، مسجدالاقصی را ترک کردند و فلسطینیان نیز به صحن این مسجد بازگشتند.


پیش از حملات صبح دیروز جمعیت هلال احمر فلسطین خبر داده بود، دردرگیری‌های جمعه تا پایان روز یکشنبه 570 فلسطینی زخمی شدند که با احتساب آمار دیروز شمار آنها به 848 نفر رسید. یکشنبه شب همچنین یونیسف در آماری خبر داده بود، دردرگیری‌های جمعه تا یکشنبه 29 کودک فلسطینی زخمی شدند.


واکنش‌های داخلی و جهانی


به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تداوم درگیری‌ها در شهر قدس که از روز جمعه آغاز شده و ناظران نقطه پایانی بر آن نمی‌بینند، باعث نگرانی‌های بین‌المللی و انتقادهای جهانی از رژیم صهیونیستی شده است. پیش از حملات دیروز «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا روز یکشنبه مراتب نگرانی جدی امریکا از اوضاع بیت‌المقدس را اعلام کرد. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز مراتب نگرانی خود را از وضعیت فلسطینیان اعلام داشت. «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان هم در توئیتی نوشت: «بار دیگر بر حمایت از مردم فلسطین تأکید کرده و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم برای محافظت از حقوق مشروع آنان اقدام کنند.»


در همین حال اتحادیه عرب اعلام کرد، امروز (سه‌شنبه) نشستی در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه برگزار می‌کند تا به مسائل روز فلسطینیان پرداخته شود. پیشتر بنا بود این نشست در سطح نمایندگان برگزار شود که به درخواست فلسطین سطح آن به وزرای خارجه افزایش یافت. پارلمان عربی هم اعلام کرد، روز چهارشنبه نشستی فوق‌العاده برگزار و اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در قدس را بررسی خواهد کرد. این در حالی است که همزمان مصر و اردن نیز که دارای روابط دیپلماتیک با تل‌آویو هستند، اقدام به احضار سفیر و کاردار این رژیم در قاهره و امان به منظور ادای توضیح درباره خشونت‌های اخیر کردند.

در داخل فلسطین نیز «مصطفی برغوثی»، دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین، یورش نظامیان صهیونیست را عملی جنایتکارانه توصیف کرد و گفت: «شوکه‌آورترین اقدام آنها حمله‌ای بود که به کادر درمان حاضر در مسجدالاقصی کردند. این سندی دیگر از رفتار نژادپرستانه آنان است.» به گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، «ایمن عوده»، نماینده عرب کنست نیز در نشستی خبری علت خشونت‌های اخیر رژیم صهیونیستی را سیاست‌های تبعیض‌آمیز این رژیم در قبال فلسطینیان دانست. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نیزبا تاکید بر اینکه حمله به مسجد الاقصی یک جنگ دینی است، اعلام کرد که دشمن صهیونیستی بهای سنگینی را خواهد پرداخت. این در حالی است که قرار بود، دیشب شورای امنیت سازمان ملل در نشستی به موضوع قدس و حوادث اخیر آن بپردازد. این نشست در حالی برگزار شد که پیش از آن قیس سعید، رئیس جمهوری تونس در تماسی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین رخدادهای اخیر و تحولات در شهر اشغالی قدس را مورد بررسی قرار داد و بر ایستادگی تونس در کنار مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع خود جهت آزادی و استقلال در کشوری با پایتختی قدس شریف تأکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها