کد خبر: 482183
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۲:۰۸:۰۰
| |

ادعای نیویورک تایمز:

ترامپ دستور حمله به مناطق غیرنظامی افغانستان و سوریه را صادر کرد

کاخ سفید اسنادی را  فاش کرده که نشان می‌دهد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال 2017 به طور مخفیانه مقرراتی را با هدف عملیات اقدام مستقیم ضدتروریستی در خارج از محدوده مناطق جنگی در کشورهایی همچون افغانستان و سوریه صادر کرده است.

ترامپ دستور حمله به مناطق غیرنظامی افغانستان و سوریه را صادر کرد
کد خبر: 482183
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۲:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه نیویورک تایمز نوشت: کاخ سفید اسنادی را فاش کرده که نشان می دهد دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال 2017 به طور مخفیانه مقرراتی را با هدف عملیات اقدام مستقیم ضد تروریستی در خارج از محدوده مناطق جنگی در کشورهایی همچون افغانستان و سوریه صادر کرده است.

این روزنامه آمریکایی می افزاید: هر چند دولت بایدن بخش هایی از این سند فاش شده را سانسور کرده اما بخش های قابل رویت آن گواه آن است که در دولت ترامپ، فرماندهان میدانی می توانستند درباره حملاتی تصمیم گیری کنند که در محدوده مجموعه مقرراتی در خصوص «اصول عملیاتی» بود که این اصول شامل این مساله می شد که باید «تقریبا» مطمئن می شدند که در جریان عملیات غیرنظامیان کشته نمی شوند.

به گزارش ایرنا، با این حال این مقررات دوران ترامپ استثناهایی نیز قائل بود و بیان می کرد «در صورت ضرورت» می تواند این اصول را تغییر داد.

دولت بایدن در اولین روز روی کار آمدن، این مقررات را تعلیق و سیاستی را اعمال کرد که حمله هدفمند به خارج از مناطق جنگی در افغانستان، عراق و سوریه توسط سیا و ارتش باید ابتدا به تایید کاخ سفید برسد.

به گفته مقامات، بررسی های انجام شده در دولت بایدن نشان می دهد که مقررات دولت ترامپ درباره حمله به برخی از کشورها اغلب استثناهایی نیز در شرط «نزدیک به اطمینان» درباره فقدان تلفات غیرنظامی قائل بود. این شرط برای زنان و کودکان اعمال می شود اما اجازه می داد درباره غیرنظامیان مرد بزرگسال استاندارد پایین تری اعمال شود به گونه ای که به شرط «اطمینان معقول» این حمله به چنین اهدافی امکان پذیر بود.

امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی از اظهارنظر درباره این مقررات دولت ترامپ خودداری کرده است و گفت دولت قبلی باید درباره سیاست های خود پاسخگو باشد.

دولت بایدن این اسناد را به عنوان بخشی از شکایت قانون آزادی اطلاعات در اختیار اتحادیه آزادی های مدنی و روزنامه نیویورک تایمز قرار داد. دولت ترامپ از علنی کردن مقررات استفاده از حملات مرگبار علیه مظنونان تروریستی در خارج از مرزها خودداری کرده بود.

این تصمیمات دولت بایدن همزمان با خروج نیروهای آمریکای یاز افغانستان در بیستمین سالگرد حملات یازده سپتامبر اتخاذ شده است. دولت آمریکا قصد دارد اختیار حمله را در صورت هر گونه تهدید تروریستی جدید صادر کند که شامل مقرراتی درباره حملات هوایی از جمله حمله پهپادی در خارج از مناطق متعارف جنگی می شود.

کشتار هدفمند در خارج از مناطق جنگی قراردادی به یکی از ویژه های مهم جنگ بعد از حملات یازده سپتامبر تبدیل شده است و ابهاماتی قانونی و سیاسی ایجاد کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک درباره افشای این اسناد نوشت: به دنبال حمله یازده سپتامبر و سیاست «جنگ با تروریسم» جورج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا موضوع کشتار هدفمند به عنوان بخشی از چنین سیاستی از سوی واشنگتن به کار گرفته شد.

اما این سیاست تا حد زیادی جنجال برانگیز بوده و به خاطر موضوعی است که به «تلفات جانبی» شهرت یافته است. هر چند حملات پهپادی برای هدفگیری و شناسایی بهتر اهداف نظامی بدون به خطر انداختن جان غیرنظامیان محلی طراحی شده است اما ممکن است اشتباهاتی نیز رخ دهد و گزارش های بیشماری وجود دارد که نشان می دهد در نتیجه عملیات هدفمند تعداد زیادی از غیرنظامیان نیز کشته شده اند.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر و به نقل از دیگر گروه های مدافع حقوق بشر و روزنامه نگاران، حملات پهپادی آمریکا در پاکستان، سومالی و یمن بارها باعث کشته شدن زنان و کودکان و مردان بی گناه شده بدون این که نقشی در نابودی تروریست ها داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها