کد خبر: 480327
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۵:۲۲:۴۱
| |

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو:

ایران مایل است مرکز تولید واکسن روسی در منطقه باشد / تمامی تحریم‌ها باید یک‌باره لغو شوند

سفیر ایران در مسکو گفت: ایران مایل است مرکز تولید این واکسن روسی در منطقه شود. فکر می‌کنیم که وقتی واکسن در کشور ما تولید شود، از طرف روسیه تایید می‌شود و مسکو و تهران درباره صادرات آن تصمیم می‌گیرند.

ایران مایل است مرکز تولید واکسن روسی در منطقه باشد / تمامی تحریم‌ها باید یک‌باره لغو شوند
کد خبر: 480327
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۵:۲۲:۴۱

اعتمادآنلاین| سفیر کشورمان در مسکو در گفت و گویی مواضع ایران درباره مذاکرات احیای توافق هسته ای و بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به توافق هسته ای را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه روسی ایزوستیا، کاظم جلالی سفیر کشورمان در مسکو در گفت‌وگویی با این روزنامه در پاسخ به این سوال که ایران این سطح از غنی‌سازی اورانیوم را که به تازگی افزایش داده است برای چه منظور احتیاج دارد و آیا ایران قصد دارد یک بمب هسته‌ای تولید کند، توضیح داد: نه. ما یک بمب اتمی نمی‌خواهیم، ما در این زمینه فعالیت نمی‌کنیم. شما می‌دانید که رهبری ما گفته‌اند که تولید یک بمب اتمی و حتی حرکتی در این مسیر حرام است، این یک کار ممنوع است. بنابراین، از نظر اراده ملی‌مان، ما به سمت ساختن یک سلاح اتمی نخواهیم رفت. با این وجود، حق داریم اورانیوم را تا هر درصدی غنی‌سازی کنیم.


جلالی در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر بررسی امکان لغو برخی تحریم‌های ایران، آیا ایران آماده خواهد بود در مقابل به اجرای برخی مقررا برجام(توافق هسته‌ای) بازگردد و این اقدامات چه خواهند بود، بیان کرد: همان طور که می‌دانید، در حال حاضر مذاکرات میان ایران و سه کشور اروپایی(آلمان، انگلیس و فرانسه) و چین و روسیه در وین برقرار است. هنوز مشخص نیست که طرف‌های مذاکره کننده به چه نتیجه‌ای خواهند رسید. تمام مقامات مسئول کشور ما به اتفاق هم گفته‌اند که این آمریکا بوده است که از برجام خارج شده، از آن تخطی کرده و در مغایرت با توافق تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده است. بنابراین، قدم اول در احیای برجام باید از طرف آمریکایی‌ها برداشته شود.


سفیر کشورمان در این راستا ادامه داد: برنامه این است: آن‌ها باید تمامی تحریم‌ها را لغو کنند، ما این اقدام را راستی‌آزمایی می‌کنیم تا ثابت شود که لغو از سوی آن‌ها واقعا انجام شده است. پس از آن، ایران به پایبندی به تمام تعهداتش باز می‌گردد. ما هیچ گاه از برجام خارج نشدیم اما با این حال، در برابر منفعل بودن اروپایی‌ها و تخطی از تعهدات از سوی آمریکا، سطح برخی تعهداتمان را کاهش دادیم. پیشنهاد ایران این است که به جای مذاکرات طولانی و به جای تصمیم‌گیری گام‌به‌گام این که چه کاری انجام خواهیم داد، دو اقدام انجام دهیم: یکی برای ما و یکی برای آمریکا. این کاملا عملی و مهم‌تر از آن، بدون معتلی است. البته اگر آمریکایی‌ها قصد داشته باشند به اجرای تعهداتشان بازگردند.


او درباره این که آیا ضرب‌الاجلی برای آمریکا وجود دارد که تمامی طرح‌ها و پیشنهادهایش را برای [احیای] برجام ارائه دهد، با اشاره به لایحه تصویب شده در مجلس شورای اسلامی ایران درباره عدم اجرای تعهدات داوطلبانه ایران در پروتکل الحاقی برجام و وجود توافق سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم بازرسی‌های آژانس در ایران، تشریح کرد: اگر توافقی در این سه ماه انجام شود، تمامی این گزارش‌‎ها به آژانس ارائه خواهد شد. اگر هیچ توافقی انجام نشود، اسناد و مدارک تحویل داده نخواهد شد. یک ماه و نیم از سه ماه اعلام شده گذشته است. بنابراین، هنوز یک ماه و نیم برای به توافق رسیدن وجود دارد. از طرف دیگر، مردم ایران نمی‌توانند تا زمانی که مذاکرات طولانی با آمریکا تکمیل شود صبر کنند. چون تحریم‌ها علیه ما اعمال شده‌اند، در حال مبارزه با ویروس کرونا هستیم و با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم. اما زمان اهمیت دارد و بنابراین ما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر مذاکرات را جمع بندی کنیم.


جلالی در پاسخ به این که آیا ایران انتظار دارد که آمریکا پیش از تابستان به توافق هسته‌ای بازگردد، گفت: من این را نگفتم. شما گفتید که آیا فرصت مشخصی وجود دارد؟ من هم جواب دادم که بله، محدودیت‌های زمانی وجود دارند. می ‌توانم بگویم که آن‌ها(آمریکایی‌ها) باید امروز به تعهداتشان عمل کنند.


سفیر ایران در مسکو در پاسخ به این سوال که آیا ایران درباره احیای مفاد قبلی برجام مذاکره می‌کند یا آماده مذاکره درباره تغییرات احتمالی نیز هست، توضیح داد: برجام یک توافق قطعی است، امکان کاستن یا افزودن چیزی را ایجاد نمی‌کند. بنابراین، برجامی که در 14 جولای سال 2015 حاصل شد باید احیا شود. اگر ایران می‌خواست تحت فشار زیاد آقای ترامپ به روشی متفاوت رو کند، با شروط او موافقت می‌کرد. دولت آمریکا باید بداند که فشار حداکثری حتی در سخت‌ترین شرایط ویروس کرونا منجر به تسلیم شدن ملت ایران در برابر آن‌ها نشد. از این رو، واشنگتن باید رویه‌اش را تغییر دهد، باید به همان برجام با همان شکل قبلی بازگردد.


جلالی درباره این که آیا ایران آماده افزودن بند موشک‌های بالستیک به برجام می‌باشد که مد نظر آمریکا است یا آماده توافقی جداگانه در زمینه موشک‌ها است، بیان کرد: ایران هیچ چیز اضافه‌تری را در برجام نخواهد پذیرفت. فعالیت‌های موشکی ایران در حیطه امنیت ملی ما است و به کسی اجازه نخواهیم داد در آن مداخله کند.

او در پاسخ به این سوال که ایران مذاکراتی را درباره بازگردانی نظام بانکی‌اش به سامانه پرداختی سوییفت با واشنگتن آغاز کرده است، ایران چه زمانی می‌تواند به این سامانه بازگردد، اظهار کرد: یکی از تعهدات سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان شرکای برجام، ارائه سازوکارهای مالی ویژه از جمله سوییفت برای اشخاص و نهادهایی است که به آن‌ها در پروتکل الحاقی اشاره شده است. این موارد شامل بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ما می‌شوند. بنابراین، بله احتایجات ما کاملا طبق برجام هستند و به لغو تمامی تحریم‌ها از جمله آن‌ها که مربوط به سامانه سوییفت هستند اصرار داریم. ما به بازگردانی ایران به این سامانه پرداختی تاکید داریم.


سفیر کشورمان در مسکو درباره این که آیا ایران با برنامه لغو تحریم‌های نفتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران و لغو تمامی تحریم‌ها پس از انتخابات از سوی آمریکا موافق است یا نه، گفت: مقامات عالی‌رتبه ما بارها گفته‌اند که ما مذاکراتی طولانی‌مدت انجام نخواهیم داد و با طرح گام‌به‌گام موافق نیستیم. تمامی تحریم‌ها باید یک‌باره لغو شوند.


جلالی در ادامه در پاسخ به این سوال که گزارش روزنامه فایننشال تایمز درباره انجام شدن مذاکراتی میان ایران و عربستان سعودی چه قدر صحت دارد، توضیح داد: من هم این خبر را در رسانه‌ها دیدم اما اطلاعات دقیقی در این باره ندارم. سیاست ما همیشه مشخص بوده است؛ ما خواهان بهترین روابط با همسایگانمان هستیم و از طرف دیگر، باور داریم که امنیت منطقه باید دقیقا توسط تلاش‌های کشورهای منطقه تامین شود. حضور نیروهای فرامنطقه‌ای و خارجی مطمئنا به منطقه آسیب می‌زند و شرایط آن را دچار پیچیدگی می‌کند. در این شرایط، ما آماده رایزنی با تمامی کشورهای منطقه و پیش‌برد و گسترش همکاری‌مان هستیم.


او درباره این که آیا «نیروهای فرامنطقه‌ای» به روسیه نیز اتلاق می‌شود، گفت: نه. اولا این که روسیه بسیار به این منطقه نزدیک است و کشوریست که نقش بزرگی در این‌ منطقه دارد. دوما، هیچ تمایالات خصومت‌آمیزی ندارد و حضورش در بخش‌های مختلف جهان از نظر حفظ صلح و امنیت اهمیت دارد.


سفیر ایران در مسکو در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا زمان تولید واکسن روسی اسپوتنیک وی در ایران مشخص است یا نه و آیا ایران این واکسن را به کشورهای همسایه نیز صادر خواهد کرد، گفت: امیدواریم که آغاز تولید واکسن اسپوتنیک وی در کشورمان به زودی آغاز شود. ایران مایل است مرکز تولید این واکسن روسی در منطقه شود. فکر می‌کنیم که وقتی واکسن در کشور ما تولید شود، از طرف روسیه تایید می‌شود و مسکو و تهران درباره صادرات آن تصمیم می‌گیرند. اما مطمئنا وقتی واکسیناسیون مردم خودمان کامل شود، آماده کمک به دیگران خواهیم بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها